Roboti uue versiooni välja töötamisel oli üheks eesmärgiks suurendada masina kandevõimet ja muuta see nutikamaks, jättes masina mõõtmed oluliselt muutmata. Boxboti nimelise mobiilse roboti uuel versioonil on senisest parem Lidarite süsteem, kaamera ning liikumistrajektoori kuvamiseks mõeldud laser.
Olulisim uuendus on aga mobiilse roboti digitaalne kaksik - kui masin peaks mingil põhjusel hätta jääma või on vaja see näiteks teise kohta liigutada, saab uuel versioonil sisuliselt kustahes maailma punktist juhtimise üle võtta ja masinat suunata kas nutitelefoniga, tahvelarvutiga või lausa virtuaalreaalsuses.
“Sel ajal kui mobiilne logistikarobot Boxbot toimetab Lasnamäel Kulinaaria OÜ tehases, saab teadlane tehnikaülikoolis virtuaalreaalsuse prillid pähe panna ning sõidukilt nutirakenduse abil juhtimise üle võtta,” ütles TalTechi tööstustehnika professor Kristo Karjust.
“Sisuliselt on see nagu raadio teel juhitavad mudelautod, kuid ühendus toimub läbi mobiilsidevõrgu ja veelgi enam - virtuaalreaalsuse prillidega operaator näeb enda silme ees, või siis nutiseadmeid kasutades, nende ekraanil reaalajas roboti ees avanevat vaadet, tema asukohta siseruumis ning saab vastu võtta operatiivselt otsuseid,” selgitas Karjust.
Mobiilsed robotid ei ole iseenesest uus nähtus, kuid Boxbot erineb teistest robotitest kompaktsuse, mobiilsuse ja paindlikkuse poolest. Kuna see oskab iseseisvalt siseruumis navigeerida, ei vaja see töötamiseks kindlat ja suletud keskkonda.
Tehnikaülikooli ja Kulinaaria OÜ koostöös loodud ja iga päev üha enam edasi arenev masin suudab orienteeruda ka muutuvas ruumis - just nagu tehased ja laod, kus liiguvad inimesed, masinad ja vahetub kaupade asukoht.
Sisuliselt on logistikarobot nagu väike laotõstuk, uus versioon tõstab korraga kuni 100 kg kaupa. Ettenähtud punktist A sõidab Boxbot töötajate poolt valmis pandud raami alla, tõstab selle üles koos vajaliku toormaterjali või valmistoodetega ning viib iseseisvalt punkti B.
“Keerukaks teeb roboti asjaolu, et selle töö käib siseruumides, kus pole GPS-seadmete positsioneerimise kasutamise võimalust, vaid tuleb tunda ruumi ja Lidari abil tuvastada takistused ja neist õigesti mööda põigata,” lisas Karjust.
Tulevikus tahavad TalTechi inseneriteadlased jõuda prototüübist täielikult töövalmis logistikarobotini ning vähem tähtis selle kõige juures pole ka õppetöö. Praktilise elu vajadusteks on lahenduste otsimine tähtis, kuid protsessi peamine kasu on siiski see, et tudengid õpivad, samuti arenevad tehnoloogiad selle käigus üha kaugemale.
Mobiilse roboti tehnilised parameetrid
- Pikkus 750 mm, laius 340 mm, kõrgus 230 mm
- Kliirens 35 mm
- Omni rattad, mis võimaldavad robotil pöörata kohapeal ja liikuda ka külgedele
- Maksimaalne liikumiskiirus 2 m/s, kiiruse parameetrid on seadistatavad
- Kandevõime kuni 100 kg
- Tööaeg vähemalt 6 h
- Hädastop ja valgussignaal töötajate teavitamiseks
- 2D-kaamera ja kaks Lidarit navigeerimiseks ja kaardistamiseks
- Üks laser liikumistrajektoori kuvamiseks
- Andmeside