Vaid nimi jäi endiseks

Tõnu Ojala
01.11.2020
Tõnu Ojala

Ehkki väikeautod pole siinsel turul esimene valik, on Toyota juba üle kahe aastakümne Eesti autoostjaid Yarise abil väikeautode usku pöörata üritanud. Vastsaabunud uut IV põlvkonna Yarist ühendab senisega eelkõige vaid nimi.

Kui Toyota 1999. aasta Genfi autonäituse eelõhtul Yarise esmakordselt avalikkuse ette tõi, loodeti just selle Prantsusmaal kokku pandud väikeautoga oma turuosa Vanas Maailmas üle 5% kergitada. Tollane Toyota Balti turundusjuht vangutas selle peale pead – kukkunuks see number Eestis alla 10%, olnuks tema oma ametist kähku prii. Sellest tollasest 5%-st püsib Toyota täna selgelt ülalpool ning vähemalt Eestis pole vähimat ohtugi, et siinse turu konkurentsitult enimmüüdud automark 10% tasemest allpoole langeda võiks.

Uus IV põlvkonna Yaris jätab igati tugeva ja jõulise mulje, seda tänu agressiivsemale disainile ja muutunud proportsioonidele. Auto pikkus pole sisuliselt küll muutunud, kuid telgede vahe on kasvanud 5 cm võrra ning auto kõrgus samal ajal kahanenud 4 cm – ehk siis kui eelmised põlvkonnad kippusid vägisi pisikeste mahtuversaalide poole, siis nüüd enam mitte.

Tõsi, siseruumi osas pole see 5 cm efekti antud, sest just selle võrra on salongi tahapoole nihutatud ehk siis antud juhul on need sentimeetrid läinud turvalisuse parandamise teenistusse. Küll aga väärib mainimist, et nii juht kui tema kaasreisija istuvad senisega võrreldes 21 mm madalamal.

Uue Yarise mootorivalik näib esmapilgul endine. Valikus on kas 1- või 1,5liitrine bensiinimootor, kusjuures viimast kombineeritakse hübriid-Yarisel 59 kW elektrimootoriga. Tehnoandmete tabelisse kaevudes selgub siiski, et 1,5liitrise bensiinimootori puhul on endiseks jäänud vaid töömaht – kui seni kasutusel olnud jõuallikas oli nelja-, siis nüüd hoopis kolmesilindriline. Sisuliselt on tegemist Corollalt ja CH-Rilt tuttava 2liitrise mootoriga, millelt üks silinder maha „lõigatud“.

Olukorras, kus silindreid senisega võrreldes ühe võrra vähem, on kõik muud näitajad siiski kasvanud – võimsus on kasvanud 11 kW ja momendinäit 17 Nm võrra.

Ehkki tegu pisut alla 4 m pikkuse väikeautoga, ei saa esiistmel ruumi osas nuriseda. Taga on pilt teine, seal napib nii pea- kui jalaruumi, ent taas – tegu on siiski väikeautoga.

Uuele TNGA-B-platvormile üleminek tähendab kaaluvõitu ning madalamat raskuskeset, mis on hea uudis neile, kes sõiduomadusi hindavad. Auto agressiivne välimus (mis vägisi veel aasta tagasi ka autoralli MM-sarjas Ott Tänaku töövahendiks olnud Yaris WRC-d meenutama sunnib – ehkki see auto seal on siiski hoopis midagi muud!) ja dünaamiline võimekus ei ole omavahel siiski päris proportsioonis – 100 km/h-ni jõudmiseks vajab hübriid-Yaris pisut alla 10 sekundi.

Küll aga lisab sportlikkuse tunnet kolmesilindriline bensiinimootor oma mehise jörinaga. Kes aga tõesti just sport-Yarist ootab, siis neile teadmiseks, et tõelise „paugupilli“ ehk GR Yarise saabumine ei ole enam sugugi mägede taga...

Hübriid-Yarise eelised löövad traditsiooniliselt välja eelkõige linnasõidul, kus bensiinimootor üsna episoodiliselt tööd saab. Auto keskmiseks kütusekuluks teatab Toyota ise uue WLTP-mõõtetsükli kohaselt 3,8 l/100 km ehk pea poolteist liitrit vähem kui sama mootoriga tava-Yarisel. Tavapärase D-asendi asemel tasub käigukang panna B-asendisse – sel juhul rakendub regeneratiivne pidurdamine ning suuresti saab sel juhul ilma piduripedaali kasutamata hakkama. Pluss veel muidugi täiendavalt akusse püütud elektronid, mida pärast hea uuesti kasutusele võtta.

Odavaima Yarise, 72 hj 1liitrise Standard-varustuses mudeli, saab Eesti oludes pisut vähem kui 14 000 euroga. Hinnakirja teises otsas on hübriidid, mille hinnakäärid vahemikus 18 600-22 800 eurot. See viimane number iseloomustab ka pildilolevat punast iludust – varustustasemeks on siin kõlavalt Limited Edition, mis tähendab nii 17tolliseid eritöötlusega musti veluvelgi, rikkalikku elektrooniliste sõiduabide nimistut kui esiklaasinäidikut.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid