Vihmad, sool ja pakane – kuidas oma autot sel sügis-talvel heas vormis hoida

31.10.2025

Sügis ja talv panevad iga auto proovile – kord sajab vihma, järgmisel hetkel külmetab ning teed kattuvad soola ja lörtsiga. Kui autole piisavalt tähelepanu ei pöörata, võivad ilmastikuolud jätta endast maha nii nähtavaid kui ka varjatud kahjustusi.

“Sügis-talve vahetus on aeg, mil auto saab kõige rohkem koormust – eriti kui teda ei hoita õigesti,“ ütles Mobire teenindusjuht Gert Vatt. Õige hooldus aitab vältida nii väiksemaid ilmastikukahjusid kui ka suuremaid remondiarveid.

Auto ettevalmistus: pesu ja kaitse

Talveks ettevalmistumine algab juba sügisel. Auto pesu ja kere kaitse on esimene samm. Sool ja niiskus on küllaltki nähtamatud auto vaenlased, mis põhjustavad roostet ja värvikahjustusi.

“Paljud arvavad, et talvel pole pesust kasu, aga just siis on see kõige olulisem,“ rõhutab Vatt. Sügisese põhjaliku pesu järel aitab kerele kantud kaitsekate (vahakate või spetsiaalne kerepuhastusvahend) hoida auto värvi ja metallpindu heas korras. Pärast igat sõitu soolasel teel on ideaalis soovitatav auto allosa loputada, et eemaldada teelt kogunenud sool. Samas sagedasti kruusal sõites või muudes suurendatud kulumise tingimustes võiks kaaluda ka auto osade katmist spetsiaalse kaitsekilega.

Klaasid peavad olema selged

Halb nähtavus on talvel üks sagedasemaid ohutegureid. Klaasidele kogunev niiskus, jäätunud kojamehed ja vale klaasipesuvedelik võivad muuta sõidu ohtlikuks. Kontrolli, et klaasipesuvedelik oleks kindlasti talvine – suvine segu võib külmuda juba vähese miinusega. Samuti tasub enne talve vahetada kojamehi, sest vanad kummid jätavad klaasile triipe ega eemalda jääd korralikult.

Kui hommikul on klaas jääs, kasuta pigem jääkaabitsat või spetsiaalset sulatusspreid. “Paljud kraabivad jääd metallist esemega või kuuma veega teadmata, et need võivad klaasi kergesti kahjustada,“ hoiatas Vatt.

Külm testib rehve, tihendeid ja akut

Temperatuuri langusega muutub rehvirõhk – iga kümne külmakraadi kohta võib rõhk langeda umbes 0,1 bari. Liiga madal rõhk kulutab rehve ebaühtlaselt ja suurendab kütusekulu. Samuti tasub enne suuri külmasid hooldada ukse- ja pakiruumitihendeid silikoonspreiga, et need ei muutuks jäigaks ega külmuks kinni.

Auto aku on teine nõrk koht. Kui käivitus muutub aeglaseks või tuled vilguvad, tasub lasta aku seisukord spetsialistil üle kontrollida. “Talveks ettevalmistus ei pea tingimata tähendama suuri kulusid – mõnikord piisab väikesest hooldusest, mis ennetab palju suuremaid probleeme,” lisas Vatt.

Parkimine ja igapäevane hool

Kõik ei saa hoida autot garaažis, kuid mõningaid kahjusid saab vältida ka tänaval parkides. Puu alla parkimine võib tähendada lendavaid oksi või muid üllatusi, samas lagedale (lume)saju alla parkides on oht, et auto kattub jääkoorikuga. Väldi ka katuse äärte läheduses parkimist, kust on selge oht jää või lume kukkumisele. Kui võimalik, vali tuule eest kaitstud koht ja puhasta lumest regulaarselt, et vältida jäätumist.

Ka salongi tasub tähelepanu pöörata – kui niiskus koguneb, võib see põhjustada uduseid klaase ja hallituse lõhna. Väike niiskuseimaja või auto aeg-ajalt soojaks ja kuivaks tegemine hoiab salongi heas korras.

Kui kahju on juba sündinud

Kui märkad roostet, pragusid värvis või klaasis, ära lükka parandust edasi. Ka väike täke võib külmaga kasvada suureks probleemiks. Kui tihendid on muutunud kõvaks või uks enam korralikult ei sulgu, on mõistlik pöörduda teenindusse. “Kodustes tingimustes saab palju ära teha, aga kui kahjustus on juba nähtav, tuleks lasta spetsialistil hinnata, kui sügavale see ulatub,“ soovitas Vatt.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid