ZIM – Tšaikade eelkäija
Tõnu Ojala
15.10.2010

Ehkki Teise maailmasõja järgse Nõukogude sõiduautotööstuse lünklikku mudelivalikut arvestades olnuks loogiline järgmise sammuna täita esmalt tühimik pisikese Moskvitš-400 ja Pobeda vahel, olid tolleaegsel autotööstuse ministeeriumil teised plaanid. Vaadati teise suunda ja nii hakati lisaks Moskva autotehasele ZIL esindusautodega tegelema ka tol ajal ZIMi (Zavod imeni Molotova – Molotovi-nimeline tehas) nime kandnud Gorki autotehases.

Ülesandeks oli luua 29 kuuga (Nõukogude oludes pretsedenditult lühike aeg) kuuekohaline sõiduauto, mis asuks suure ZIS-110 ja massiautoks kippuva GAZ-M20 Pobeda vahele. Lühikest tähtaega arvestades ei jäänud Gorki inseneridel muud üle kui ookeani taha kiigata – 1950. aastal oligi GAZ-12 ZIM valmis (mis siis, et hirmsasti Buickide ja Cadillacide nägu!).

Esimesed seeriaautod tulid Gorki autotehase tootmisliinilt 60 aastat tagasi, 13. oktoobril 1950. Pobeda pikendatud põhjale konstrueeritud ZIMi jõuallikana kasutati sõjaeelselt GAZ-11-lt laenatud kuuesilindrilise jõuallika baasil loodud 95 hj 3,5liitrist mootorit – sama, mida tunneme näiteks veoautolt GAZ-51. Tõsi, tänu suuremale surveastmele (6,7), alumiiniumist silindripeadele ja kahele karburaatorile viidi võimsus standardselt 70 hj-lt 95-ni. ZIM oli üle 5,5 m pikk, telgede vahe oli 3200 mm. Vaatamata nendele suurtele mõõtmetele oli autol kandevkere, mis nii suure auto kohta oli haruldane.

Enamik ZIMe olid riigi- ja parteiametnike kasutuses, vähesel määral pruugiti neid ka taksodena. Ehkki vähemalt teoorias võisid ZIMi osta ka nn tavainimesed, oli tema hind kõrge ja laiemasse kasutusse jõudis neid napilt.

Viiekümnendate aastate alguses lisandus ZIMi mudelivalikusse meditsiiniauto GAZ-12Б ja viimastel aastatel toodetigi ZIMe vaid peamiselt sanitaarvariandis. Väliselt erinesid sellised autod tavamudelitest peale värvilahenduse katusele paigaldatud punase risti, lisatule ning esitiival asunud suunatava laterna poolest. Välja töötati ka kabriolett, kuid seeriaviisiliselt sellist autot ei toodetud.

ZIM võeti tootmisest maha viiekümnendate aastate lõpus, mil ta loovutas oma koha esimese põlvkonna Tšaikale GAZ-13.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid