Isemoodi kähkusõitja

Tõnu Ojala
01.02.2019

Uue i30 esitlusega paar aastat tagasi tagasi hakkas Hyundai julgelt eksperimenteerima. Kõigepealt toodi Frankfurdi autonäitusel välja kauaoodatud esimene lisanime N kandnud muskelmudel, seejärel aga isemoodi kerekujuga Fastback. Ja et kõigest sellest siis veel küll ei saanud, pandi nüüd need kaks autot omakorda kokku ja sündis Hyundai i30 Fastback N.

Pea kõigil autotootjatel on mudelivaliku tipus „rosinad“ mõne tavamudeli sportlikumaks tuunitud versiooni näol – koheselt meenuvad nt GTI-lisanimega Volkswagenid ja Peugeot’d, Cupra-nimelised Seatid ning ST- ja RS-seeria Fordid. Enamasti (aga mitte alati) kannavad neid lisanimesid kolme- või viieukselised luukpärad ja siit ka nende ingliskeelne üldnimetus hot hatch.

Hyundailgi on i30 N näol selline hot hatch olemas ja see auto on juba ohtralt kiidusõnu pälvinud. Nüüd üritavad korealased võimatut teha ning anda sportautole juurde praktilisust – on ju Fastbacki üheks põhiargumendiks olnud stiili kõrval just praktilisus. Siiski ei leiuta korealased (või tegelikult suuresti hoopis sakslased – käib ju N-seeria arendamine BMW M GmbH-st palgatud Albert Biermanni juhtimisel ja seda suuresti Saksamaal  Nürburgringil) siiski päris jalgratast – on ju nt Seatil Cupra -seeria autod olemas ka ST-lisanime kandvast universaal-Leonist.

Hyundai pani oma N-tehnoloogia siiski kõrgendatud luukpära, mitte universaali sisse ning Hyundai Europe´i tegevjuht Thomas Schmidt välistas selgesõnaliselt i30 Wagon N võimaluse, märkides, et selliste kiirete universaalkerega autode turg on äärmiselt piiratud ja mingit arvestatavat mahtu annab vaid Saksamaa. Ega muidugi ka i30 N ise mingiks massiautoks saa – aastas valmib kuni 10 000 autot – ja seda eriti Fastback-versioonina, mis hakkab eeldatavasti moodustama napi kolmandiku kõigist i30 N-dest. Küll aga olla N-seeria i30-l Hyundai jaoks äärmiselt kõrge imagoloogiline tähtsus, sest selle abil on Hyundal õnnestunud tähelepanu köita inimeste seas, kes seni Korea autodest suure kaarega mööda käinud on. Muidugi on Hyundaile selles mõttes ülioluline ka eelmisel aastal saavutatud esimene MM-tiitel WTCR – FIA World Touring Car - meistrisarjas (ehkki seda autot, mida Gabriele Tarquini roolis, ühendab tava-i30-ga vaid nimi ja värvilahendus).

Küll aga on nii Tarquini kui mitmed endised tippsõitjad osalenud ka tavamudeli sõiduomaduste lihvimisel ning nii luukpära- kui Fastback-N tundsid end kiirel Maspalomase ringrajal kui kodus. Rool on kiire ja täpne, auto sõna otseses mõttes kleebib end teele (rehvideks 19tollised Pirellid), mootori ja käigukasti töö on ekstraklassist ning eessõitev instruktor avastab peagi, et sel korral rahulikke ringe ei tule ning autost tuleb märksa rohkem välja võtta kui ta eeldanuks oleks!

Nagu eeldada võis, on Fastbacki jõunäitajad samad mis tavamudelil – standardversioonis annab 2liitrine turbomootor välja 250 hj, Performance-versioon lisab sellele veel 25 hj. Sõidrežiimegi on endiselt viis – rooli vasakul pool asuva nupu abil liigutakse Normal, Eco ja Sport-režiimide vahel, N-mudelile eripärased N ja Custom lülituvad sisse rooli paremal pool asuva N-nupu vajutamisel. Et tegu tõsise tegijaga, reedavad juba käiguvahetusel kõlavad paugatused, mis teistele liiklejatele kaugelt teada annavad, mida nurga tagant oodata. Samas muutub N tavarežiimides igati ontlikuks pereautoks – nii et tegu on tõesti igapäevaoludesse sobiva sportautoga.

Sarnaselt tavamudelile on ka Fastback N-l elektrooniliselt reguleeritav vedrustus, stardiabi ning Performance-mudelil ka elektrooniline piiratud libisemisega diferentsiaal ning 19tolline rehvimõõt tavamudeli 18tollise asemel. Välimuses püüavad pilku N-logod, tumedad LED-esituled, suur õhuvõtuava ja tagaspoiler ning kaks suur summutitoru. Pidurisuportid on autot ostarvet arvestades punased, nii küljelaiendid, välispeeglid kui tagaspoiler on aga mustaks värvitud.

Ehkki võinuks ju eeldada, et N-i tehnika ületõstmine Fastbackile pole teab mis kosmoseteadus, tähendasid teistsugune kere ja selle erisugused mõõtmed, teistsugune aerodünaamika ning kaalujaotus tarvidust ka ümberehitusteks ja nii on kerel täiendavad tugevdused ning ka esivedrustus ning amordid vajasid veidi kohendamist. Selle juures olla arvestatud ka pisut enam kui aasta kestel luukpäramudeli kasutajatelt tulnud tagasisidet – nii et tehniliselt olla Fastback N oma luukpärast sõsarast isegi veidi täiuslikum.

Eestisse peaks esimesed Fastback N-d jõudma aprillis-mais. Hinnavahe 250 hj luukpärast tavamudeliga on 1000 eurot, seega hakkab Fastback N hinnakiri 26 990 euro juures.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid