Nimi ei riku autot

Tõnu Ojala
01.07.2021
Tõnu Ojala

Kui Volkswagen neli aastat tagasi mudelivalikusse Arteoni tõi, tekitas see osades VW fännides nurinat – ehkki justkui eraldi mudel, paistis siiski igalt poolt välja, et tegu on eelkõige uue nime saanud omaaegse Passat CC ja hilisemalt lihtsalt CC edasiarendusega. Nüüd kui mudeliuuenduse käigus lisandus senise luukpära-Arteoni kõrvale ka teine keretüüp, nihkub Arteon Passatist veelgi eemale.

Volkswageni sõiduautode mudelirivi (jättes välja linnamaasturid) lipulaev Arteon tegi läbi mudeliuuenduse, mis iseenesest poleks teab mis uudis – kui mudelirivvi poleks lisandunud teist keretüüpi. Esmapilgul võiks uustulnukat ka universaaliks pidada – mida ta tegelikult ju ongi – ent VW enda terminoloogias on tegu siiski Shooting Brake´ga – nagu ka Mercedes-Benzil või Kial või Porschel, kes samuti ei hooli tõsiasjast, et üks õige Shooting Brake on kahe-, mitte neljaukseline. Aga ajal, mil automaailmas räägitakse tõsise näoga neljaukselistest kupeedest või esiveolistest maastikuautodest, ei tasu sellest vast numbrit teha...

Nimi nimeks, kahtlusteta on Arteon SB praeguses VW mudelivalikus ID-seeria elektriautode kõrval enim tähelepanu pälviv uudismudel. Ehkki tehniliselt on autod väga lähedased, eristavad Arteoni Passatist lisaks keretüübile agressiivne ja silmatorkavam disain ning raamideta ukseklaasid. Kui seni oli Arteon võrreldes Passatiga täiesti teises liigas ning autode müüginumbrid liikusid eri suurusjärkudes, siis mudeliuuendus ja eriti teise keretüübi lisandumine on nende omavahelisi jõujooni selgelt nihutanud. Passati vastu Arteon muidugi ei saa – neid on Eestis viie kuuga kaubaks läinud üle 100, Arteone samal ajal 54. Samas on eelmise aastaga võrreldes Arteoni müük kolmekordistunud ja see kompenseerib kuhjaga Passati samaaegse väikese tagasimineku.

Suur „süü“ Arteoni edus ongi just Shooting Brake-versioonil – neid on viie kuuga läinud kaubaks 28 ehk selgelt üle poole kõigist Arteonidest.

Erinevad ka jõuallikate valikud ja ka see on kindlasti üks põhjus, miks hoopis efektsema väljanägemisega Arteon vähemalt esialgu Passatile allajäämist tunnistama peab. Arteonilt leiab kas 2liitrise bensiini- või diiselmootori (esimene kolmes, teine kahes võimsusastmes), Passatilt tuttavat 1,5liitrist bensiinimootorit Arteonile (veel) ei paigaldata. Küll on aga Arteoni valikus erinevalt Passatist 1,4liitrise bensiinimootoriga pistikhübriid.

2liitrist bensiinimootorit kohtab Arteonil kolmes versioonis, kusjuures neljarattaveoline tippversioon oma Golf R-lt tuttava 320 hj turbomootoriga ronib vägisi Audi S4 mängumaale – kena rahvaauto küll!

Arteoni Shooting Brake-versiooni saab päris hästi võrrelda Passat Variantiga. Pikkuselt on autod enam-vähem võrdsed, kuid Arteon on Passatist laiem ja madalam. Oluline vahe on aga telgede vahes – Passat Varianti 2786 mm-le vastab Arteon Shooting Brake 2835 mm-ga ehk siis vahe on peaaegu 5 cm ning see number jääb vaid mõne millimeetriga alla ruumikuse osas kõvasti kiidusõnu koguvale Škoda Superbile.

Proovisõiduautol olnud 190 hj 2liitrine TSI-bensiinimootor tagab Arteonile muretu liikumise. Kes Volkswagenitega rohkem kokku puutunud, tunnevad seal end kui kodus. Tänu pikale telgede vahele mahuvad 5 täiskasvanut autosse probleemideta ning ka langev katusejoon ei röövi pearuumi. Kõigile krooniks veel ka soliidse mahuga pakiruum.

Rahaline vahe „tavalise“ luukpära-Arteoni ja Shooting Brake´i vahel on tuhatkond eurot ehk samas suurusjärgus sedaan- ja universaal-Passatite hinnavahega. Passatist on Arteon oodatult kallim, kuid täpse vahe selgitamine nõuaks põhjalikku süvenemist hinnakirjadesse – varustuspaketid on autodel erinevad. Kui odavaima 2liitrise 190 hj bensiinimootoriga ja 7käigulise DSG-automaatkäigukastiga Passat Varianti saab 37 280 euroga, siis samade näitajatega Arteon SB maksab 39 280 eurot – ühel juhul on aga varustuspaketiks Executive, teisel Elegance (teiseks valikuks on Arteonil juba R-Line või päris tipus siis juba ülalmainitud R ise).

Kõige kallima Arteoni hinnanumber – 320 hj R-versiooni – ronib 60 000 euro lähedale. Ehk siis sakslaste jutul Arteonist kui premium-autost on selle numbri põhjal tõsi taga ning Arteoni ostule mõeldes saab kaaluda alternatiive mitte ainult Toyota, Mazda, Peugeot´, Renault´ jt nn massiautode, aga ka Audi, Mercedes-Benzi, BMW, Lexuse, Volvo ja Jaguari mudelivalikust.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid