Jalgrattakultuur areneb Eestis vaikselt kuid visalt. Kaherattalisega liigutakse nii kõnni-, sõidu- kui kergliiklusteedel, nimeste ja autode vahel, järgides korraga ja vaheldumisi reegleid, mis kehtivad sõidukitele, kui ka jalakäijatele.
Gjensidige kindlustuse kahjukäsitluse osakonna juhataja Maarika Mürk paneb kevade eel kõigile jalgratturitele südamele, et nad läheksid liiklusesse korralikult hooldatud ratta ja turvavarustusega.
„Kevade saabudes kasvab alati jalgrattaga seotud kindlustusjuhtumite arv, kusjuures füüsiliselt on suuremaks kannatajaks alati rattur, ent kindlustuse mõttes võib kannatanu olla hoopis autojuht, sest rattur on liikluseeskirju rikkudes põhjustanud õnnetuse,“ näitlikustas Mürk. „Jalgratast transpordivahendina kasutades on mõistlik sõlmida õnnetusjuhtumikindlustus, mis kaitseb nii vigastuste kui täiendava lisakaitse valimisel ka teistele põhjustatud kahju korral.“
Mürk toonitas, et eriti tähelepanelikud peavad olema üha menukamaks muutuvate elektrirataste kasutajad, sest need arendavad piisavalt suuri kiirusi, et kokkupõrkel põhjustada väga tõsiseid tagajärgi. Seda mitte ainult ratturi enda, vaid eriti jalakäijate perspektiivist.
„Igal juhul peab jalgratas olema tehniliselt korras ja inimene vähemalt kiivriga kaitstud. Me sukeldume ju liiklusesse alati autoga, mille pidurite, mootori või rehvide korrasolekus oleme kindlad ning ka turvavöö paneme alati peale,“ toonitas Mürk. „Seepärast peaks iga jalgrattaga liikuda soovija esimene tegevus kevadel olema sõiduvahendi hooldamine ja enda turvavarustuse ülekontrollimine.“
Eriti tähelepanelikud peavad olema inimesed, kelle jalgratas veetis talve lahtisel või klaasitatud rõdul, kuuris või muus külmale ja niiskusele avatud kohas. Kahjustada võivad olla saanud nii rehvid, pidurid, kett kui muud detailid.
Nõuanded jalgratta hooldamiseks enne kevadhooaega:
- Pese jalgratas puhtaks! Kasuta seebivett ja käsna või spetsiaalseid vahendeid, survepesurit pigem väldi;
- Puhasta kett ja keti hambad harjaga (nt vana hambahari);
- Puhasta trossid ja veljed talvega settinud mustusest;
- Kuivata kett riidelapiga ja õlita spetsiaalse ketiõliga. Pane tähele, et rohkem pole uhkem, sest liigne õli hakkab koguma mustust. Õli pannakse rattaketi sisepinnale ja lastakse vabakäiguga rattal paar ringi tagurpidi käia;
- Kontrolli teiste liikuvate osade korrasolekut (kummid, käigud, pidurid);
- Kontrolli, et tagumine ratas jookseks vabalt ilma loksudeta;
- Kontrolli kruvikeeraja ja mutrivõtmega üle kõik kinnitused.
- Pumpa rehvidesse soovitatav rõhk, mille leiad rehvi küljelt nagu autolgi;
- Enne esimest pikemat sõitu tee proovisõit veendumaks, et käigud ei kõrise ega hüppa ühelt teisele;
- Piduriheeblit alla vajutades veendu, et see liiguks kergelt ning heebli ja juhtraua vahele jääks vähemalt 2,5 cm;
- Veendu, et kiiver oleks paras ja terve ning kasuta seda alati!
- Kontrolli, kas kohustuslik rattakell on olemas ja toimib;
- Kui kuuled ebamääraseid kõrinaid käike vahetades, jooksud on kõverad, kodarad lõdvad või muud, pöördu kindlasti spetsialisti poole. Mida varem, seda parem!