Pool sajandit Ladasid

Tõnu Ojala
01.04.2020
AvtoVAZ

50 aastat tagasi, 19. aprillil 1970. aastal tulid tol hetkel veel ehitusjärgus oleva Volga autotehase VAZ konveierilt esimesed kuus sõiduautot VAZ-2101 – kaks sinist ja neli punast – vastavalt tollase Vene NFSV lipuvärvidele.

Vene autoajakiri Za Ruljom arvutas kunagi välja, et maailmas on toodetud enam kui 20 miljonit autot, mille baasiks on suuremal või vähemal määral Fiat 124. Ehkki seda autot võib kohata nii Seati kui Zastava või Polski Fiati nime all, on suurima panuse sellesse 20 miljonisse andnud Volga autotehas VAZ – seda alates legendaarsest “kopikast” (VAZ-2101) kuni Venemaal veel hiljuti toodetud 2105 ja 2107-ni välja.

1966. aastal võitis Fiat 124 Euroopa aasta auto tiitli ning see auto otsustati võtta aluseks uue Nõukogude rahvaauto loomisel. Ometi ei mindud Žigulid luues Fiati kopeerimise teed ning kokkuvõttes sai 2101 endale täiesti teistsuguse 1,2liitrise töömahuga mootori, suurema kliirensi jne. Kokku tehti enam kui 800 kõikvõimalikku muudatust.

Uue Nõukogude massiauto ehitamiseks rajati Togliattisse uus 500 hektaril laiuv hiiglaslik autotehas. Linn ise sai nime kunagise Itaalia kompartei juhi Palmiro Togliatti järgi, enne seda tunti seda linna Stavropoli nime all.

Žigulide (marginimi Lada ilmus mitu aastat hiljem ja alul vaid piiri taha müüdavate autode tarbeks) tõeline seeriatootmine läks käima siiski veidi hiljem. Aprillikuine esmaesitlus oli oluline eelkõige poliitilistel põhjustel – mõni päev hiljem tähistati Lenini 100. sünniaastapäeva ja nii pühendati sellele tähtpäevale ka Nõukogude autotööstuse järjekordne töövõit!

Žigulist sai kauaoodatud-loodetud Nõukogude “rahvaauto” ning uue sajandi hakul pärjati VAZ-2101 ka tiitliga “Venemaa XX sajandi auto”.

Loe lisa: 

Tõnu Ojala. Unistuste autod. Ühinenud Ajakirjad, 2017

 

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid