Volvo Ocean Race 2014-2015
Tormi Soorsk
01.10.2014

Start antakse Alicantes (Hispaania) 4. oktoobril 2014. Ees ootab 4687 meremiili ja Kaplinn (Lõuna-Aafrika), siis 6125 ja Abu Dhabi (Araabia Ühendemiraadid) – 4670 – Sanya (Hiina) – 5264 – Auckland (Uus-Meremaa) – 6766 – Itajai (Brasiilia) – 5010 – Newport (Ameerika Ühendriigid) – 2800 – Lissabon (Portugal) – 647 – Lorient (Prantsusmaa) – 960 – Göteborg (Rootsi). Kokku 38 739 meremiili ja 27. juunil 2015 saluut järjekordse supervõistluse võitjaile!

Ühele võib meeldida ema, teisele tütar, kolmandale mõlemad ja neljandale ei kumbki – aga purjetajate maailmas on väga vähe või polegi neid, kes ei peaks Volvo Ocean Race’i nime all iga kolme-nelja aasta tagant toimuvat ja ligi kolmveerand aastat kestvat avaookeani purjetamisvõistlust selleks kõige tõsisemaks võistluseks. Kindlasti on tegemist antud ajahetke kõige täiuslikemate jahtidega ja meeskondadesse pääsevad vaid parimad. Kõik seni toimunud regatid on tõestanud, et üks action-film võib oma sisult olla õige kehvakene võistluse käigus ettetulevaga võrreldes, aga mehed on toime tulnud!

Asi sai alguse õllekannu juures
Arvata on, et õllepruulide suguvõsast pärit kolonel Bill Whitbread ja Briti Kuningliku Laevastiku Purjetamisühingut esindav admiral Otto Steiner ei kujutanud pindi õlle juures käsi kokku lüües ise ka ette, millise tormilise arengu teeb läbi nende poolt ellu kutsutud regatt. Mehed said mõtte sellise võistluse korraldamiseks 19. sajandi keskpaigas alanud kliprite (kiirpurjekate) võistlemisest kauba kiirema kohaletoimetamise nimel. Lastiks võis olla oopium, kullaotsijad või tee, peaasi, kes kiiremini kohale jõuab. Hooaja esimese teelasti Inglismaale toonud klipper sai autasu – ja oligi regatt oma olemuselt valmis!
Kui 8. septembril 1973 anti start esimesele regatile „Whitbread Round the World Race” (praegu kannab suursponsori Volvo nime), erinesid sellel osalenud jahid teistest omasugustest vähe. Nüüd on sellest ookeanipurjetamisest osavõtvad jahid tõelised high-tech ja state-of-the-art saavutused. Ja jahtide kipriteks valitakse mehed, kellel on oma saavutustest ette näidata sama pikk loetelu kui jahil pikkust.

Keerati teine lehekülg
Seekord toimub järjekorras 12. regatt ja esimesest on möödunud 41 aastat. Meie ajakiri on kirjutanud kolmest viimasest, nüüd siis järjekordne lühiülevaade.
Seekordse võistluse põhiline ja väga suur erinevus eelmistest on selles, et kõik võistlevad seitse jahti on konstrueeritud vast maailma kuulsaimas jahte disainivas Bruce Farri büroos ning ehitatud etapiviisiliselt valmis rangelt ühesuguste monotüüpidena neljas tuntuimas jahte ehitavas firmas – Green Marine (Inglismaa), Decision (Šveitsi), Multiplast (Prantsusmaa) ning Persico (Itaalia). Võib öelda, et jahid ja kõik juurdekuuluv ehitati nagu tehakse lennukeid Airbus – midagi siit ja midagi sealt, kuni kõik pannakse kokku millimeetri pealt ühesugusena. Ja millimeeter pole liialdus – just sellise täpsusastmega valmistas purjed maailma juhtiv purjefirma North Sails, kes kasutas purjekumeruste (tuulekoti) väljatöötamisel edasiarendatud 3Di-tehnoloogiat. Erinevaid purjesid õmblesid erinevad meeskonnad, kuid üht tüüpi õmbles vaid üks meeskond, et tagada kõigile võistlejaile maksimaalselt ühesugused tuulepüüdjad.

Innovaatiline, aga usaldusväärne
Uute identsete jahtide ehitamisel on püütud arvesse võtta kõiki saadaolevaid kogemusi, ühitades neid uusimate tehnoloogiliste võimalustega.
Mässates purjedega, jännates kiilu ning svertidega ning lisaks pumbates pidevalt ringi vett ballasttankides, võib oskaja meeskond jahi minekut oluliselt parandada. Kui eelmisel regatil oli jahtidel vaid üks ballastveetank ahtris, siis nüüd on neid parema stabiilsuse huvides kolm – kaks 800liitrist ahtris ja üks 1100 liitrine vööris. Vee ümberpumpamistega on võimalik saavutada märgatavat efekti.
Kui eelmisel regatil oli osalevatel jahtidel kaalu vähendatud ka veekindlate vaheseinte arvel, piirates nende arvu neljaga, siis nüüd on neid kaheksa, et saada tugevam ja usaldusväärsem kere. Näiteks eelmisel regatil lõi 5. novembril 2011, kui tuule kiirus oli 43 sõlme ja lainete kõrgus 10,5 meetrit, üle vööri löönud laine momentaalselt jahi Abu Dhabi vett täis. Pauk oli nii kõva, et meeste jutu järgi oli tunne sama, nagu oleks täiskiirusel põrutatud kiiluga pehmesse mudasse kinni. Ja nad olid täiesti kindlad, et kui uksed veekindlates vaheseintes poleks olnud suletud, oleks nad uppunud sealsamas. Et laine pääseks vähem tekile lööma, on seekord taas muudetud vööri kuju. Kümnetonnised lained on eelmiste võistluste ajal teinud palju paksu pahandust – purunesid taglastuse osad, isegi roolirattad, jalust löödud mehed murdsid ribisid ja said muid traumasid.
Kõik jahid on varustatud ühtmoodi kõige kaasaegsema video-, satelliitside- ja navigeerimistehnikaga. Meediamehe töölaud meenutab väikest stuudiot. Ega teistmoodi saakski, kui sul on kasutada satelliitside (omaette kanal meedia edastuseks), Sat-C terminal (kahepoolne sidekeskus, mis võimaldab vahetada e-kirju, SMSe, määrata asukohta, saada ülevaadet hoovustest ning ilmastikust, teateid meresõiduohutusest jne jne), statsionaarsed ja käsikaamerad, mikrofonid, salvestusseadmed, videoarhiiv ja mida veel… kuni laine kõrguse mõõtmise sensorini välja. Nõnda saavad huvilised igal ajahetkel jälgida võistluse kulgu, olgu arvutist või nutitelefonist.

Vaata lisa oktoobri Tehnikamaailmast.

Sarnased artiklid