Eelvaade Grand Cherokeele

Tõnu Ojala
01.10.2022
Tõnu Ojala

Grand Cherokee on Jeepi mudelivaliku üks ikoone. Selle I põlvkond debüteeris 1992. aastal, mil selline kombinatsioon luksusest ja maastikukõlbulikkusest veel sugugi igapäevane ei olnud. Uue grand´i euroversiooni saabumine on mitmel korral edasi lükkunud, küll aga liigub Eesti teedel juba USA versioone, millest saab aimu, mida oodata on.

Senine Jeep Grand Cherokee pidas vastu tervelt 10 aastat – tänapäeva kiiresti muutuvas automaailmas on see sama hästi kui igavik. Tõsi, vahepeal tehti paar mudelivärskendust, seda aastatel 2013 ja 2017.

Jeep on seadnud eesmärgiks oma mudelirivi kiire elektrifitseerumise, et olla elektrimaasturite osas nr 1 maailmas. 100% elektrimaasturitega läheb siiski veel aega (100% elektri-Jeepisid on oodata 2025. aastal), esialgu piirdutakse vaheetapiga pistikhübriidide näol.

Uue, nüüd juba 5. põlvkonna Grand Cherokee kujustamisel võeti ette omaaegne ideeauto Grand Wagoneer, mis nüüdseks samuti seeriaautoks saanud on. Jeepi koduturul USAs leiab Grand Cherokee mootoriruumist kas 3,6-liitrise V6- või 5,7-liitrise V8-bensiinimootori, kuid Euroopasse jõuab Jeepi lipulaev esmakordselt hoopis pistikhübriidina. Ühtlasi lõpetabki Jeep sellest aastast praktiliselt kõigis Lääne-Euroopa riikides vaid sisepõlemismootoriga mudelite müügi – edaspidi on kõik Jeepid suuremal või vähemal määral elektrifitseeritud.

Jeep on andnud nime tervele autoklassile ja kõnekeeles kiputakse džiipideks kõiki maastureid nimetama – sõltumata sellest, mis automargiga tegu olema juhtub. Nii et ehkki luksusliku Grand Cherokee puhul on päris selge, et tõsist maastikku hakkavad neist nägema vähesed, on selleks võimalus margile kohaselt olemas. Trailhawk-versioonis kuni 290 mm kliirens, nelikveo eest hoolitsev Quadra-Drive II 4×4 (tõsi, koduturul kohtab ka tagaveolisi versioone) ning sõidurežiimide valits, mis lubab valida 5 erineva režiimi vahel (Auto, Snow, Sand/Mud, Rock ja Sport).

Märksõnaks, mis Grand Cherokeed iseloomustab, on aga „luksus“ – kvaliteetsed materjalid, rikkalik varustus ning ka sellele vastav hind (konkreetsel autol kriipsuke alla 100 000 euro).

Salongis püüavad pilku suur puuteekraan, lisaks kuvatakse juhi ette koguni 10-tolline head-up-displei. Nuppude hulk on vähenenud hüppeliselt, üha enam funktsioone on viidud puuteekraani menüüdesse. Tavaline vana kooli käiguvalits on siingi asendunud pöördlülitiga. Istmeid saab reguleerida kokku 16 suunas, saadaval on nii massaaž, ventilatsioon kui muidugi ka soojendus.

Nii et Grand Cherokee a la USA on täpselt selline nagu üks USA auto olema peab – suur ja luksuslik ning muidugi mugav. Euroopa oludesse lubatakse siiski ka Quadra-Lift-õhkvedrustust, mis peaks Grand Cherokee sõiduomadused enam siinsetele oludele vastavaks tuunima.

3,6-liitrise V6-bensiinimootori ligi 300 hj kantakse teepinnale läbi 8-käiguline automaatkasti ning 100 km/h on käes umbes 7,5 sekundiga. Üle 2,5 t kaaluva auto liigutamiseks nõuavad kuus silindrit muidugi ka toitu ning bensiini kipub kuluma keskmiselt suurusjärgus 12-13 l/100 km. See koos vastava CO2 näiduga (ja enamikus Euroopa riikides sellega kaasneva täiendava maksukoormusega) on muidugi ka põhjuseks, miks Euroopas panus hübriididele tehakse (vt kõrvallugu).

Euroopasse lisatähisega 4Xe

Euroopasse tuleva Jeep Grand Cherokee 4Xe jõuallikaks saab 2-liitrine neljasilindriline bensiinimootor kombinatsioonis kahe elektrimootoriga, mis annavad kokku 280 kW ja 637 Nm. Sõiduaku 17 kWh lubab elektri jõul keskmiselt kuni 40 (linnas kuni 51) km läbida.

Ehkki USAs on müügil ka pisut enam kui 5,2 m pikkune 6- või 7-kohaline Grand Cherokee L, mis omas segmendis kiiresti tippude sekka kerkinud, tehakse Euroopas panus tavaversioonile. Eestisse jõuavad esimesed euro-grand´id paraku alles järgmise aastanumbri sees – ehkki esialgu loodeti neid siia juba kevadeks.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid