Üks „väike“ pikap

Tõnu Ojala
01.10.2018
Ehkki paljudes ülevaadetes leiab Ram 1500 endiselt Dodge´de alt, on reaalsuses tegemist siiski iseseisva automargiga. | Tõnu Ojala

Eesti pikapiturgu valitseb juba aastaid Toyota Hilux ja tänavugi on pea iga kolmas Eestis arvele võetav uus „kastikas“ just seda marki. Jälitajad jäävad küll kaugele, ent nende seas torkab Ford Rangerite, Mitsubishi L200, VW Amaroki ja Nissan Navara kõrval silma nende autode taustal hiiglaslik Ram 1500, mis mullu eelnimetatute järel kuuendale kohale platseerus, ettepoole nii Isuzu D-Maxist, Ford F150-st, Renault Alaskanist kui X-klassi Mercedes-Benzist. Tänavune aasta on kulgenud veelgi edukamalt – 8 kuuga võeti arvele 33 autot, mis Ram 1500 juba viiendale kohale kergitas.

Kõigepealt peaks selgeks tegema nime. Nimelt kiputakse vanast harjumusest Rami nime kandvaid kastikaid ikka veel Dodge´deks pidama, ehkki juba alates 2009. aastast on tegu omaette automargiga. Aga nimi nimeks, auto ise on seda väärt, et temaga lähemalt tutvust sobitada.

Kõigepealt muidugi mõõtmed, mis tavaautodega võrredes hoopis teisest klassist ning nii mõjub kõrvalreas liikunud R-klassi Mercedes-Benz vaata et Toyota Yarisena ning Eesti pikapiturgu valitsevast Toyota Hiluxist saab sõna otseses mõttes üle vaadata. Nii et ilma liialdamata – konkreetse auto 22tolline velg näeb sellel autol tõesti isegi väikesena!

Kui paljudel pikapitel on astmelaud pigem poosetamiseks, siis siin oleks ilma selleta autosse sisenemine paras peavalu – auto põrand on maapinnast siiski poole meetri kõrgusel. Ligi 2,1 m laius peegeldub ka autos sees – ruumi on lahedalt, panipaiku on raske kokku lugedagi. Ehkki roolist avanev pilt on sõiduautost ümber istudes veidi ootamatu, pole sobiva sõiduasendi leidmine probleemiks, sest lisaks rooli reguleerimisele (nii kõrguses kui kauguses, muide – see käib vastupidiselt ootustele käsitsi) saab elektriliselt ka pedaalide asukohta reguleerida.

Ehkki ökonoomsusest rääkimine tundub selles kontekstis kuidagi kohatu, on ka ameeriklased end selles osas liigutama hakanud ning Rami 5,7liitrine V8 lülitab väiksema koormuse korral pooled silindrid välja. Ökonoomsuse osas annab oma panuse ka õhkvedrustus, mis suurematel kiirustel auto madalamale laseb.

Kuigi olemuselt esmapilgul rahulik hiiglane, suudab Ram 1500 vajadusel vägagi korralikult kiirendada ja V8 võimu näidata – kohalt minnes pole mingi probleem rehve vilistama saada.

Tehaseandmetel on 5,7liitrise V8-mootoriga Ram 1500 keskmine kütusekulu 12,8 l/100 km, linnas ähvardatakse kulunäiduga üle 18 l/100 km. Kui aga arvestada, et suur osa sellistest autodest varustatakse gaasiseadmega, läheb kütusekulu rahasse ümber arvutatult juba nn tavapikapitega samasse suurusjärku. Aga ega ökonoomsus selliste autode juures prioriteet nr 1 ei olegi ning igasuvise American Beauty Car Show ajal saab selle autoga stiilselt läbi Haapsalu kesklinna sõita! Selles autoklassis on kindlasti oluline ka võimalus kuni 3,5 tonni kaaluv haagis järgi haakida, konkreetse Limited-varustuses mudeli lubatud kandevõimeks oli auto dokumentide järgi 821 kg.

USA autode viimistlustase on viimastel aastatel hüppeliselt tõusnud, ehkki mõnede pisidetailide – nt värvkate või iluliistud – viimistluse kallal saab soovi korral siiski pisut norida. Aga need on ka tõesti pisidetailid ja sõna otseses mõttes norimine. Ka elektroonilised sõiduabid ei ole päris viimane sõna – nii kaotas reajälgimissüsteem pidevalt orientiiri. Konkreetne proovisõiduauto oli ka veel sedavõrd värske, et viimane tarkvarauuendus oli tegemata – seetõttu et tundnud naviseade veel siinset kaarti ja ka raadio sai hakkama vaid paaritute sagedusnäitudega. Aga selle mure lahendab Ameerika Auto ära – arvestades, et nüüd on nende näol tegu nii Dodge´i kui Rami ametliku esindusega.

Nagu juba välimusest ja olemustest arvata võib, on sellise auto hinnaklass üsna krõbe. Eesti oludes algab Ram 1500 hinnatase veidi ülalpool 50 000 euro piirist, ulatudes kõrgemate varustustasemete puhul 70-80 tuhande euro suurusjärku.

Sarnased artiklid