Autonäitus, mida ei toimunud

Tõnu Ojala
01.04.2020
Markus Pentikäinen

Hiinast alguse saanud koroonaviirus, mis alul tundus mingi kauge ja võõras probleem, on ka automaailma korralikult pea peale keeranud. Juba veebruaris hakkasid mitmed autotehased oma tootmist kokku tõmbama – eelkõige need, kelle tarnijate seas Hiina ettevõtteid. Märtsi alul tuli aga tõeline pauk Genfist, sest Šveitsi valitsuse otsus keelata kõik enam kui 1000 inimesega üritused tähendas seda, et sisuliselt juba avamisvalmis hiigelüritus tuli sama targalt lahti võtta. Ja see oli alles algus...

Ehkki veel nädalapäevad enne ürituse kavandatud algust saatsid korraldajad välja teate kinnitusega, et kõik toimub plaanikohaselt, ei rahuldanud see mitmeid osalisi, kes riburada mööda oma loobumistest teatama hakkasid. Tekkinud olukorras võttis Šveitsi valitsuse otsus messikorraldajatelt vastutuse ning ehkki arvutuslikult kuni 250 mln euro suurune rahaline „pauk“ tuleb nüüd kellelgi katta, said kõik aru, et õigest autonäitusest poleks nii või teisiti enam asja saanud.

Selles olukorras tõmbasid mõneti ootamatult pikima kõrre need autotootjad, kelles juba varem olid teada andnud, et neid sel aastal Genfis ei ole – polnud kulusid, polnud ka kahjusid. Samas lootsid need, kes kohale olid tulnud, teiste puudumisest kasu lõigata. Ära kasutades Jaguari, Land Roveri, Lamborghini, Maserati, Citroëni, Peugeot,´ DSi, GMi, Opeli, Nissani, Mini, Mitsubishi, Subaru jt puudumist, pidanuks seda paremini silma jääma sellised nimed nagu Aiways, APEX, BAC, Changan, Czinger, Fisker, Gumpert, Hispano Suiza, Vega jt. Ja ehkki viimati nimetatud autotehaste toodangut meie teedel lähiaastatel vaevalt et kohtab, olnuks Palexpo hallides selgi korral küllalt autosid, mis juba mõne kuu pärast siinsetes automüügi TOPides ilma tegema hakkavad. Olgu mainitud vaid mõned – Audi A3, Hyundai i20, Kia Sorento, Seat Leon, Toyota Yaris, Honda Jazz, uuenenud E-klassi Mercedes-Benz. Aga näha sai neid seekord vaid veebiülekannete kaudu ja sedagi mitte enam näitusehallidest. Ja et kõik autofirmad veebiesitlusi ei teinud, lükkusid mõned mudeliesitlused – nt Toyota pisikese linnamaasturi oma – hoopis määramata tulevikku.

Koroonaviirus kimbutab inimesi, mitte autosid ja autod olid tegelikult Genfis kohal – ainult inimesed jäid saabumata. Kiirusekummardajaid pidanuks rõõmustama uue põlvkonna Volkswagen Golf GTI ja GTD ning Škoda Octavia RS, aga ka uuenenud Honda Civic Type-R, Alfa Romeo Giulia GTA ning tänu väiksemale mootorile soodsama hinnasildi saav Toyota GR Supra 2,0. Kindlasti uued muskelmudelid 3. seeria BMW mudelivalikus ja muidugi ka uus Porsche 911 Turbo.

Üha karmimaks muutuvad keskkonnanõuded on pannud autotootjad sundseisu ja nii poleks ka Genfi näitusehallis saanud üle ega ümber elektrist. Elektrilisteks keerati Fiat 500, oma esimese elektriautoni on jõudmas Dacia, viimast lihvi antakse nii BMW i4-le kui Volkswagen ID.4-le ning oma šanssi näevad siin ka mitmed uued tegijad – nt hiinlaste Aiways või come-back´i kavandav Fisker. Üle pika aja olnuks midagi uut näha ka vesinikautode vallast – Toyota oli lahti pakkimas mullu Jaapanis ja USAs esitletud II põlvkonna Miraid.

Genfi autonäituse ärajäämine pööras pea peale kogu autoesitluste kalendri. Osa sinna plaanitud uudismudelitest oli tegelikult ju fotode ja videote kujul avalikkuseni toodud, osa mitte. Nii eelistanuks mitmed tootjad nüüd aja maha võtta ja rahulikult kalendrid üle vaadata. Samas segas vett asjaolu, et paljudele juhtivatele autoväljaannetele saadetakse materjalid ette ja nii olid mitmed neist näituse ära jäämise otsuse tuleku ajaks juba trükis...

Millest siis ilma jäädi? Aprillikuises Tehnikamaailmas ülevaade 90. Genfi autonäitusest, mida ei toimunudki.

Sarnased artiklid