Volvo FMX
Vello Kala
03.08.2010

Autoajakirjanik peab ameti tõttu teesklema, et plekk-karp, kuhu vaevalt sisse mahud ja kus ainus rõõm on teelusikatäis säästetud bensiini, võib sulle huvi pakkuda. Ent laseme korra rihma lõdvaks ja räägime PÄRIS autodest – nendest, millel pooltuhat hobujõudu ja hinnanumber kaugel miljoni taga ning mis elektrilisadena ei paku mitte üksi sigaretisüütajat, vaid näiteks pakiruumi, mis sinna pandud asjad ise välja tõstab.

Vaata ka videot.

Laseme nüüd jälle õhu välja ja tunnistame, et juttu tuleb veoautost. Kes neljarattaliste maailmaga kursis, teab, et veoauto loomine on hoopis keerulisem kunst kui sõiduauto tegemine – ning ka ootused kvaliteedi ja suutlikkuse poolelt on veoautode puhul hoopis kõrgemad. Tähendab ju paranduses istuv sõiduauto vaid ebamugavust, tööreast välja kukkunud veoauto aga väga suuri ja kiiresti kuhjuvaid kahjumeid – efektiivne veoautokasutus eeldab, et rattad pöörlevad pea kõik 24 tundi.
Veoautodegi seas on oma privilegeeritud kõrgklass – ehitus- ja karjääriautod. Nende töötingimused on hoopis raskemad kui maanteemiile kerivatel kolleegidel ja vastavalt peab parem olema ka kvaliteet ja vastupidavus.
Volvo uus isekallutaja FMX on üks selle rea tipptooteid. FMX põhineb Volvo edukal FM-platvormil, mis on ennast tõestanud eeskätt just meie kliimaoludes – Põhjamaade, Ida-Euroopa ja Venemaa turgudel. Auto eripäraks on täiustatud ülekandemehhanism, mis töötab koos 11-liitrise (330–450 hj) või 13-liitrise (380–500 hj) mootoriga. Käigukast I-Shift sai äsjatäiustatud ehitus- ja karjäärivedude tarkvara, mis võimaldab kinnijäänud auto „välja kõigutada” pea igasuguses olukorras. Ka hindab käigukast nüüd vastavate andurite abil koorma raskust ning seab selle järgi õigeks käikude järgnevuse. Pidurisüsteem Engine Brake Plus tagab maksimaalse pidurdusvõime ka täislastis autole allamäge kulgeval teel.
Mootoreid on, nagu öeldud, kaks. Mõlemad on turbo toel töötavad kuuesilindrilised reasmootorid, mis varustatuna heitgaaside töötlemise süsteemiga SCR vastavad Euro 5/EEV heitgaasinormile. Vähemat mootorit saab seadetes võimsustega 330, 370, 410 ja 450 hj. Suurema mootori seaderida pakub 380, 420, 460 ja 500 hobujõudu.
Nii automaat- kui käsivaliku võimalusega käigukast I-Shift on silmapaistev oma sujuvuse poolest – käike on tervenisti tosin. Lisaks optimeerib I-Shift käiguvahetust vastavalt transpordirakendusele ja sõidutingimustele. Peale selle saab I-Shifti täiendada tarkvarapakettidega, näiteks kaubaveo, kaugveo või raskeveo jaoks, mis tähendab, et auto sobitub ideaalselt konkreetsete kasutustingimustega. Alati on võimalik käike ka käsitsi vahetada – kang tuleb seada manuaalasendisse, edasiseks on kanginupu küljes käigulüliti.
Uuendusi on veelgi. Uus keskne pukseerimisseadis on tugev ja usaldusväärne ning suudab vedada kuni 25 tonni. Uued terasest kütusepaagid on tõstetud kõrgemale, mis vähendab nende vigastamise ohtu, eriti karjäärisõitudel. Sama eesmärki teenib uus kolmeosaline terasest kaitsesüsteem: välisnurgad, põhjaplaat ja põrkeraud. Autole võib valida kõrgemale paigutatud õhuvõtuava, mis optimeerib mootori õhuvahetuse kvaliteeti ning parandab nähtavust tagurdamisel.
Mõistagi pole unustatud ka juhti. Kabiinile lisatud uudne redel ja haardekäepide annavad juhile kiire ja mugava võimaluse ukseavalt koormat üle vaadata. Uue libisemisvastase katte on saanud kõik juhi jala alla sattuvad pinnad. Esilaternad on varustatud võrkkaitsega, mis hoiab laternaid kivide eest. Kaitse on paigutatud nii, et see ei sega tulepesurite tööd.
Lisavarustusest ei hakka siin rääkima – ruumi ei jätku! Võhikuile vaid teadmiseks, et selle loetelu on pikem kui ehk kõigi sõiduautode lisade nimekiri kokku. See võimaldab igal ostjal koostada just täpselt tema vajadustele vastav auto. Volvo inseneride sõnul on praktiliselt kõik tehaseväravast väljuvad FMXid unikaalsed – täpselt ühesuguseid töötingimusi tuleb ju harva ette.
Euroopa turgudele jõuab FMX septembris.

Sarnased artiklid