Vaiksem, puhtam, rohelisem
Teodor Luczkowski
01.10.2008

Roheline oli see värvitoon, mis ühendas sellel aastal Euroopas toimunud kolme suurimat lennundusnäitust – juulis Londoni lähedal toimunud Farnborough’ Air Show’d, maikuist ILA Berliinis ja ärilennunduse kokkutulek-näitust EBACE Genfis.

Üha süvenev hoolivus keskkonna seisukorra pärast on mõistetav, kuid selle mure väljendusviisid hakkavad võtma juba pisut naljakaid vorme. Lennukiehitajate reklaamtekste uskuma jäädes tekib tahes-tahtmata mulje, et tegemist on pea kõige rohelisema ja keskkonnasõbralikuma mõtteviisiga majandusharuga. Ühe lennukiehitaja kinnimakstud tekst näitusealal asuvatel prügikastidel tänas sellesse prügi äraviskajat (ehk siis prügi tekitajat) sama kõrge keskkonnateadlikkuse eest kui reklaamijal endal. Varem RRJ (Russian Regional Jet) all tuntud, mais Superjeti nime saanud esmalennu teinud lennukile on reklaamides omistatud tiitel Supergreen. Mitmed lennukompaniid pakuvad reisijale soodsat võimalust heastada keskkonnale tehtav kahju. Indulgentsi saamiseks tuleb lennukompaniile lihtsalt vabatahtlikult lennukipileti hinnast pisut rohkem maksta.

Kiire lennuga Aerion
Keskkonnasäästlikkusele rõhumine oli kõige tagasihoidlikum Genfis, kus toimus ärilennundusele suunatud üritus. Tõesti on raske põimida kütusesäästu teemat uudistesse ülehelikiiruselise ärilennuki projekti edenemisest või tellimusest selliste suurte reisilennukite nagu A350XWB äriversioonidele.
1,6 korda helist kiiremat lennukit loova Aerioni tähtsam uudis oli selle kohta, et projektist pole ikka veel loobutud. Jätkata aitab teadmine, et enam kui 40 esialgset tellimust on sõlmitud, lennukeid on hakanud turustama sellised hinnatud kompaniid nagu ExecuJet ja Aero Toy Store. Tehnoloogilised probleemid olevat põhimõtteliselt lahendatud ja rahalised lahendumas, et käivitada umbes 80 miljonit dollarit maksva lennuki seeriatootmine kuue aasta pärast. Aerion ei pea hinda liiga kõrgeks ning võrdleb seda Gulfstreami uusima mudeli G650 arvestusliku hinnaga, mis on vaid veerandi võrra väiksem.
Genfis tehti teatavaks, millised saavad olema Embraeri uute ärilennukite MLJ (MidLight Jet) ja MSJ (MidSize Jet) mudelinumbrid. Väiksem neist on edaspidi Phenom 450 ja suurem Phenom 500.
Nende täismahus tootmine peaks algama aastatel 2012-2013 ning siis on Embraeril pea täielik ärilennukite tootevalik, alates pisikesest Phenom 100st ja lõpetades sajakohalise reisilennuki Embraer 190 baasil loodud Lineage 1000ga.
Rohelisematest uudistest oli Genfis kindlasti mainimisväärne Cirruse loodud The Jet, mis vajab seitsmeliikmelise seltskonna sõidutamiseks vaid üht reaktiivmootorit. Mootori seiskumise tagajärgede üle muretsemiseks pole põhjust, sest nagu Cirruse väiksemate lennukite puhul tavaks, on ka The Jet varustatud reisijate allakukkumiskartust vähendava langevarjuga.

Kallis kütus
Kõrgetele kütusehindadele viidates on pea kõik USA suuremad lennukompaniid teatanud hiljuti nii koondamistest, liinide sulgemisest, vanade lennukite mahakandmisest kui uute ostude edasilükkamisest.
Kütuse teema on lennukimootorite valmistajad päris tõsiselt ette võtnud. Ühest küljest otsitakse alternatiivsete kütuste kasutusvõimalusi, kusjuures paljulubavaks peetakse kütuseelementide energiat. Airbusil on käsil 20kilovatise jõuallika katsetamine, mida saab rakendada lennukil kas varu- või täiendava elektrienergiaallikana.
Teisalt on mootoriehitajatel lähiajal pakkuda uusi, kütusesäästlikumaid mudeleid. Bombardier lükkas oma reisilennukite CSeries tootmist seni edasi, kuni leidub senistest 15% vähem kütust nõudev mootor. Pratt & Whitney uus mudel GTF (Geared Turbofan) ehk PurePower nendele nõuetele ilmselt vastab, sest Farnborough’s teatas Bombardier CSeries-projekti täismahus käivitamisest. Esimene tellimus C-seeria lennukitele on juba olemas, Lufthansa soovib neid vähemalt 30.
GTF on testlendudeks paigutatud asendusmootorina Boeing 747SP-le ja veel selle aasta sees on mootori katsetajaks ka Airbus A340. On teatatud esimeste katselendude edukast kulgemisest – mootori 12% väiksemast kütusetarbimisest ja ülimadalast müratasemest. Idee on iseenesest lihtne – tagada mootoris paiknevate võllide optimaalne pöörlemiskiirus igas lennufaasis. P&W PurePower mootoreid ootavad ka Cessna ärilennukite uus mudel Citation Columbus ning jaapanlaste reisilennuk Mitshubishi Regional Jet (MRJ).
P&W konkurent GE on teatanud samuti uuest mootoriseeriast eCore, mis peaks tootmisesse jõudma 2016. aasta paiku. Revolutsioonilisest avarootoriga lahendusest on esialgu loobutud kõrge mürataseme tõttu, kuid ideed lõplikult maha maetud ei ole. 15–20protsendiline kütuse kokkuhoid loodetakse esialgu saavutada olemasolevat tehnoloogiat täiustades.
Maailmas on seevastu olemas piirkond, kus kõrged kütusehinnad pole probleemiks ja rahanappus paistab olevat tundmatu mõiste. Rahaliselt kaalukamaid uudiseid on viimaste aastate lennundusnäitustel eelkõige oodatud Lähis-Idast, ka sel aastal ei tulnud pettuda. Abu Dhabis paiknev Araabia Ühendemiraatide lennukompanii Etihad teatas Farnborough’ näituse avapäeval suurest ja mitmekesisest lennukiostust, milles olulisel kohal 55 Airbusi (sealhulgas 10 A380) ja 45 Boeingu kindlat tellimust. Odavlennukompanii FlyDubai täiendas samast riigist tulnud tellimusi omalt poolt veel 50 Boeing 737-800-ga.

USA suurim lennundusüritus on igasuvine kokkutulek AirVenture, mis toimub Oshkoshis. Selle korraldaja Experimental Aircraft Association (EAA) on nüüd sõlminud koostööleppe Messe Friedrichshafeniga. Bodeni järve ääres asuvas linnas hakkab AERO-nimeline lennundusnäitus toimuma nüüd aprillikuus igal aastal, mitte üle aasta, nagu seni. AEROst ei saa kindlasti veel konkurenti juunis 2009 toimuvale Pariisi lennundusnäitusele, kuid on meeldivaks täienduseks Euroopa lennundusürituste kalendris.

Sarnased artiklid