Ajamasin Venemaalt

Tõnu Ojala
01.11.2021

Kui NSV Liidu ajal eelistasid veokijuhid ZILidele või MAZidele tolles ajas palju moodsamat KamAZi, siis Lääne veokite pealetulek tõrjus idatehnika kiiresti tahaplaanile. Päris kadunud GAZid ja KamAZid siiski ei ole.

Kui Venemaal ja mujal SRÜs on KamAZi veokid ja bussid tänaseni tänavapildis igapäevased, siis meil on taandutud nišitooteks. Euroopas täna müüdavad KamAZid on lõplikult kokku pandud hoopiski Leedus Rokiškises (konkreetsel autol oli VIN-kood siiski Venemaa oma – nii et Leedu autoks KamAZi selle sõna otseses mõistes pidada siiski ei saa). Kokku on eurokõlbulikud 10 versiooni – kaks 4x2-, kaks 6x4-, kaks 6x6 ning üks 4x4- ja 8x4-mudel. Mercedes-Benzi kabiiniga on Euroopa Liidus sertifitseeritud üks 4x2-veoskeemiga mudel (KamAZ-53257) ülejäänud on KamAZi enda kabiiniga (osa on nn pool-sleep, osa päevased). Õhkvedrustus on põhivarustuses vaid MB kabiiniga 4x2-versioonil, teistel on taga lehtvedrud.

Euroopas sertifitseeritud autodel kasutatakse jõuallikatena Suurbritannias toodetud Euro 6 heitmenormi täitvad Cumminsi diiselmootoreid – kas 6,7- või 8,9liitrised. Konkreetset proovisõiduautot – mudeliks KamAZ-43118 – liigutas 320 hj 6,7liitrine R6-diisel.

9käiguline manuaalkäigukast on ZF-lt, eritellimusena saab siiski ka automaati. Tänu aeglustile saab käikude arvu seega kahekordistada, kusjuures uudisena saab selle nüüd lihtsa nupuvajutusega sisse lülitada. Arvestades et selliste autode tööpaik on siiski maastikul, on käsikast siin igati omal kohal.

6x6-segmendis peab KamAZ ise oma peamisteks rivaalideks MANi, Ivecot, Volvot ja ka Mercedes-Benzi, kuid hinnalt ei saa keegi vene raua vastu, mis olla väidetavalt kuni poole odavam. See kajastub siiski ka autos eneses, mille ergonoomika ja sõidumugavus Lääne rivaalidele alla jääb. Rooli saab küll nii üles-alla kui ette-taha reguleerida, kuid selle pneumolüliti on ebamugavalt kuskile armatuurlaua alaossa ära peidetud ning mitmetelt Lääne konkurentidelt tuttavat sisenemist-väljumist hõlbustavat rooli eest ära liigutamist siin ei tunta.

Ka ei ole Vene kabiin kuigi ergonoomiline ning pikemakasvulised juhid ei näe külgedele kuigi hästi välja. Istmed on küll pneumaatiliselt reguleeritavad, kuid sellest pole paraku palju abi.

Ka sõidumugavuse osas pole KamAZ just tippude seas, aga suuresti olid konkreetse auto värin ja müra põhjustatud maastikurehvidest – konkreetne auto läks oma Itaalias paigaldatud 32 m tõstukiga kõrgepingeliine hooldama. Samas nõuab mootor raske raua (umbes 14 tonni) liigutamiseks korralikult pöördeid ja arvestatav müra tuleb sellestki.

Euroopas on KamAZe enim müüdud Poola, aga ka Portugali, Itaaliasse ja ka Balti riikidesse. Kõige parem positsioon ongi Vene veokitel eelkõige 6x6- ja 4x4-segmentides ehk siis seal, kus tingimused raskemad. Seetõttu on ka rehvirõhu reguleerimissüsteem ja maastikurehvid kohe varustuses, nagu ka võimalus mõlemal tagasillal diferentsiaalid lukustada. Huvi olla tuntud ka sadulveokite vastu, kuid neid pole Euroopa Liidus sertifitseeritud.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid