Ajalooliste autode võidusõidud

Rein Luik
29.07.2022
Olivier Caenen Photographie

Mida aeg edasi, seda enam kasvab maailmas vanade võidusõiduautode arv ja seda enam koguvad populaarsust ajalooliste autode võidusõidud.

Ajalooliste autodega on võidu kihutatud juba mitu aastakümmet ja kuigi mõned kuulsamad, tänaseni toimuvad võistlused said alguse 1970tel aastatel, algas tõeline buum 1990tel.

Eks see oli ka mõistetav, sest „päris“ autospordist vanaduse tõttu väljapraagitud võistlusautosid jäi aina enam üle ja teisalt levis ka üleüldine vanaautode kollektsioneerimise hobi. Mitmed ülemaailmselt tuntud võistlused nagu näiteks Monaco Grand Prix, Monte Carlo ralli, Le Mansi 24 tunni sõit, jmt asusid paralleelselt oma põhivõistluste läbiviimise kõrvalt korraldama ka vastavaid ajalooliste autode võidusõite.

Nii näiteks korraldati 1997. aastal esimest korda Grand Prix de Monaco Historique ehk siis vanade F1-autode võistlus ja juba järgmisel aastal pani Monaco autoklubi aluse ka Rallye Monte Carlo Historique võistlusele ehk vanaautode rallile. Neli aastat hiljem järgis eeskuju Le Mansi 24 tunni sõitu korraldav ACO ja hakkas läbi viima vanade sportautode võidusõite nimega Le Mans Classic.

Lisaks sündisid 1990tel ka Inglismaal sellised kuulsad ajalooliste autode võidusõidud nagu Goodwood Revival ja Goodwood Festival of Speed ning üks suurimaid vanade võistlusautode üritusi Silverstone Classic. Ajalooliste autodega võidukihutamise populaarsust aitab mõista ka fakt, et FIA egiidi all toimuvad mitmed sarjad nii F1 ja teistele vormelautodele ning sportautodele kui näiteks Euroopa meistrivõistlused rallis ja mäkketõusus.

Aga nüüd lähem pilk mõnedele tuntumatele võistlustele, milliseid tasuks kindlasti külastada ja mis pakuvad nii silmarõõmu, vaatemängu kui ka põnevust.

Hiljaaegu jooksis meediakanalitest läbi uudis sellest, kuidas F1 sõitja Charles Leclerc lõhkus 1974. aasta Ferrari F1-auto kodulinnas Monacos vastu rajabarjääri. Õnneks selgus hiljem, et see polnud tema viga, vaid auto pidurite probleem, aga see intsident tõi suurt tähelepanu Grand Prix de Monaco Historique võistlusele, millele eelnenud demonstratsioonsõidul Ferrari 312B3 autot veidi lõhuti.

Ajalooliste F1-autode võidusõit Monte Carlo tänavarajal korraldati esmakordselt 1997. aastal, tähistamaks Grimaldide suguvõsa Monaco troonile asumise 700. aastapäeva. Võistlus toimub iga kahe aasta tagant ja alati kaks nädalat enne Monaco F1 MM-etappi. Aastate jooksul on võistlusklasside jaotus veidi muutunud ja tänavu toimus Monte Carlo rajal seitsme erinevate ajajärkude F1-autode ja üks sportautode start, milles osales kokku üle saja auto – alates enne II maailmasõda valminud GP-autodest kuni kõige „nooremate“ autode klassini aastatest 1981-1985.

Ligi kolmandik autodest olid erinevate ajajärkude Lotused, aga samas võis kihutamas näha haruldasemaid eksemplare, nagu De Tomaso, Penske, Shadow, Trojan F1-autosid. Sõitjad on harrastajad, kes on valdavalt ka autode omanikud, on aga neidki, kes varem olnud elukutselised autosportlased. Teiste hulgas olid tänavusel võistlusel osalemas endised F1-sõitjad Emanuele Pirro, Roberto Moreno, Esteban Gutierrez ja Jean-Denis Deletraz.

1998. aastal korraldati esmakordselt Monte Carlo ralli ajaloolistele autodele, mis kannab nime Rallye Monte Carlo Historique ja mis tänavu toimus juba 24. korda. Tänavu lubati osalema autod, mis valmistatud enne 1983. aastat, ja mis ka varem „päris“ Monte Carlo rallil osalenud. Jaanuari lõpus toimunud võistlusel oli stardis 226 meeskonda, nende hulgas eestlased Toomas ja Kaspar Kreek autol Lada 1500.

Enamik osalevaid meeskondi oli stardis 1960- ja 1970test aastatest pärit autodega, sekka ka mõni üksik vanem. Nende seas muidugi mitmeid legendaarseid ralliautosid, nagu Lancia Stratos, Porsche 911, Ford Escort, Alpine A110 jt.

