Kui messi esimesel päeval pool tundi enne IFA korraldajate avakõnet traditsioonilise silindrikujulise lõunasissepääsu juurde jõudsin, siis oli kohe näha, et midagi on täiesti teisiti. Igal aastal on just sel ajal nii raudteejaamast kui ümbruse suurtest parklatest liikumas katkematu inimvool messikeskuse poole. Seekord – suurel tühjal platsil oli näha nelja inimest, neist kaks olid maskides korraldajad, kes tulijaid edasi tühjade sissepääsude poole juhatasid. Kohe ukse juures tuli ette tõmmata näomask.
IFA oli sel aastal jaotatud väiksemateks eraldi üritusteks: suur pressikonverents (Global Press Conference), innovatsionimess IFA NEXT meets Shift Mobility ja IFA Business, Retail and Meeting Lounges. Eksponente oli ligi 50 riigist ja kohale oli kutsutud ka ligi 800 ajakirjanikku 60 riigist – Euroopast, Ameerikast, Jaapanist, Hiinast ja mujalt. Kõik osalejad olid kutsetega ning niisama tänavalt külalisi sisse ei lastudki. Neljas IFA suurüritus, IFA Global Markets jäi aga vaatamata suurele huvile ära ning lükati edasi 2021. aastasse, kuna kehtivad ja aina karmimaks muutuvad reisipiirangud takistasid paljusid ettevõtteid, aga eriti just Aasiast pärit põhieksponentide IFA-l füüsiliselt osalemist.
Kõike suurem IFA üritus: Xtended Space
IFA korraldas tegelikult veel ühe sündmuse, mis osalejate poolest oli kõige suurem − Xtended Space’i. See oli efektsete virtuaalruumidega IFA netiülekanne, kust sai jälgida pea kõiki toimunud esinemisi.
Iseenesest toimusid ka paljude maailmakuulsate brändide uudistoodete esmaesitlused n-ö hübriidkonverentsidena. Näiteks Huawei sõsarbrändi HONOR ülemaailmne uudistoodete esitlus oli selle heaks näiteks. Kuigi reklaamiti välja HONORi presidendi George Zhao tervitus, esines ta siiski videolt, sest Hiinast polnud võimalik kohale tulla. Uudistooteid esitlesid laval HONORi Saksamaa ja Suurbritannia turundusjuhid.
Ka Lõuna-Korea tehnoloogiagigant LG Electronics ei saatnud kõiki esinejaid kohapeale, üks ettekanne tehti aga näiteks lavalt hologrammina.
Kui alguses küsiti IFA tegevdirektorilt Jens Heitheckerilt, miks nii palju vähem rahvast kutsuti ja miks mitte kogu üritust hoopis virtuaalsena ei korraldatud, siis vastas ta, et virtuaalsed kokkusaamised on okei, aga juba üsna ära tüüdanud („exhausted“). Ärikokkuleppeid sõlmitakse siiski silmast silma kohapeal. Ka meedia vajab IFA-t koos messihallide ja konverentsisaalidega, sest uusi asju peab saama lähedalt näha ja ise katsuda.
Olukord messi ümber
Berliinis oli küll ilus ja soe ilm, 22-24 kraadi, kuid linnast puudusid turistid. Ühistranspordis ja avalikes siseruumides (näiteks poes ja hotelli fuajees) tuli kanda näomaski ja hoida teistega distantsi vähemalt kaks meetrit. Hotellides on maski kandmine väljaspool tuba kohustuslik, lifti tohtis ka minna üksi ja hommikusöögi buffet-lauas tegutseti toitu taldrikule ladudes nii maski kui kilekinnastega. Viimasel päeval aga valitsus karmistas riigis reegleid ning Rootsi laud oli üldse tühi, kõik vajalik toodi eelmisel õhtul ankeedis märgitud kogustes lauda kuni enne tellitud tomati- ja singiviiludeni välja. Koroonaindeks (nakatunuid 100 000 elaniku kohta viimase 14 päeva jooksul) oli küll messi alguses kõrgem kui Eestis, kuid võib-olla maskikohustus ja karmid reeglid mõjusidki – igatahes oli messi lõpuks Eesti oma nakatunute suhtarvuga Saksamaast juba mööda läinud. Kuid Eestisse tagasi pöördudes tuli ikkagi eneseisolatsiooni jääda. Saksamaa aga lasi enamiku Euroopa Liidu riikide kodanikest piiranguteta sisse.
Mind hotellist messile kohale viinud Uberi juht oli väga imestunud, et IFA toimub: kas tõesti, kõik suurüritused on ju ära jäetud? Tõesti, ligi 6100 osalejaga üritus ei paistnud Berliinis kusagil silma, vaid üksikud plakatid olid bussipeatustes.
Ruutpesitsi pressikonverentsil
Pressikonverentside suuri saale oli IFA Global Press Conference’i hallides kaks, kus kordamööda toimusid esitlused. Need saalid olid küll suured, kuid täidetud hõredalt 1,5meetriste vahedega paigutatud toolide ruudustikuga. Maskide kandmine saalis oli tungivalt soovitatav (sõna „kohustuslik“ siiski ei kasutatud). Maske kandsid siiski kõik, ei kallistatud, ei surutud kätt, „suruti“ äärmisel juhul küünarnukke väikese müksuga. Üksteisest hoiduti eemale, aga muidugi liikusid ringi ka sama riigi tuttavate ajakirjanike seltskonnad kambakesi.
Eemalehoidmise võimalusi oli palju, sest avarad hallid olid üsna tühjad. Eksponentide saalist (mis oli üles pandud spetsiaalselt Global Press Conference’i juurde ehk ajakirjanikele) leidis hiigelboksiga Huawei koos HONORiga, siis ühe seksiteemalisete kaugjuhitavate vidinate firma Satisfyer, võrguseadmete tootja TP-Linki, Tuya targa kodu lahenduste boksi, Fitbiti spordikellade ülespaneku ning veel mõned väiksemad boksid vähemtuntud tegijatega.
Tegelikult on tehnoloogiafirmadel hästi läinud
Siiski selgus juba avakõnedest, et tehnoloogiafirmadel on muidu majandusele raskel aastal suhteliselt hästi läinud. Näiteks veebikaamerate nõudlus kasvas 297%, köögimasinate turu kasv oli üle 50%, sest kodus söögitegemine kasvas plahvatuslikult. Ka kodukino ja mängud said kõva müügitulemuse, nii et tarbeelektroonika firmad võivad aasta lõpuks isegi päris hea tulemuse saada, arvestades olukorda taustal. See raha, mis jäi turismitööstusele kulutamata, läks paljuski koju tarbeelektroonika ostmiseks eriolukorra ajal. Ligi 83% tarbijatest muutsid koroonakriisi ajal oma tarbimis- ja ostuharjumusi ning palju muutusi on jäänud siiamaani püsima.
Järgmisel aastal toimub IFA 3.–7. septembril ikka samas kohas Berliinis. Väga paljud usuvad, et seda saab traditsiooniliselt korraldada, sest juba 60% messiboksidest on broneeritud.