Üks kahest omataolisest

Tõnu Ojala
01.10.2021
Kaks vesiniku Hyundaid - vasakul kunagine iX35 Fuel Cell, paremal uus Nexo. | Tõnu Ojala

Pärast seda kui Honda lõpetas FCX Clarity tootmisse, on maailmas saadaval vaid kaks vesinikutoitelist sõiduautot – Toyota Mirai ja Hyundai Nexo – ning need mõlemad olid väljas ka äsjasel Tartu autonäitusel. Kui Miraisid on meil varemgi nähtud ja mõned autod Eestiski arvel, siis mõned aastad tagasi Hyundai mudelivalikus vesiniktoitelise iX35 välja vahetanud Hyundai Nexot polnud siinmail varem nähtudki.

Vesinikauto on tegelikult elektriauto – ainult selle vahega, et elekter toodetakse autos kohapeal, mitte ei veeta seda akudes kaasas. „Elektrijaamaks“ on kütuseelement ning ainsaks keskkonda jõudvaks „saasteaineks“ veeaur.

Hyundai mudelirivis asub Nexo Tucsoni ja Santa Fe vahel – 17 cm Tucsonist pikem, Santa Fest 11,5 cm lühem. Vesinikumahuteid on Nexol kolm ja need on palju suuremad ja raskemad kui tavalised kütusepaagid, ent siiski oluliselt väiksemad ja kergemad kui elektriautode akuplokid. Kaalub Nexo 2045 kg ehk 400 kg vähem enam-vähem samade gabariitidega elektrilisest Hyundai Ioniq 5-st.

Oluline eelis võrreldes tavaliste elektriautodega on see, et vesinikauto tankimine käib kiiresti ja ei erine põhimõtteliselt suvalisest gaasiautost. 156,6 liitrisse mahub 700 baarise rõhu all 6,33 kg vesinikku – seda muidugi eeldusel, et vesinikutankla ikka käepärast on.

Hetkel on meile lähim vesinikutankla aga Riias... Plaanitavaid vesinikutanklaid kujutavatel Euroopa kaartidel on ära märgitud ka Pärnu/Häädemeeste kant, aga jah – täpselt sama pilti näidati juba 2015. aastal Hamburgis toimunud I põlvkonna Toyota Mirai esitlusel. Kui aga paagid täis, suudab Nexo läbida ligi 700 kilomeetrit – ehk siis Riias paagid täis ja suund Tallinna poole, seal mõnikümmend kilomeetrit asjaajamist ja siis jälle tagasi Riiga tankima!

Sõiduomaduste poolest ei erine Nexo millegi poolest tavalisest elektriautost. Minek on ühtlane, 100 km/h on spidomeetril pisut vähem kui 10 sekundiga – seega elektriautode kohta pigem aeglaselt. Nexo 120 kW ja 395 Nm elektrimootor on tuttav elektriliselt Ioniqult, lisaks on autos pisike hübriid-Konalt pärit 1,56 kWh aku, kuhu püütakse pidurdamisel vabanevat energiat ning mille abil kuni 40 kW lisavõimsust saab.

Valus teema on hind – Nexo tavahind jääb kriipsukese alla 80 000 euro, turule sisenemise hind on sellest mõned tuhanded eurod allpool. Paraku ei ole suurt lootust selle hinna odava vesiniku toel „tagasi sõitmiseks“ – Riias maksab 1 kg H2 ümmarguselt 16 eurot ja arvestades isegi Nexo ametliku kulunäiduga 0,95 kg/100 km (reaalselt ilutses näidikuplokis keskmise kulunäidu kohal koguni 1,2 kg/100 km), saame seda eurodesse üle viies tulemuseks 15,2 €/100 km. See aga tähendab, et ka praeguse kallite kütusehindade juures peaks sellele summale vastav bensiinikulu olema julgelt üle 10 l/100 km ning diislil isegi üle 12 l/100 km.

Sarnased artiklid