Veel üks maailmakuulus võistlus hakkas ajaloolistele autodele spetsiaalset võidusõitu korraldama 2002. aastal ja selleks oli legendaarne Le Mansi 24 tunni sõit sportautodele. Le Mans Classic toimub iga kahe aasta tagant ja tavaliselt juuli esimesel nädalavahetusel ehk siis mõned nädalad peale põhivõistlust. Tänavu lubati osalema autod, mis startinud Le Mansi 24 tunni sõidul aastatel 1923-1981 ja need oli jagatud kuueks erinevaks klassiks, mis siiski ei kihuta rajal üheaegselt ja tegelikult ka mitte tervet ööpäeva.

Iga klass teeb kahe päeva jooksul kolm 43 minutit kestvat starti ja võitjad selgitatakse nn sooritusvõime koefitsiendi alusel. Le Mansi 24-tunni sõidus oli 1969. aastani kasutusel nn Le Mansi tüüpi start, kus autod olid paigutatud ühele raja poolele ja stardi järel pidi sõitjad jooksma üle raja, istuma autosse ning alles siis startima. Alles 1970. aastal võeti turvalisuse kaalutlustel kasutusele tänapäevane lendstart. Ja seetõttu alustavad ka Le Mans Classic võistlusel neli vanemate autode klassi „Le Mansi“ tüüpi stardist.

Le Mans Classic on palju enamat kui ainult võistlused, kus muuseas on tavaliselt kuue klassi peale kokku ligi 1000 sõitjat umbes 450 autoga. Paljud vanaautode klubid osalevad väljapanekutega, kus publikule, keda on tavaliselt üle 100 000 inimese, vaatamiseks väljas ligi 8000 autot.

1936. aastal otsustas autoentusiastist 9. Richmondi hertsog korraldada oma Goodwood House nime kandva mõisa külje all mäkketõusuvõistluse. 58 aastat hiljem sai oma eelkäijast innustust 11. Richmondi hertsog ja asus selsamal rajal korraldama Goodwood Festival of Speed nimelist mäkketõusuvõistlust. Tänaseks on antud üritus, kus lisaks võistlusele on suur festivaliala rohkete väljapanekutega ja igal aastal mingi automargi kuulsatele võistlusautodele pühendatud spetsiaalne temaatika, muutunud sedavõrd populaarseks, et tänapäeval saab üritusele pileti osta vaid eelmüügist ja külaliste arv on piiratud 150 000 inimesega. Üritus toimub tavaliselt juuni lõpus või juuli algul.

11. Richmondi hertsog, kodanikunimega Charles Gordon-Lennox, oleks tegelikult soovinud mäkketõusuvõistluse asemel korraldada ringrajavõistlust tema mõisamaadel asuval kuulsal Goodwoodi ringrajal, kus polnud turvalisuse kaalutlustel pärast 1966. aastat enam ühtki võistlust korraldatud, aga 1993. aastal polnud tal veel luba sellise võistluse korraldamiseks.

Lõpuks ta selle loa siiski sai ja alates 1998. aastast hakati hertsogi eestvedamisel ringrajal korraldama Goodwood Revival nime kandvat ajalooliste autode võistlust. Septembris (tänavu 16.-18.09.) toimuval võidusõidul kihutatakse täpselt samal ringrajal, mida kasutati aastatel 1948-1966. Hulk erinevaid starte toovad rajale nii ennesõjaaegseid kui ka 1950-60te GP-, F1-,  sport- ja turismiautosid, samuti on alati kavas ka paar tsiklite võidusõitu.

Goodwood Revival on kindlasti selle poolest tähelepanuväärne, et kolmepäevasel üritusel võib kohata rohkelt endisi või praegusi maailmakuulsaid autosportlasi, kes teevad demonstratsioonsõite mõne legendaarse võistlusautoga. Näiteks tänavu septembris on erikülaliseks 2009. aasta F1 maailmameister Jenson Button, kes osaleb ka võistlustel.

Kui Goodwoodi üritused on ehk veidi mainekamad ja glamuursemad, siis 1990. aastal esimest korda kuulsal korraldatud Silverstone Classic on tõeline Historic-autospordi suurüritus. Legendaarsel Briti ringrajal toimuv 3 päevane suurüritus sündis esialgu Coys Historic Festivali nime all ja osutus sünnist alates väga populaarseks. Kuid kui alguse said Goodwoodi üritused, langes veidi Silverstone´i võistluse populaarsus ning 2001. aasta järel loobus tuntud oksjonifirma Coys seda võistlust toetamast. Üritus sai tänase nime ja uued korraldajad tegid võistluse algse hiilguse taastamiseks tublisti tööd.

Ligi 1000 võistlevat autot enam kui paarikümnes erinevas klassis pakuvad kolme päeva jooksul põnevaid võidusõite ja vaatemängu. Alates vanadest vormelautodest (F1, F2, Junior) ja kuulsatest sportautodest, lõpetades ajalooliste turismiautode ja ennesõjaaegsete GP-autodega. Ja polegi midagi imestada, et võistlust külastab igal aastal üle saja tuhande pealtvaataja.

Sarnased artiklid