40% tarbijatest on märganud oma nutitelefonide töös kahtlaseid tegevusi

09.12.2020

Eestlaste seas läbi viidud uuringu* tulemustest selgus, et 40% vastanutest on märganud oma telefonide töös tõrkeid nagu ootamatu välja lülitumine, aeglane interneti sirvimine ja teised kahtlased muutused. Lisaks on 30% uuringus osalejatest täheldanud, et mõned rakendused taotlevad ligipääsu telefoni seadetele, kaamerale, pangakontole või muudele andmetele, mis rakenduse tööks vajalikud pole. 

Uuringus osalejad märkasid kahtlustäratavate muutustena näiteks seda, et nutitelefon lülitab end vahel välja, ei allu käsklustele või teeb muid ootamatuid tegevusi. Lausa 62% vastanutest tunnistasid, et nende telefon on ajapikku muutunud aeglaseks ning 38% märkasid, et mõned rakendused kasutavad seadetes suures mahus telefoniressursse. Selle taga võib olla asjaolu, et telefon on üha uute äppide allalaadimise tõttu aeglasemaks jäänud, kuid põhjuseks võivad olla ka pahatahtlikud võltsrakendused.

Rakenduste puhul, mis taotlevad allalaadimisel ligipääsu seadme kaamerale või tundlikele isikuandmetele, tuleks hoolega läbi lugeda kõik kasutajatingimused ning mõelda, kas oma funktsioonide täitmiseks on äpil päriselt kõiki küsitud õigusi vaja. Huawei Mobile Service äriarenduse juht Vitali Donskoi hoiatab, et võltsrakenduste taga võivad olla halbade kavatsustega häkkerid. „Igat äppi alla laadides tuleks esmalt tutvuda kasutustingimustega ning ligipääsutaotlusi aktsepteerides tuleks mõelda, ega ma sellega oma küberturvalisust ohtu ei sea. Tundlikud isikuandmed nagu näiteks paroolid, meilikontod, asukoht, pangakontod ja isegi pildigalerii – need kõik sisaldavad infot, mida pahatahtlik häkker ära võib kasutada.“

Nutiseadmete eksperdi jaoks on murettekitav, et sama uuringu käigus tunnistasid 22% vastanutest, et vajutavad ilma süvenemata „aktsepteeri“ või „kinnita“ kõikidele lepingutele uute kontode loomisel ja rakenduste alla laadimisel. „Kui sinu nutiseade käitub kahtlaselt, sulgeb ootamatult või on interneti sirvimisel väga aeglane, siis selles võiks kahtlustada mõnda rakendust, mis telefoni ressursse kurnab. Seadetes tuleks üle vaadata, mis telefoni mälu koormab ning lisaks võiks kontrollida, millised õigused on äppidele antud,“ õpetab Donskoi. 

Kuidas nutiseadet kaitsta ja heas töökorras hoida?

Igaüks saab lihtsate sammude abil oma nutitelefoni heas töökorras hoida ja oma isikuandmeid kaitsta. Vitali Donskoi soovitab nelja peamist võtet nutitelefonide tarbijatele:

  1. Uuenda alati oma telefoni tarkvara! Enamus tarkvarauuendusi on seotud turvariskide maandamisega, seega on uuenduse edasilükkamine oht sinu enda küberturvalisusele.
  2. Telefon võib muutuda aeglaseks, kui selle mälumaht on täis. Kustuta vahemällu salvestunud info ning hoiusta fotod ja videod pilves – nii säästad mälu ja nutiseade saab kiiremini töötada.
  3. Lae uusi äppe alla ametlikest äpipoodidest, nagu näiteks Huawei AppGallery, milles olevad rakendused on läbinud põhjalikud taustauuringud ja testid. Äppe võib alla laadida ka usaldusväärsetelt veebilehtedelt või kasutades näiteks Petal Search otsingut, mis leiab üles kasulikud rakendused ka väljaspool äpipoode ning näitab alati otsingu tulemuse allikat, andes kasutajatele võimaluse veenduda, et rakendus, mida soovitakse alla laadida, on täiesti turvaline.
  4. Uusi äppe alla laadides tutvu enne kasutustingimustega ja veendu, et annad ligipääsuloa ainult rakenduse tööks vajalikele seadetele.
  5. Kontrolli telefoni seadetest, millised äpid kasutavad kõige rohkem seadme ressursse ning kustuta rakendused, mida sa tegelikult ei kasuta.

*Küsitluse korraldas Huawei tellimusel uuringufirma Rait Group 2020 oktoobris, uuringus osales 358 inimest vanuses 18-75.

Sarnased artiklid