Tänavuseks hooajaks saadi valmistuda ebaharilikult kaua, sest tavalise üheksa kuu pikkuse arendusperioodi asemel saadi koroonapandeemia tõttu vahele jäänud hooaja arvelt teist samapalju juurde. „Kuigi aega oli rohkem, tekitasid koroonapiirangud ebakindlust – kuu aega saime kenasti vormelit ehitada, siis kuu aega jälle ei saanud. Ka võistluste formaat ja üleüldse toimumine on olnud lahtine – teadmatus on lisanud parajalt närvikõdi,“ märkis tudengivormeli tiimi kapten Georg Kõivumägi.
Tudengivormeli projekti toetab 65 Eesti ettevõtet, kooli ja fondi. Projekti partnerid on TalTech ja Tallinna Tehnikakõrgkool ning peasponsorid ABB ja Comodule.
„Koostöö tudengitega on ABB tulevikuvõti ja võidavad mõlemad osapooled. On tõeliselt äge, et tudengite vormelitiim ehitab igal aastal uue auto ning viib eelmise mudeliga võrreldes sisse ligi 60 uuendust. Elektriautod on oluline osa ABB rahvusvahelisest strateegiast, kuhu kuuluvad nii eesrindlikud tehnoloogiad kui arengu toetamine näiteks elektrivormelite maailmameistrivõistluste sponsorina. Tahame olla esirinnas ja uued tehnoloogiad, mida kasutab ka meie tudengvormeli tiim, on üks suur osa rohelisest tulevikust,“ märkis ABB Balti riikide juht Jukka Patrikainen.
„Oleme Comodule’ist kasvatanud üle 100-liikmelise meeskonnaga rahvusvahelise ettevõtte ning viimase kahe aastaga arendanud välja kaks brändi – Tuul ja Äike. Ilma tudengivormeli tiimita poleks seda kunagi juhtunud. Konkurentsitult Eesti kõige tugevama üliõpilasprojektina avaldab tudengivormel tohutut mõju uue põlvkonna inseneride ja iduettevõtete tekkimisele. Meil on hea meel toetajatena sellesse ettevõtmisesse tagasi anda ja näha uut jõudu peale kasvamas,“ ütles Comodule tegevjuht Kristjan Maruste.
Juba ülehomme, 16. juunil asub tudengivormeli tiim teele Euroopasse, et võistelda elektriautoga Ungari eelvõistlusel 18.-20. juunini, Austrias 25.-29. juulini ja Hispaanias 2.-8. augustini ning isejuhtiva vormeliga 26. juulist kuni 1. augustini Tšehhi Vabariigis, kuhu minnakse kaitsma tunamullust võitu, ja 3.-8. augustini Ungaris.
Võistlushooaja avapauk on juunikuus Ungaris, kus toimub võistlus FS Easter. „Tegemist on katsevõistlusega, kus saab läbida tehnilised kontrollid ja võistlusalad, et päris võistlustele kindlamalt vastu minna. Viimastest võistlustest on latt kõrgel, alla seda lasta ei saa. Autot on arendatud küllalt, testiajad on paljulubavad, nüüd oleneb, millise arengu on teinud konkurendid,“ ütles tiimi kapten Georg Kõivumägi.
Tudengivormeli meeskonnas on 42 liiget, neist 32 ehitab elektrivormelit ja 10 isejuhtivat. Liikmed on kõik TalTechi ja Tallinna Tehnikakõrgkooli tudengid, kes ehitavad vormelit kooli kõrvalt oma vabast ajast ilma igasuguse palgata. Tiimis on ka viis neidu.
Hooajaks on ette valmistatud kaks autot: ajaloo üheksas mehitatud elektrivormel ja kolmas isejuhtiv elektrivormel. Mõlemad on süsinikkomposiitkere ja aerodünaamikapaketi ning nelja elektrimootoriga nelikveolised vormelid. Sellega sarnasused ka piirduvad, sest tehnoloogiliselt on kaks vormelit arenenud täiesti erinevates suundades.
Viimati võistlustules käinud autoga võrreldes on elektrivormel saanud endale uhiuue kinemaatika ja nurgakoostu, kasutusel on uued rehvid, jäigem ja kergem monokokk, massikese on alandatud 28 mm võrra, küljes on isearendatud pidurisadulad, juhtmestus vastab autotööstuse standarditele.
Isejuhtiva vormeli massi on vähendatud uue pneumaatilise pidurisüsteemiga ja kompaktselt paigutatud isejuhtivussüsteemi kontrolleriga. Kogu tehnika, mis teeb vormeli isejuhtivaks, kaalub vaid kaheksa kilogrammi. Tarkvaraliselt on teinud suure arengu kaamerad, mis töötavad mono-seades. Uue lidari konfiguratsiooniga tuvastab vormel koonuseid poole kaugemalt kui varasematel aastatel. Arendused lidari ja kaameratega võimaldavad täpsemat raja kaardistamist ning lokalisatsiooni, tänu millele sõidab vormel varasemast kiiremini.
„Autost suurema osa valmistame ise. Ostutoodete ja tellimusena valmivate detailide kogus väheneb iga aastaga. Tehnikaülikoolis on komposiidilabor, seal toodetakse süsinikmonokokk-kere, süsinikkiust veljed, akukast, kontrolleri korpus, aerodünaamikapakett ja rool. Tehnikakõrgkoolis on lõiketöötluslabor koos trei- ja freespinkidega. Seal valmivad planetaarülekande hammasrattad, õõtshoovad, vedrustuse kinnituskõrvad, turvakaared, pedaalid, pidurisadul. Lisaks on auto küljes 19 isearendatud ja koostatud trükkplaati. Isetegemine eristabki meid mitmetest paksu rahapakiga konkurentidest,“ nentis Kõivumägi.
Formula Student on peamiselt tehnikateaduste tudengitele suunatud rahvusvaheline tootearendusvõistlus, kus üliõpilased projekteerivad, ehitavad ja tutvustavad üheistmelist vormelautot.
Auto peab läbima erinevaid katseid ning sõitma võidu ringrajal. Projektis osalemine annab tudengile reaalse kogemuse auto projekteerimises ja valmistamises ning tutvustab noortele inseneridele autotööstuse majanduslikku poolt.