Kopteri taasleiutamine

Veiko Tamm
28.02.2025
Skyryse

Viimasel ajal oleme palju kirjutanud kosmosest ja rakettidest, omajagu ka lennukitest, kuid ei midagi helikopteritest, sest miskit erilist seal polnud. Nüüd aga on ja selleks on uudse juhtimissüsteemiga helikopter.

Helikopteritel on selja taga uhke 85 aastane ajalugu. Igor Sikorsky ehitas esimese VS-300 mudeli juba aastal 1939 ning aastal 1942 algas Sikorsky R-4 täismahus tootmine.

Helikopteri juhtimine on keerukas – vaja on mõlemat jalga pedaalidel, mõlemat kätt ja nagu naljahambad ütlevad – isegi kolmandat kätt, mida meil pole. Kõik see nõuab suurt tähelepanu ja kontsentreerumisvõimet – ega kopteripiloodid asjatult noorena erru ei lähe!

2016. aastal Los Angeleses rajatud Skyryse toob sel aastal müüki oma esimese kopteri Skyryse One, mille tarbeks on firma välja arendanud helikopteri juhtimiseks universaalse operatsioonisüsteemi SkyOS.

„Kuni tänaseni on praktiliselt kõik helikopterid kasutanud Sikorsky 85 aasta vanust lahendust ja mehaanilisi juhtseadmeid“, rääkis Skyryse´i tegevjuht Mark Groden. „Meie täisautomaatne tarkvaralahendus võimaldab lihtsustatud kontrolli ja juhtimist vaid ühe joystick´i abil ning lubab seda kasutada igal piloodil, seda sõltumata nende kogemustasemest“.

Hiljuti sõlmiti leping USA armeega, varustamaks SkyOS´iga ka militaarseid lennuvahendeid, sh nende 2400-pealist Black Hawk helikopterite tiimi.

Skyryse One sarnaneb mõneti oma klassi populaarseima ja soodsaima (nii ostuhinna kui operatsioonikulude osas) helikopteriga Robinson R66 – samad on kopteri kere), rootorisüsteem ja Rolls Royce RR300 turbiinjõuallikas, kuid kogu juhtimine ja kontroll on asendatud SkyOS-põhise arvutisüsteemiga, mis lubab vähendada või täielikult välistada varasemast teada 324 potentsiaalset veapunkti. SkuOS lisab lennuvahendile ka lennumaailmas esmakordselt  kasutatava turvasüsteemi.

Kui R66 hinnad algavad 1,4 miljonist dollarist, siis SkyRyse One tuleb veidi kallim: 1,8-2 miljonit dollarit.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid