Sõiduki kütusepumba relee võib põhjustada autol erinevaid probleeme

26.08.2022
Sisuturundus

Kütusepumba relee on sisepõlemismootori toimimiseks vajalik ja oluline element, sest mootor vajab töötamiseks kütust ja kütusepumba relee töö on vajalik kogus kütust mootorisse suunata. Süüte käivitamisel kütusepumba relee aktiveerub ja see annab elektripinge kütusepumba sisselülitamiseks.

Lihtsalt selgitatuna on kütusepump kütusepaagis asuv komponent, mis kütusetorudes surve tekitamisega surub kütuse mootorisse. Kütusepump võib lõpetada koostöö või näidata tehnilist riket mitmel erineval põhjusel, millest üheks vähemlevinud probleemiks võib olla ka rike kütusepumba relees.

Kütusepumba relee konstruktsioon ja põhifunktsioonid

Kõigist sisepõlemismootoritega sõidukite mootoritest leiab elektroonilise elemendi, milleks on sõiduki kütusepumba relee. Enamikes mootorites asub kütusepumba relee mootori kaitsmekarbis, mis on reeglina must kast, millest leiab lisaks kütusepumba releele ka mitmeid muid mootori toimimiseks vajalikke kaitsmeid ja releesid. Oma sõiduki kütusepumba relee täpse asukoha tuvastamiseks soovitame tutvuda kasutusjuhendiga.

Pilt kütusepumba releest võetud autovaruosadonline.ee lehelt

Pilt kütusepumba releest võetud autovaruosadonline.ee lehelt

 

Releega seotud rikked ja sümptomid

Rikkis kütusepumba tõttu hakkavad sõidukil sageli ilmnema sümptomid, mis peaksid juhile märku andma, et relee vajab täiendavalt kontrollimist.

Mootor ei käivitu

Kõige sagedasem probleemse relee sümptom on probleemid mootori käivitamisel. Süüte keeramisel võib mootor endiselt ringi vändata, kuid kütusepump ei saa toidet ja kütus mootorisse ei jõua. Loomulikult ei tähenda mootori käivitamisega seotud probleemid automaatselt, et tegemist on relee rikkega – sama tulemust võivad põhjustada väga mitmed erinevad probleemid. Igal juhul vajab selline rike juba põhjalikumat analüüsi ja tehnilist sekkumist.

Mootor seiskub ootamatult

Ootamatult seiskuv mootor on katkise kütusepumba relee kõige levinum tagajärg. Tõõtava mootoriga sõidukil võib kütusepumba relee äkitselt peatada kütusepumba toite ja see põhjustab mootori seiskumise. Kui sõiduki mootor seiskub ja uuesti ei käivitu, on kütusepumba relee tõenäoliselt täiesti rikkis ja vajab väljavahetamist. Kui sõiduk siiski mõne aja pärast taaskäivitub, võib kütusepumba relee olla vigane, kuid vajada viivitamatult kontrollimist.

Mootoril kaob võimsus

Kui sõiduki mootor kaotab ootamatult võimsust ja aeglustub ilma nähtava põhjuseta, siis üheks süüdlaseks võib jällegi olla kütusepumba relee. Sageli töötab mootor peale seda jälle ilma nähtavate riketeta ja siis võimsuse kadumine kordub. Sellise rikke korral on viivitamatult vajalik teostada tehniline kontroll, sest ühel hetkel võib mootor seiskuda ja enam mitte käivituda.

Kütusepump ei tee häält

Korras kütusepump teeb süütamisel alati vaikset suminat või vilinat, mida kuuleb mootori käivitamisel kütusepaagi lähedal. Kui vigase relee tõttu kütusepump õiget toidet ei saa, siis spetsialist võib selle pumba hääle või selle puudumise järgi tuvastada.

Kuidas kütusepumba releed vahetada

Soovitame alati pöörduda mootoriga seotud probleemide lahendamiseks spetsialistide poole, kes oskavad rikkeid õigesti diagnoosida ja tellida korrektseid varuosi. Kui olete siiski veendunud, et suudate kütusepumba relee iseseisvalt ära vahetada, siis see ei ole eriti keeruline protsess.

Relee on neljakandiline kuubik, mis on ühendatud sarnaselt elektripistikule. Kui relee asub kaitsmekarbis, siis kasutage selle kättesaamiseks lameda peaga kruvikeerajat, ühendage pistik lahti ja eemaldage kaitse. Kõigepealt vajavad kontrollimist klemmid ja pistikupesa, et neil ei oleks ülekuumenemise ja roostetamise märke. Isegi vähese korrosiooniga klemmid ja pistikud vajavad spetsiaalse vahendiga puhastamist, sest korrosioon takistab ühtlase elektrivoolu liikumist.

Kui relee on täielikult kahjustunud ja vajab tingimata vahetust, siis vajate kõigepealt õiget varuosa ehk uut releed. Paigaldage uus relee täpselt samamoodi kaitsmekarbi pistikusse, kust eemaldasite vana relee. Kinnitage kaitsmekarbi kate oma kohale ja kui see on poltide või kruvidega kinnitatud, siis veenduge, et karbi kate on kindlalt paigas.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid