Noorenenud kaslane

Tõnu Ojala
01.10.2021
Tõnu Ojala

Viimastel aastakümnetel kipub Jaguar seostuma rohkem luksusega, ent margi varsti juba 90 aasta pikkuses ajaloos on alati oma koht olnud ka sportautodel. Täna täidab seda rolli F-Type.

Tänane Jaguar F-Type on oma olemuselt kuue-seitsmekümnendate aastate E-Type´i kauge järeltulija, mis tootmises olnud juba alates 2013. aastast – esmalt kabrioletina, aasta hiljem lisandus ka kupee. Nüüd on F-Type läbi teinud olulise uuenduskuuri. Täiesti uue kuju on saanud esituled ja iluvõre, samuti tagatuled, muutunud on mootorivalik ning värskenenud sisustus.

Olulisi muudatusi on mootorivalikus – 3liitrist V6-mootorit F-Type´le Euroopas enam ei saa ning seega tehakse Alpine 110, Porsche 718 ja Toyota Supraga konkureerivalt 2liitriselt baasversioonilt P300 hüpe kohe Audi R8 ja Porsche 911 rivaaliks sobiva 5liitrise V8 peale. Nn keskmise versiooni rolli peab seega nüüd täitma V8 „lahjem“ versioon ehk P450, mudelivaliku tipus on endiselt 575 hj versioon – varem kandis see lisatähist SVR, nüüd aga on varem 550 hj arendanud F-Type R sellistesse kõrgustesse viidud.

Sõltumata jõuallikast on F-Type kahekohaline. 4470 mm pikkusena on F-Type 91 mm pikem Porsche 718 Caymanist või Toyota GR Suprast, Porsche 911 on omakorda mõned sentimeetrid pikem kui F-Type. Küll aga paistab F-Type rivaalide seas silma oma pika telgede vahega (2622 mm).

Sõiduasend on sportautole kohaselt madal, ent tunneb seda eelkõige vaid autosse sisenedes ja sealt väljudes. Senise mudeliga võrreldes on salongis uudiseks ka 12,3tolline digitaalne näidikuplokk ning kaasaegne 10tolline puutetundlik ekraan keskkonsoolis. Päris selle maailma viimase sõnaga tegemist ei ole, aga vahe eelkäijaga on siiski hüppeline.

5liitrine V8-mootor on erinevates seadetes viimase kümnendi kestel käinud läbi pea kogu Jaguari ja Land Roveri/Range Roveri mudelirivi. Kui Jaguar mõned aastad tagasi 2liitrise mootoriga F-Type´i esitles, tekitas see ohtralt vastukaja, ent täna tuleb tunnistada, et tänases CO2 usku automaailmas annab just väikese P300 olemasolu võimaluse F-Type´le (veel) ka V8-mootorit paigaldada. Võib aga arvata, et 5liitrise V8-mootoriga Jaguaride, Land Roverite ja Range Roverite lõpp ei ole enam kaugel ja kaugemas perspektiivis tuleb leppida elektrimootorilt (või -mootoritelt) tuge saavate nelja- ja kuuesilindriliste jõuallikatega...

Kui sageli kiputakse autode maksimaalkiirust 250 km/h-le piirama, siis selles autoklassis kõlaks see kuidagi... kohatult. Nii ilutseb ka F-Type Coupe P450 AWD tehnoandmete tabelis maksimaalkiiruse real number 285.

F-Type on küll sportauto, kuid margile kohaselt on tegu kuidagi hillitsetud sportautoga. Mingi kaalujälgijaga seejuures tegu ei ole, seda vaatamata laialdasele alumiiniumi kasutamisele – neljasilindrilise mootoriga kupee tühimass on üle 1,6 tonni, V8-l aga sõltuvalt veoskeemist kas veidi alla või üle 1,8 tonni.

Nii et kui mitmed sama konfiguratsiooni turboga sportautod järsult gaasi andes sõna otseses mõttes köhivad kurgu puhtaks ja piltlikult väljendudes sülitavad enne minekut asfaldile, siis vabalthingava jõuallikaga Jaguar käitub Briti härrasmehena ning pigem kergitab kaabut ja kummardab, enne kui jalad kõhu alt välja võtab. Kui aga pöörded käes, on minek – ja seda on nii tunda kui kuulda! 100 km/h-ni jõuab 450 hj V8-mootoriga F-Type 4,6 sekundiga, mis selles maailmas on siiski pigem tagasihoidlik number.

Ehkki kaheksa silindrit on ikkagi kaheksa silindrit ning mingit silindrite väljalülitamist sel mootoril ei rakendata, saab F-Type´ga soovi korral siiski ka üsna ökonoomselt liigelda. Tavalisel maanteesõidul ühtlases liiklusvoos kulub 100 km läbimiseks keskeltläbi 8,5 liitrit kütust (450 hj versioonis) ja see on mootori 5 liitrist töömahtu arvestades igati kiiduväärt tulemust. Sel juhul on F-Type muidugi kaugel sellest, milleks ta tegelikult mõeldud on – F-Type´i parimad omadused löövad välja kurvilistel väiketeedel, kus „kass“ korralikult nurruda saab.

Ehkki tegu on kahekohalise autoga, tekib F-Type´is kergesti Grand Toureri tunne. Pakiruum ei ole muidugi kuigi suur, kuid auto suurust arvestades siiski igati piisav – selles maailmas on mõõtühikuks teatavasti golfikott ja neid peaks sinna mahtuma mitte üks vaid kaks!

Ja nüüd küsimus suurele ringile. Kus on F-Type´l aknapesuvedeliku paagi kork – kas kapoti all? Vale puha, hoopis pakiruumis! Ega kapoti alla tegelikult asja ju ei ole, seda enam et vähemalt omal ajal turule tulles oli just F-Type´i mootorkate suurim ühes tükis sõiduauto alumiinimdetail maailmas – nii et selle avamine ja sulgemine ei pruugi kõige lihtsam ollagi.

Odavaima F-Type P300 saab Eesti oludes kätte 64 700 euroga – kui leppida 2liitrise neljasilindrilise mootori, 300 hobujõu ja tagaveoga. Teiseks variandiks on pärast V6-mootori valikust kadumist nüüd kohe juba 5liitrine V8 – nagu mudelitähised reedavad, siis nii taga- kui nelikveolisena toodetavas tavaseades 450, igal juhul nelikveolisel R-versioonil aga 575 hj versioonina. Odavaima V8 saab kätte 93 200 euroga, hinnakirja lõpp jõuab kätte 126 600 euro juures (jutt on kupeedest, kabriolettide puhul tuleb arvestada veel kuni 7000 euroni ulatuva lisaga). Nii et kui arvestada, et tänases automaailmas muutub tähe-numbrikombinatsioon V8 üha haruldasemaks, tasuks neil, kes sellest lugu peavad, just sellise F-Type´i poole vaadata.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid