Esimene „päris“

Tõnu Ojala
30.11.2020
Tõnu Ojala

Uusi automarke ei sünni igapäevaselt ja meie oludes kipuvad nad enamasti mõnest juba olemasolevast „välja kasvama“. Erandiks pole ka Cupra, mis aastaid tähistanud sportlikumaid mudeleid SEATi mudelirivis – kuni paar aastat tagasi SEAT Ateca tippversioon Cupra Atecaks ristiti ja nii uus automark loodi. Et aga samal ajal jäid tootmisliinidele ka senised SEAT Leon Cuprad, jäi uue automargi osas asi siiski veel veidi segaseks – kuni esimese „päris“ Cuprana Formentor müügisalongidesse saabus.

Mitte väga kauges minevikus üritati Seatile anda VW kontsernis umbes samasugust rolli nagu seda Fiati kontsernis omas Alfa Romeo. Erilist edu tollal siiski ei saavutatud ja nüüd üritatakse uuesti – aga seda juba veidi teisel moel ja teise kaubamärgi all.

Nelikveoline Cupra Formentor jagab platvormi paljude VW kontserni mudelitega, omas peres on lähimaks sugulaseks SEAT Atecast välja kasvanud Cupra Ateca. VW kontsernis sobiks Formentori vabalt võrrelda ka VW Golf R-i või Audi S3-ga, aga välimuse osas teeb Formentor neile selgelt ära.

Tänasele automoele kohaselt on Formentori näol tegu linnamaasturiga, mis oma välismõõtmetelt võrreldav BMW X1, Lexus UX-i, Mercedes-Benz GLA, Volvo XC40 ja Audi Q3-ga. Oluliseks erinevuseks on aga Formentori kõrgus, mis nimetatud rivaalidega võrreldes kümmekond sentimeetrit madalam ehk samas suurusjärgus tavaliste väike-keskklassi luukpäradega.

Esimesena jõudis Eestisse 2liitrise turbomootoriga VZ-versioon, mil võimsust koguni 310 hj. Lisandumas on sama mootori 150 hj versioon ning 204 ja 245 hj pistikhübriidid. Lisaks on ootelehel 2liitrise diisel- ning 1,5liitrise bensiinimootoriga versioonid – kokku seega 7 erinevat versiooni.

Golf R-lt tuttava jõuallikaga Formentor ei peta oma agressiivsest välimusest tekkivaid ootusi. 100 km/h on spidomeetril vähem kui 5 sekundiga ning kui elektroonilist kiirusepiirajat poleks, jätkuks kiirendamine ka teisel pool 250 km/h piiri.

Eelpool tehtud vihjed VW T Roc R-i või Audi S3 suunas ei ole sugugi laest võetud, sest oma sõiduomadustelt kannatab Formentor vaatamata oma kerekujule nendega igati võrdluse välja – pakkudes aga neist enam praktilisust.

Sportlikkusele viitavad ka spetsiaalsed Cupra-istmed ning adaptiivvedrustus. Visuaalselt rõhutavad seda brändile kohaselt vasksed sisustuselemendid auto sisekujunduses. Kaugeltki tavaline pole ka Formentori käivitusnupu asukoht – see on sportautole kohaselt roolil. Rooli vasemal poolel leiab aga veel spetsiaalse Cupra logoga nupu, mis lihtsalt erinevate sõidurežiimide vahel valida lubab. Muide, see kõige sportlikum seade, mis oma olemusest ka häälekalt teada annab, ei kanna siin tavapärast Sport+ või Race või Track või mingit muud samas stiilis nime – muidugi on ka selle nimeks Cupra!

Formentori ligi 40 000 eurone hinnatase võib esmapilgul veidi ehmatav tunduda, aga et esialgu ongi meil kohal vaid 310 hj VZ-versioon, loksub see number võrdluses nendesamade VW T Roc R-ide või Audi S3-dega igati paika. Vahe T Roc R-iga on küll vaid paarsada, S3-ga aga juba enam kui 9000 eurot Formentori kasuks.

Kui täna on Cupra mudelirivis lisaks Formentorile vaid Ateca, siis kohe-kohe lisandub ka uue SEAT Leoni Cupra-versioon. Järgmiseks mitte-SEATist Cupraks saab aga elektriauto Born – sõsarmudel nii VW ID.3-le kui Škoda Enyaqile.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid