Aasta traktor 2021

Mairut Marmor
30.03.2021
Massey Ferguson

Massey Fergusoni uue 8S-seeria tippmudel 8S.265 on aasta traktori tiitli kuhjaga ära teeninud. Traktori ainulaadset välimust on raske mitte märgata ning seninägematu kesta all peitub igati tegus sisu.

Võrreldes 8S-seeria traktoreid Massey Fergusoni eelmise sarnase võimsusega 7700S traktoriseeriaga on edasi arendatud peaaegu kõike. Mootorikatet ja kabiini eraldav disainilahendus ning uus omapärane kabiin pakuvad mugavamat töökeskkonda, mille nägusaks muutmisega on kõvasti vaeva nähtud. Suurt tähelepanu on pööratud efektiivsuse parandamisele. Traktoril on võimekam mootor, uued käigukastid, väiksem võimsuse kaotsiminek jõuülekandes, pikem teljevahe ning suurema tootlikkusega hüdraulikasüsteem. Võimekuse kasvu toetab tugevam konstruktsioon. Mõistagi kuuluvad traktori juurde võimalused täppispõllunduse viljelemiseks ning kaugjälgimine ja omanikku peaksid rõõmustama masina väiksemad hoolduskulud. Muutunud on palju ning ega igat pisiasja jõuagi välja tuua.

8S-seeria oli ühtlasi lähteks Massey Fergusoni traktorite mudelitähiste senisest lihtsamaks muutmisel. Esimene number näitab traktori suurust, täht jätkuvalt varustustaset (S = kõrge) ning sellele järgnevad kolm numbrit traktori maksimaalset võimsust hobujõududes, mis 8S-seerial jääb vahemikku 205–265 hj. Kui jõusiirdevõlli või hüdrosüsteemi õlivoolu kaudu käitatakse haakemasina seadmeid, lisandub eelmärgitule vajadusel kuni 20 hj. Samapalju lisajaksu on kasutatav kiirel sõidul koormaid vedades, võib ju traktori ja haagise kogukaal ulatuda 50 tonnini.

Lühidalt ajaloost

Tutvustades kiirelt Massey Fergusoni ajalugu, siis 1953. aastal liitusid rahvusvahelise haardega Kanada põllutehnikatootja Massey-Harris ja Suurbritannia traktoritootja Ferguson. Massey-Harrise juhtkond lootis, et Harry Fergusoni innovaatilised lahendused aitavad ettevõttel rohkem traktoreid müüa, tehingu teine osapool aga otsis oma leiutistele suuremat turgu. Harry Fergusonil oli partnerile pakkuda kolme kinnituspunktiga rippseade, mida tõsteti/langetati hüdrauliliselt. Süsteem reageeris automaatselt haakeriista veotakistuse muutumisele – kui takistus muutus suuremaks, kergitas rippseade haakeriista ning traktor ei kaotanud veojõudu. Vahemärkuseks: kolme kinnituspunktiga rippseadet kasutatakse täna enamikul traktoritel.

Brändid ja traktorite mudelirivid ühendati 1958. aastal. Peagi tõusis Massey Ferguson maailma müüduimaks traktorimargiks ning on tänagi suurte seas. Kui rääkida veel ettevõtte märgilistest saavutustest, siis võeti 1962. aastal MF 65 Mk II traktoril esimesena kasutusele veojõu katkestuseta (sõidu ajal ja sidurit lahutamata) lülitatav käikude kordisti. Saavutusi jätkus ka elektrooniliste juhtseadiste valda. Esimesena maailmas sai 1979. aastal elektrohüdrauliliselt juhitava rippseadme USAs toodetav MF 4000-seeria liigendtraktor. 1986. aasta lõpus jõudsid aga Prantsusmaal Beauvaise tehases tootmisliinile ainulaadsed arvutiseeritud MF 3000-seeria tavatraktorid, mille põhivarustusse kuuluv elektrooniline süsteem tegi juhi asemel mõningaid tüütuid lülitusi ning kaitses tähtsaid sõlmi ülekoormuse eest. Lisavarustusena saadaolev pardaarvuti aga piiras rataste läbilibisemist ning kogus ja kuvas infot traktori tööst.

1994. aastast kuulub Massey Ferguson korporatsiooni AGCO. Nagu teisedki põllutehnika tootjad, on kunagi paljudes riikides traktoreid valmistanud ettevõte tootmist tublisti kontsentreerinud. Täna asub Massey Fergusoni peamine traktoritehas Prantsusmaal Beauvaise’s, kus arendatakse ja toodetakse 95–405 hj traktoreid, sealhulgas 8S-seeriat. Tehas alustas tööd 1960. aastal ning jõuab lähiajal oma miljonenda traktorini. Kokku on maailmas toodetud üle 5 miljoni Massey Fergusoni traktori.

Väliste omapärade põhjused

Mootorikatte eraldamine kabiinist niivõrd silmanähtava vaheruumiga on mitmeti kasulik. Sedasi ei kandu mootorikatte kaudu vibratsioon ja heli kabiini konstruktsioonile ning tulemuseks on konkurentidest vaiksem töökeskkond, samuti jääb kabiini esiseinast eemale mootorikatte all peituv palavus. Esiklaasi ette jäävasse ruumi mahtus töötama suur kojamees ning mootorikatte tagaseina sobitati õhufiltri õhuvõtuava. Traktori keskosas on õhk puhtam ning filter kestab kauem kui eelkäija oma, mis ühes õhuvõtuga asus traktori esiosas, radiaatori ees, kuhu jahutusventilaator tolmu kokku tõmbas.

Ettepoole kaldega esiklaas, mis tänases traktorimaailmas samuti ebatavaline, võimaldab juhil paremini esirataste läbilibisemist ja liikumisrada jälgida. Traktori loojad mõtlesid põllumajanduse tõenäolisele tulevikule, kus vajadus vähendada keemiliste taimekaitsevahendite kasutamist sunnib põllumeest rohkem kultuuride reavahesid harima. Lisaks pakub sellise kaldega klaas paremat kaitset kabiini tungiva päikesekiirguse eest.

Praktilised eripärad on muidugi kiiduväärt, kuid traktor peab ka ilus ja meeldejääv olema. Moodsate disainijoontega on liidetud märgatavat retrohõngu. Mootorikattelt leiab kaasajastatud elemente kunagiselt populaarselt ja unustamatu välimusega 100-seerialt (1964–1975). Kabiini juures kasutatakse taas halli värvi ning on näha muidki mõjutusi Massey Fergusoni seitsme- ja kaheksakümnendate aastate disainist.

Juhi töökoht

Arvestades põllumeeste soove, konstrueeriti traktorile avar kabiin. Juhi töökoht on eelkäijaga võrreldes täiesti teistsugune. Alustades silmailust, on eelkäijal domineerinud lihtsad vormid asendatud märksa huvitavamate, kumerusi ja nurgelisust sisaldavate elementidega. Kõrgemate varustustasemetega traktorite kabiini muudavad luksuslikuks nahaga kaetud polstrid ning mootorikattelt tuttavad saablistiilis kroomitud ribad, aukohal uhkeldab kroomitud kodaratega rool.

Euroopalikus traktoridisainis valdav ning ka Massey Fergusonidel siiamaani kasutatud roolisamba armatuurlaud on 8S-seerial asendatud parempoolse nurgaposti külge kinnitatud ekraaniga. Juhtseadised on mõistagi käepärasemad. Kõrgemate varustustasemete korral on varem eemal asunud nupud ja lülitid koondatud juhiistme parempoolsele käetoele. Multihooval, millel traktori ja haakemasina juhtimises keskne roll, eristuvad nupud üksteisest paremini ning sõidukiiruste seadistamine on oluliselt lihtsam. Nuppude kõrval on multihooval ainulaadne, pöidlaga liigutatav pisike hoovake kahe hüdroväljavõtte juhtimiseks. Et teisigi hüdroväljavõtteid ning eesmist rippseadet mugavalt juhtida, pakutakse seadistatavat joystick’ki. Puuteekraaniga terminal on uus ja suurem. Selle abil pannakse paika enamik traktori ja haakemasina seadistusi, jälgitakse nende tööparameetreid ning kasutatakse täppispõllumajanduse lahendusi. Kuna funktsioone on rohkelt, võib soetada samasuguse lisaterminali.

Uues kabiinis on leidnud koha ka rohkem mugavusi pakkuv iste, mitmesugused panipaigad, päikesesirmid kõikidel klaasidel, parendatud kliimaseade ja veel üht-teist. Võimsusklassis normiks olevad mugavused on 8S-seeria traktoril olemas.

Piisavalt nutikas

Tööparameetrite, hoolduse ja remondivajaduse kaugjälgimine on kõikidel 8S-traktoritel sõltumata varustustasemest. Terminali olemasolu võimaldab aga traktori ja haakemasina asukohapõhist automaatset juhtimist ning aitab põllumehel raha ja keskkonda säästa. Seemne- või väetisekülvikute ning taimekaitsepritside puhul võib terminal juhtida kuni 36 sektsiooni, lülitades neid juba töödeldud ala kohale jõudes välja. Eelvalmistatud põllukaardi korral juhib terminal asukohapõhiselt haakemasinast väljuva seemnete, väetise või taimekaitsevahendi kogust. Andmevahetus võib toimuda ka vastupidises suunas, et koguda ja saata serverisse traktori ja haakemasina asukohapõhiseid tööparameetreid. Automaatse roolimise muudab mugavaks tehnoradade ja pöördekohtade salvestamine üheks katkematuks rajaks, et traktor ennast pöördekohtadel ise rooliks.

Võimekam mootor

Massey Fergusoni võimsatele traktoritele on põhjanaabrid tarninud mootoreid üle kolmekümne aasta. Linnavuoris asuv mootoritehas kannab täna AGCO Poweri nime, kuid oli kaua aega tuntud kui Valmet ja vahepeal SisuDiesel.

8S-seeria traktoritel kasutatakse 7,4liitriseid jõuallikaid. Oma võimsusklassis paistavad need silma suure litraaži ning kõrge pöördemomendiga. Mootor arendab maksimaalset, eelmisest versioonist tunduvalt kõrgemat väänet pööretevahemikus 1000-1500 p/min ning täisvõimsus saavutatakse madalamatel pööretel. Mõlemad karakteristikud muudavad mootori ökonoomsemaks ja vaiksemaks. Heitgaasid puhastatakse jätkuvalt keemiliselt, mis ei sega kütuse põlemist, ning õlivahetusvälp on endiselt 600 tundi.

Hooldustöödele kulub tänase traktori juures aga vähem aega. Sisse- ja väljalaskeklappide hüdrotõukurid kindlustavad optimaalse klapivahe ning ei vaja reguleerimist. Tark generaator väldib rihmade libisemist ja üleliigset koormust ning suruõhukompressor on muudetud hooldusvabaks. Ka igapäevane hooldus on lihtsam, sest õhufilter ei sega radiaatori puhastamist.

Efektiivsemad jõuülekanded

Alustades Massey Fergusoni esimesest topeltsiduriga käigukastist, peab mainima, et sellist tüüpi käigukastid on väga efektiivsed, kuid pole traktorimaailmas veel kuigi laialt levinud. Eripärana on Massey Fergusoni topeltsiduriga käigukastis kõik 28 käiku lülitatavad ilma veojõu katkestuseta ning käikude arv on konkurentidest pisut suurem. Suur käiguvalik soodustab mootori optimaalset koormamist. Juht ei pea käikude valimisega pead vaevama – valides jalapedaali või multihoovaga sobiva kiiruse, valib käigukasti tarkvara sobiva käigu ning ökonoomsed mootoripöörded. Käiguvahetuse hetke saab seada agressiivseks või sujuvaks.

Kes eelistab tuntud tehnoloogia edasiarendust ja on nõus kasutusmugavuses ning efektiivsuses pisut järele andma, võib valida lihtsama ja soodsama 28käigulise käigukasti. Sellel on 4 kiirusvahemikku, neist igaühes 7 veojõu katkestuseta lülitatavat käiku, üks rohkem kui eelkäijal. Kuna kiirusvahemikke peab ise valima, nende vahetusel toimub veojõu katkestus ning automaatika vahetab aeglasemate kiirusvahemike puhul käike nende piires, pole käigukast nii mugav. Samuti on põllutööks sobivate kiirustega käike vähem kui topeltsiduriga käigukastis.

Mõlema käigukasti puhul saab multihooval nuppu vajutades hetkega lülituda põllutööks või maanteel liiklemiseks salvestatud seadistustele ning vajadusel mõne pöidlaliigutusega püsikiiruseid muuta. Sõltuvalt tööst võib juht jätkuvalt käsitsi käike vahetada ning Massey Ferguson kuulub väheste hulka, millel saab seda ka vasaku käega teha.

Käigukasti ja hüdraulika õli hoitakse nüüd eraldi. Kuna väiksem õlikogus takistab pöörlevaid komponente vähem, neeldub käigukastides tunduvalt vähem energiat kui eelkäijal. Ülekande kadusid on vähendatud ka uues tagasillas, kus ühe näitena kahandati pidurite pöörlemistakistust.

Kõike kokku võttes on 8S-seeria puhul tegemist läbinisti põneva ja erilise traktoriga. Kuidas värske disainilahendus tuleviku traktorimaailma mõjutab, tuleb veel oodata.

 

Massey Ferguson 8S.265 tehnilised andmed

 

Mootor

AGCO Power

Silindrivalem / töömaht, l

R6 / 7,4

Silindri läbimõõt / kolvikäik, mm

108 / 134

Maksimaalne võimsus, kW / hj

195 / 265

Maksimaalne pöördemoment, Nm

1200

Käikude arv (edasi + tagasi)

28 + 28

Tühimass / täismass, kg

8700 / 16 000

Telgede vahe, mm

3050

Pikkus (eesmine rippseade parkimisasendis), mm

5375

 

Sarnased artiklid