Volvo ennustab tulevikku
20.04.2008

Tuleviku ennustamine on iseenesest tänamatu tegevus, kuid autonduses ei saa ilma selleta kuidagi – kes sellega ei tegele, jääb halastamatus konkurentsivõitluses rivaalidele päästmatult alla. Volvo lubas TMil piiluda oma Göteborgis asuva arendustiimi telgitagustesse ja uurida, milliseid tulevikutehnoloogiaid nende juures praegu välja töötatakse.

Volvo peab end autode ohutumaks muutmise alal üheks teerajajaks ja seda mitte päris asjata – nii tõi just Volvo 1959. aastal oma autode standardvarustusse täna enesestmõistetavana tunduvad turvavööd ning üldse on ohutus olnud aastaid Volvo turundusspetsialistide peamiseks relvaks.
Praegu kasutuses olevatele värskematele ja kohe-kohe sinna jõudvatele Volvo ohutusalastele meetmetele, milleks on avariihoiatussüsteem koos automaatpidurdusega, distantsijälgimissüsteem, reajälgimissüsteem, juhijälgimissüsteem ja „lõhnade” olemasolu korral auto käivitamist blokeeriv Alcoguard, lisandub firma autode varustusse lähiaastatel veel mitu uut seadet.

City Safety
Linnaohutussüsteem City Safety toodi avalikkuse ette esmakordselt 2007. aasta alul esitletud linnamaasturi XC 60 ideeversioonil. Tänavusel Detroidi autonäitusel sai XC 60 seeriaautoks ning nüüdseks on teatatud, et esimese autona maailmas saabki City Safety endale XC 60 – ning seda mitte lisa- vaid suisa standardvarustusse!
Statistika kohaselt toimub 75% kokkupõrgetest kiirusel kuni 30 km/h. Selliste kõksude tagajärjed on sageli väikesed ja jäävad ka väljapoole kindlustusseltside tegevusvaldkonda. Ometi tekitavad nad autoomanikele tõsiseid probleeme ja väljaminekuid ning just City Safetyst loodavadki Volvo insenerid saada tõhusat abi.
Kui eessõitev auto äkki pidurdab ning City Safety leiab, et on kokkupõrkeoht, seab ta auto pidurid kõrgendatud valmisolekusse – et juht ikka jõuaks need veel toimima saada. Aga kui juht ei tee asjast väljagi, võtab auto ise initsiatiivi üle, käivitab hüdraulika abil pidurid ning peatab auto.
City Safety toimib auto liikumiskiiruseni kuni 30 km/h. Kui kahe sõiduki vaheline suhteline liikumiskiirus on kuni 15 km/h, suudab süsteem auto täielikult peatada ja avariid vältida. Vahemikus 15–30 km/h auto täielikult ei peatu, kuid kiirus väheneb sedavõrd, et kahjud jäävad oluliselt väiksemaks.
Süsteem jälgib ümbritsevat liiklust tuuleklaasi ülemises servas asuva lasersensori abil, mis näeb kuni 6 m kaugusel asuvaid sõidukeid. Süsteem reageerib autodele, mis kas seisavad või liiguvad samas suunas. Kasutades radarilt saadavat infot ja teades oma auto liikumiskiirust, arvutab süsteem sagedusega 50 korda sekundis, millist jõudu on tarvis rakendada auto ohutuks peatamiseks ning kui kätte jõuab piir, kus juht oma tegevusega selgelt hilineb, hakkab auto ise tegutsema.
Paraku ei ole City Safetyst abi siis, kui esiklaas on määrdunud, udune või lumine – sel juhul antakse juhile vastav hoiatus. Pimeduse saabumine seevastu süsteemi tööd ei sega.

Auto piilub jalakäijaid
Lähemate aastate jooksul plaanib Volvo täiustada 2007. aasta lõpus seeriatootmisse läinud automaatpidurdusega avariihoiatussüsteemi (seda kasutatakse mudelitel V70, XC70 ja S80) sedavõrd, et see reageeriks mitte ainult ees ootamatult pidurdava auto, vaid ka ootamatult teele ilmuva jalakäija puhul.
Süsteem kasutab radarit ning kaamerat, kusjuures kaamera nägemisulatust on senisega võrreldes tunduvalt laiendatud. Kui süsteem avastab ohtlikus tsoonis asuva jalakäija, kuvatakse juhi ette esiklaasile hoiatusmärguanne ning kõlab hoiatussignaal. Kui juht sellele ei reageeri, valmistatakse pidurid ette äkkpidurduseks (suurendatakse survet pidurisüsteemis ning lähendatakse piduriklotsid piduriketastele) ning kui juht ka siis midagi ette ei võta, rakenduvad pidurid automaatselt.
Süsteem suudab auto liikumiskiirust vähendada kuni 25 km/h võrra, mis tähendab, et suuremate kiiruste juures autol ei pruugi peatumine siiski õnnestuda, kuid kiirus väheneb ja avarii tagajärjed on kergemad. Süsteem on programmeeritud nii, et pidurdama hakatakse alles siis, kui on selge, et avariid ei õnnestu rooli abil enam vältida.

Rool auto kätte
2007. aasta lõpust on Volvo tippmudelitel V70, XC70 ja S80 varustuses reajälgimissüsteem, mida lähiaastatel täiendatakse automaatse roolimissüsteemiga. Seega pole kaugel aeg, mil auto vajadusel ka rooli keeramise juhilt üle võtab!
Volvo tavaline reajälgimissüsteem vaatab kaamera abil teekattemärgistust ning juhul kui auto ilma suunatuld sisse lülitamata üle joone kaldub, annab sellest helisignaali abil teada. Nüüd lisab Volvo sellele süsteemile radari, mis jälgib ka vastutulevat liiklust, ja kui selgub, et lisaks rajaületusele ähvardab kokkupõrge vastutuleva autoga, võtab elektroonika juhtimise hetkeks üle ning suunab auto rooli edasi-tagasi keerates oma sõidurajale tagasi.

Auto räägib autoga
Praegu töötavad Volvo insenerid selle kallal, et kõikvõimalik auto infosüsteemides ringlev teave – pidurdamised, suunatulede lülitamised, kiiruse muudatused jne – jõuaks kaasliiklejateni ka siis, kui autot ennast veel näha ei ole. Sellisel juhul jõuaks auto reageerida nt kurvi taga ootamatult peatunud sõidukile või vältida sissesõitu ootamatult kiirendades ristmikule lähenevale kaasliiklejale.
Loomulikult eeldab see autotootjate koostööd – poleks ju eriti kasu, kui vaid Volvod üksteisest aru saavad. Niisiis tuleb luua terve virtuaalne infovõrk, kuhu kõik autod jooksvalt infot edastavad ja mis veel keerulisem – sealt tarvilikku ka välja noppida oskavad ning vastavalt käituvad. Volvo emaettevõte Ford Motor Company osalebki seetõttu nii USA programmis CAMP (Collision Avoidance Metric Partnership) kui ka Euroopa Komisjoni kureeritavas programmis PReVENT.
Esimesed testiautod suudavad juba üht-teist edastada ning ka eetris hõljuvast bittide rägastikust midagi välja lugeda. Nii ilmus paar autot eespool liikuva Volvo piduritule süttimisega samal ajal signaal ka meie auto esiklaasile – olgugi et meie seda autot ennast ei näinud. Täna-homme autod omavahel rääkima siiski ei hakka, kuid küllap jõuab selline süsteem kasutusse järgmisel aastakümnel.

Sarnased artiklid