Mazda tahab tagasi

01.05.2019

Veel poolteist aastakümmet tagasi kuulus Mazda Eesti automüügi absoluutsesse tippu ning I põlvkonna Mazda6 valitses mudelite konkurentsis sama kindlalt nagu Peugeot 206 paar aastat varem. Siis aga kadus Mazda vaid paari aastaga tegijate seast ning viimastel aastatel „tiksutakse“ teise kümne keskmike hulgas. Kas uus Mazda3 suudab siin muutuse tuua?

Pärast seda kui Mazda aastasaja alul läks üle uuele mudelitähistussüsteemile ning Mazda 323-st sai Mazda3, on nüüd esitletud auto näol tegemist IV põlvkonnaga, mille toodangumaht nüüdseks üle 6 mln auto jõudnud. Arvestades aga juurde ka Mazda 323, saab rääkida juba VII põlvkonnast.

Mazda3 peab hakkama saama äärmiselt konkurentsitihedas segmendis, alates sellele nime andnud Volkswagen Golfist ja äsja samuti uue mudeli välja toonud Toyota Corollast, lõpetades miks mitte Audi A3, A-klassi Mercedes-Benzi või 1. seeria BMWga.

Ehkki tegu Mazda3-ga, on autode põlvkond põlvkonna järel suuremaks “kasvamine” viinud selleni, et nt suvel mudelivalikusse lisanduv sedaan-3 on vaid 1 cm lühem I põlvkonna Mazda6-st. Tõsi, luukpäraversioon on sedaanist 20 cm lühem, jättes endast seetõttu hoopis kompaktsema mulje. Seda toetab ka sportlik välimus, mis tähendab järeleandmist funktsionaalsuses ning nii tagaistmele istudes kui asju pakiruumi paigutades tuleb tõdeda, et selles autoklassis leiab ka ruumikamaid autosid. Lisaks veel salongi tume värvilahendus, mis omalt poolt ahistavana mõjub.

Lai C-piilar ja kitsukesed tagaaknad piiravad oluliselt väljavaadet ja seda tunneb nii tagurdades kui tagaistmel reisijana. Nii et tahavaatekaamera on selle auto puhul hädatarvilik – vastasel korral ähvardaks tõsine oht tagurdades kas endale või teistele viga teha.

Mazda Kodo disainikeel, mille juured Jaapani kunstis (toetub kolmele Jaapani kunstis juba sajandeid austatud põhimõttele: yohaku ehk tühi ruum, sori ehk joonte tasakaal ning utsuroi ehk valguse ja varjude mäng), on ohtralt kiidusõnu pälvinud. Erandiks ei ole ka see auto, kus kus teravad jooned ja nurgad tasapindade ning valguse ja varjude mänguga vahelduvad.

Samu printsiipe on rakendatud ka salongi kujundamisel, mis oma lihtsuses ja lakoonilisuses lausa põhjamaise mulje jätab. Kiita saab ka materjalivalikut ja viimistlust, mis selle segmendi keskmisest tasemest selgelt ülalpool.

Mootori- ja keretüüpide valikuga on esalgu lihtne – võta või jäta. Praegu kasutataval kaheliitrisel Skyactive-G-bensiinimootoril on tänaseks juba 6 aastat ajalugu, et uue Mazda3 tarbeks on vanake taas üles vuntsitud. Uudiseks on 2,5liitriselt mootorilt tuttava silindrite deaktiveerimise ja hübriidtehnoloogia kombineerimine. Lisandunud on 24 voldil töötav 6 kW mootor-generaator, mis kiirendamisel bensiinimootorit toetab ja ülekande sujuvusele kaasa aitab. Topeltsiduriga automaatkasti sujuvuseni see lahendus siiski ei küündi ning käiguvahetusi on endiselt selgelt nii tunda kui kuulda.

Vedrustus on timmitud sportlikkuse suunas ja seda toetab ka helitaust kiirendamisel, ent paraku ei tähenda see samaväärset suutlikkust. See probleem peaks lahenema aasta lõpus, kui mootorivalikusse lisandub uue põlvkonna Skyactive-X-bensiinimootor. Ka see jõuallikas saab olema kaheliitrine, võimsust on seal aga juba 181 hj ning surveaste bensiinimootori kohta ülikõrge 16:0.

Mazda kinnitusel on uus jõuallikas tavalistega võrreldes kuni 30% ökonoomsem – seda tänu kombinatsioonile kõrgest surveastmest ja lahjast küttesegust, mis võimaldab selle süütamist analoogselt diiselmootoritele, rõhu all, ilma süüteküünlata. Ka diiselmootor on Mazda3 mootorivalikus tegelikult olemas, ent Eestis see müügile ei tule.

Uue mootoriga Mazda3 tasub oodata mitte ainult lisanduvate hobujõudude ja njuutonmetrite pärast. Nimelt lisandub siis esmakordselt Euroopas ka nelikveo võimalus, mis annab selge vihje, et sportlik ilme ei ole Mazda3-l vaid välimuse enese pärast.

Eestis algab uue Mazda3 hind 21 590 eurost. Lähikonkurentidega võrreldes kõrgemat baashinda kompenseerib aga hea varustustase, viimistlus ning isikupära.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid