Esimene bZ-Toyota

Tõnu Ojala
01.08.2022
Tõnu Ojala

Täheühendit bZ – beyond zero – näeme lähiaastatel Toyota mudelivalikus veel korduvalt, sest nii hakkab Jaapani autogigant tähistama oma elektriautosid. Otsa teeb lahti bZ4X – keskklassi elektriline linnamaastur.

Mõneti üllatuslikult liitub Toyota elektriautondusega alles nüüd – olukorras kus nt Nissan Leafi I mudelipõlvkonna turuletulekust saab peagi 10 aastat. Samas on Toyotal selja taga veerand sajandi pikkune kogemus hübriidautode vallas ja on päris selge, et sellest on kõvasti kasu olnud ka „päris“ elektriautode arendamisel.

Automaailm on praegu tugevalt linnamaasturite poole kaldu ja nii on igati loogiline, et Toyota esimene uue asjastu elektriauto just seda autoklassi esindab. Mõõtmetelt on bZ4X pisut suurem meil hästi tuntud-teatud RAV4-st – nii et kõik eeldused eduks peaks justkui olema.

Kui nt VW kontsern panustab selles autoklassis taga- ja nelikveole, siis Toyota platvorm näeb ette esi- ja nelikvedu. Esiveoline bZ4X arendab 150 hj, nelikveolisel on üks 80 kW mootor esi- ja teine tagasillas ehk siis koguvõimsus on siin 160 kW.

bZ4X põhja paigutatud 71,4 kWh liitiumioonaku lubab esiveolisele mudelile kuni 516 km läbisõiduulatust, nelikveolisel tuleb leppida 470 kilomeetriga. Reaalne elu on muidugi nagu ta parajasti on ja sõltub nii ilmast, sõidustiilist, kasutusel olevatest elektritarbijatest ja veel kümnetest suurematest ja väiksematest asjadest. Näib aga siiski, et auto suurust arvestades tarbib bZ4X energiat pigem vähe kui palju.

100 km/h-ni jõuab bZ4X 6,9 sekundiga, auto lõppkiirus on piiratud 160 km/h-le. Oluline, et autole võib sappa võtta ka kuni 750 kg kaaluva haagise. Nelikveolisel versioonil on ka kõikvõimalikud elektroonilised abid – erinevad maastikurežiimid, mäelt laskumise abisüsteem – nii et ilmselt on tegu kõige maastikukõlbulikuma elektrilise linnamaasturiga (lisaks veel võimekus kuni 500 mm veetakistusi läbida).

Auto põhja integreeritud akud tähendavad tavalisest kõrgemat istmeasendit ja see nüanss kipub juhi vaadet veidi piirama. Veidi küsitav on ka juhi ees oleva näidikuploki lahendus – seda vaadatakse sarnaselt Peugeot´dele üle rooli ja alati ei pruugi sobiva asendi leidmine kõige paremini õnnestuda.

Toyota ise toob esile bZ4X-i jäika keret ning madalat raskuskeset ning siin on tõesti suudetud õnnestuda – kui mitmed selle segmendi rivaalid kipuvad kiiretel kurvilistel teedel ebameeldivalt õõtsuma, siis Toyota seab siin lati nendega võrreldes üsna kõrgele.

Paljudele elektriautodele omast „trollipininat“ laseb Toyota kuuldavale vaid järsul kiirendamisel. Kui sobiv laadija olemas, kannatab bZ4X vastu kuni 150 kW, mis tähendab, et 80% on akus poole tunniga. Autol endal on esialgu peal 1faasiline 6,6 kW AC-laadija, ent sügisest jõuab varustusse ka 3faasiline 11 kW AC-laadija.

Eesti varustuspaketis hakkab olema just see viimane ja see on ka põhjuseks, miks bZ4X alles järgmise aasta veebruaris-märtsis siinmail rattad maha paneb. Paraku ei oska keegi ennustada, kui palju bZ4X siis maksta võiks, ent on päris selges, et selles osas tuleb jaapanlastel vaadata oma otseste konkurentide poole ja ka oma auto vastavalt hinnastada.

Toyotal läks elektriautoga kauem aega, seda tõsisemalt võetakse asi nüüd ette. Ja muide, kes kardab, et sarnaselt paljudele teistele Toyota mudelitele meie teed-tänavad selle autoga üle „ujutatakse“, siis teadmiseks, et sama auto jõuab tootmisse ka Subaru nime all ja mudelinimeks saab siis olemas Solterra.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid