Aasta traktor 2022

Mairut Marmor
29.03.2022
Deere&Co

John Deere´i 7R-seeria teine põlvkond paistab silma ainulaadsete tehniliste lahenduste, rikkaliku mugavusvarustuse ja rohkete täppispõllunduse võimalustega. Mullu jõudis müüki traktoriseeria võimsaim mudel 7R 350 (350 hj), mis kannab tänavu aasta traktori tiitlit.

On sobilik meenutada, et täpselt kümme aastat tagasi kandis aasta traktori tiitlit John Deere´i toona täiesti uue 7R-seeria võimsaim mudel 7280R (280 hj).

Traktoriseeria teine põlvkond jõudis turule ülemöödunud aastal. Visuaalselt eristab seda eelkäijast pisut teistsugune mudelitähis, jõulisem välimus ja uuendatud töökeskkond. Tehnilisest küljest lihtsustati mõningate süsteemide ülesehitust ja hooldust, täiustati olemasolevaid ja lisati uusi tehnilisi lahendusi, parendati diagnostikat ning muudeti mootorid ökonoomsemaks.

Traktori mõõtmed jäid endiselt kompaktseks, mudeligammasse lisandus võimsust, kasvas tühikaal ja esipiduritega 40 km/h tippkiirusega variandi kandevõime. Traktorile mahuvad alla tunduvalt laiemad rehvid, mis vähendavad pinnase tallamist.

 

Võimas ja mitmekülgne

7R-seeria sobib mitmesugusteks töödeks heinamaal, põllul või transportimisel ning traktori saab varustada ka esilaaduriga. Mitmekülgset kasutamist lihtsustab ainulaadne võimalus muuta kiiresti traktori kaalu. Kui rasketel mullaharimistöödel tarvis kaalu suurendamise abil haarduvust parandada, tuleb lihtsalt sõita 1,7 tonnise lisaraskuse kohale ning mõne nupuvajutuse järel on see traktori all paigas. Sama lihtsalt käib lisaraskuse eemaldamine enne heina- või transporttööd, sest siis suurendaks liigne kaal kütusekulu.

Jõuallikateks on 290-350 hj nimivõimsusega mudelitel varieeritava turbolaaduriga (VGT) 9liitrised mootorid, 250-270 hj mudelitel aga kahe turboga (fikseeritud ja VGT) 6,8liitrised.

Vaadates kõiki Eesti transpordiametis arvel olevaid 7R-traktoreid (2012-2021), eelistab enamik siinseid põllumehi 9liitrist mootorit. Nebraska testlaboratooriumi andmetel kulutavad tänased 9liitrised mootorid eelmise põlvkonnaga võrreldes vähem kütust, kuid heitgaaside puhastamise süsteemis kulub karmimate heitmenormide tõttu rohkem AdBlue´d. Mõlema vedeliku kulu on kokkuvõttes heal tasemel.

Seeria võimsaim mudel on saadaval vaid astmevaba käigukastiga, teisi saab tellida ka käigukastiga e23 (23 edasi- ja 11 tagasikäiku), millel kõik käigud on koormuse all lülitatavad. Mõlema käigukasti juhtelektroonika üritab valida optimaalse ülekande, et mootorit võimalikult ökonoomselt koormata. Tänu väiksemale võimsuskaole on e23 enamiku tööde puhul astmevabast ökonoomsem, DLG testitsüklite keskmisena oli kütusekulu e23 käigukasti puhul 3,5% väiksem.

Ka meie põllumehed eelistavad edasimüüja sõnul valdavalt e23 käigukasti. Astmevaba käigukast võlub aga suurema kasutusmugavusega. Pealegi on sel nüüd käepärase kujuga multifunktsionaalne juhtkang, rohkem seadistusvõimalusi kiirenduse ning püsikiiruste valimisel ning täiustatud juhtimisloogika, mis peatab traktori gaasipedaali vabastamisel ja seda ei pea piduriga kohapeal hoidma.

Mullu täiustati astmevaba käigukasti juhtmoodulit, mis muudab asukohasignaali ja suure kantpakipressi anduri info põhjal traktori kiirust, leevendades nii pressi kolvi inertsist traktorile kanduvaid võnkeid.

BMW ja traktor?

Traktori välimuse ja kabiini sisemuse kujustas BMW disainistuudio. Ehkki esituled ja radiaatorivõre moodustavad tuttava näo, tunneb II põlvkonna traktorid kergesti ära. Mootorikate tõuseb järsemalt, selle külgedel on suuremad õhuavad ning brändi värvikombinatsioonile omane kollane joon laieneb järsu jõnksuga. Jõulisust rõhutab ka kabiini ümbruse elementide ja töötulede nurgeline stiil.

Märgatavalt suurenes töötulede hulk, mis valgustavad traktori ümber varasemast tunduvalt suuremat ala. Lisati ka traktori lähiümbrust valgustavad tuled, et oleks parem traktorit tankida või haakeriista vahetada.

 

Aina rohkem mugavusi

Kabiini suudeti päris palju mugavusi lisada. Ukselingini ulatub nüüd juba maapinnalt ning sisenemist lihtsustavad laiemad astmed. Kliimaseadme ümberpaigutamisega võideti juurde pearuumi, vähenes müra ning õhuringlus muutus ühtlasemaks. Iste on suurema pööramisulatusega ja pakub kalleima varustuspaketi korral ohtralt elektrilisi seadistusvõimalusi, vajadusel soojendab või jahutab ning kõige tipuks masseerib selga. Istme aktiivvedrustuse uus elektriline ajam toimib traktori üles-alla hüplemise vastu tõhusamalt kui eelnev elektrohüdrauliline ning on lihtsama ehitusega.

Veel täiendati mugavusvarustust eriliste jalatugede, suurema külmiku, uute panipaikade, 6.1 kõlarivalemiga helisüsteemi ning raadioga, mis ühendub läbi Apple CarPlay iPhonega ning võimaldab kasutada oma puuteekraani või häälkäskluseid teejuhatuse saamiseks, kõnede tegemiseks, sõnumite saatmiseks ja ettelugemiseks ning muusika valimiseks.

Juhiistme paremal käetoel paiknevad juhtseadised on suures osas tuttavad. Uus on vaid astmevaba käigukastiga traktori peamiste funktsioonide ohjamiseks loodud multifunktsionaalne juhtkang. Tuttav on ka käetoele integreeritud 10tolline puuteekraan, mille kaudu seadistatakse traktori ja haakemasina süsteeme, jälgitakse nende tööparameetreid ja kasutatakse täppispõllumajanduse lahendusi. Vajadusel aitab infoküllusega toime tulla lisamonitor. Esmavajalik info kuvatakse nurgaposti ekraanile – nagu USA traktoritel ammu kombeks.

7R-seeria traktori juures ei saa mainimata jätta lisavarustusena pakutavat ainulaadset aktiivset elektrilist roolisüsteemi. Mitmete andurite ning güroskoobi info abil parandab süsteemi aju tee ebatasasustest tingitud esirataste kõrvalekalded ning aitab sedasi juhil ühtlast sõidujoont hoida.

Kui eelmisel põlvkonnal muutusid süsteemi seaded automaatselt ja sõltusid traktori kiirusest, siis nüüd saab juht valida ise rooliratta pööramise raskuse, roolisüsteemi tundlikkuse ning roolisüsteemi muutuva ülekandesuhte üldse välja lülitada.

Täppispõllunduse tippklass

Täppispõllunduse ja traktori töö automatiseerimise lahenduste vallas on John Deere korduvalt teerajaja olnud. GPS asukohasignaali vastuvõtja jõudis esimestele John Deere´i traktoritele juba 20 aastat tagasi. Algusaastatel kasutati seda peamiselt automaatseks roolimiseks ning kombainidel ka saagikuskaartide loomiseks, täna on asukohasignaali kasutusvõimalused märksa mitmekesisemad. Kuna täppispõllunduse on põllumehed hästi omaks võtnud, on asukohasignaali vastuvõtja 7R traktoritele juba tehases kabiini katusele integreeritud. Nii on see ka vargakindlam.

Rääkides lühidalt huvitavamatest automaatse juhtimise lahendustest, saab suurt täpsust vajaval tööl või ebatasase maastiku korral eraldi vastuvõtjaga haakemasinat automaatse külgnihutamise või traktori automaatroolimise korrigeerimisega väga täpselt juhtjoonel hoida.

Põllu otsas ise uuele tööribale roolida suudab 7R traktor juba mõnda aega ning see ei pane vist enam kedagi imestama. Hoopis põnevam on võimalus lubada John Deere´i teraviljakombainil, liikurhekseldil või järelveetavat kartuli- või peedikombaini käitaval traktoril juhtida enda kõrval sõitva 7R traktori asukohta ja kiirust – et viimase käru väljalaadimistoru all õiges kohas püsiks. Ja lõppeks pole asukohasignaal kõigil töödel enam ainus automaatroolimise viis – pritsimisel, väetamisel või mehaanilisel umbrohutõrjel võib traktor ennast roolida teravilja tehnoradade või maisi taimeridade pildituvastusel põhjal.

Lisaks täpsele sõitmisele aitab säästa kulusid ning keskkonda topelt külvamise, väetamise või pritsimise vältimine haakemasina sektsioonide automaatse väljalülitamise abil. Tänu masinatevahelisele andmevahetusele ei teki ülekatteid ja vahelejätmist ka siis, kui ühel põllul teeb sama tööd mitu traktorit.

Samuti kuulub täppisviljelusse seemne, väetise või taimekaitsevahendi normi automaatne muutmine põllu erinevates piirkondades vastavalt põllukaardile märgitud kogustele. Täna on täpne väetamine võimalik isegi vedelsõnnikuga mille toitainesisaldus on väga kõikuv, sest John Deere´i väljatöötatud analüsaator määrab toitainesisalduse hetk enne muldaviimist ning sellest sõltuvalt muutub traktori kiirus.

Põllul toimuv on vaid üks osa kaasaegsest põllumajandusest. Kõik täna valmivad 7R traktorid saab ühendada serveriga, mis avab ligipääsu mitmesugustele teenustele. Saab jälgida reaalajas masinate asukohta ja tööparameetreid, saata nende kabiini ekraanile uusi detailseid tööülesandeid, vajadusel muuta distantsilt masina seadistusi, leida kiiresti või ennetada tehnilisi rikkeid ning koguda andmebaasi võimalikult palju infot, mis aitavad tulevasi põllutöid efektiivsemalt planeerida.

Sarnased artiklid