Väike lipulaev
Tõnu Ojala
01.02.2017

Ehkki tavaliselt paistvad automarkide lõikes tippvarustusega silma mudelivaliku suurimad esindajad, on vähemalt tänase seisuga kõige esinduslikuma spetsifikatsiooniga hoopis kompaktne i30.

Hyundai i30 pole vaatamata oma koreapärasele nimele enam sugugi Korea auto – mudeli väljatöötamise pearaskust kandis Hyundai Euroopa keskus Saksamaal Rüsselsheimis ning kokku pannakse neid VW grupi koosseisu kuuluva Škodaga seostuvas Tšehhis. VW mainimine pole siin sugugi juhuslik, sest uue i30 väljatöötamisel oli Hyundail silme ees just väike-keskautode ehk nn Golf-klassile nime andnud VW Golf. Vaevalt i30-st praeguse seisuga just Golfi kukutajat on, kuid selles Euroopa oludes ülitiheda konkurentsiga segmendis on tegu vägagi tõsise uustulnukaga.

Ehkki tegu täiesti uue autoga, jätkab uus III põlvkonna i30 sissetöötatud rada. Selleski osas püütakse järgida VW eeskuju, sest ega ka iga järgmine VW mudel eelmisest esmapilgul väga palju erine. Auto esiotsas domineerib suur kuusnurkne iluvõre, mis meenutab Audil kasutatavat, hoolikal vaatamisel leiab ühisjooni nii 1. seeria BMW-ga ja tõesti – ka VW Golfi endaga.

Kui enamasti võetakse uued varustuselemendid kasutusele esmalt mudelivaliku ülemises otsas, siis selles osas, mis kaasaegset turvavarustust puudutab, on just kompaktne i30 Hyundai mudelivaliku tipuks. Aktiivse turvavarustuse hulka kuuluvad autonoomne hädapidurdussüsteem koos esikokkupõrke hoiatusega, intelligentne kiirushoidik, pimenurga jälgimissüsteem, tagumise põikisuunalise liikluse hoiatussüsteem, sõidurajal püsimise abisüsteem, piirkiiruse teavitusfunktsioon ja kaugtulede lülitusabi. Uudisena Hyundai jaoks kuulub varustusse juhi tähelepanu hajumise hoiatusfunktsioon, mis tähendab seda, et siin on aktiivses turvavarustuses olemas kõik süsteemid, mida Hyundai Motor oma sõidukitele praegu üldse pakub.

Mootorivaliku suurimaks uudiseks on uus 140 hj 1,4liitrine turboga bensiinimootor – seda i20-lt tuttava 1,0liitrise 120 hj kolmesilindrilise T-GDI-turbomootori või 1,4liitrise neljasilindrilise 100 hj MPI-mootori kõrval. Diiselmootori eelistajatele kuulub jõuallikate valikusse 1,6liitrine neljasilindriline turbomootor, millest saadaval kolm eri võimsusega versiooni: 95, 110 ja 133 hj.

Mootorite paariliseks on kas kuuekäiguline käsikäigukast (6MT) või seitsmekäiguline topeltsiduriga käigukast (7DCT).
Oodatult saavad i30 liigutamisega paremini hakkama suuremad jõuallikad – momendinäitudes on vahe märgatav ja seda on kiirendamisel selgelt tunda. 1liitrine mootor teeb oma töö küll ära, ent madalatel pööretel pole jõudu ollagi (171 Nm momendinäit on selgelt vähevõitu) ja vajadus pöörded ülal hoida „sööb“ ära ka võimaliku kütusesäästu. Ka ei ole korealaste topeltsiduriga käigukast konkurentide analoogidega päris samal tasemel – käiguvahetusi on selgelt tunda ja selles osas jääb Golfile koht vähemalt esialgu kätte näitamata.

Väike-keskklass on Euroopas ülitiheda konkurentsiga ja siin ei piisa vaid kujustusest – kõrged nõudmised on ka sõiduomadustele. Uue i30 kergem ja jäigem kere annab siin eelkäijaga võrreldes selge plussi, seda eriti sportrežiimi nupule vajutamise järel, sest lisaks üldisele „ergastumisele“ muutub siis ka rool tunduvalt konkreetsemaks.

Tegemata saladust, et i30 loomisel on enim eeskuju võetud VW Golfist, on Hyundai insenerid projekteerinud i30 igas mõttes kriipsukese võrra suuremaks – olgu jutt siis auto gabariitidest, telgede vahest või pakiruumi mahust. Siseruumis see siiski väga ei kajastu – nt tagaistmel tunduvad Golfil olud lahedamadki olema, ent täpsemalt saab seda kõrvutada siiski alles siis, kui esimesed võrdlustestid käsil on.

Esialgu jõudis tootmisliinile viieukseline luukpära (Eestisse jõuab see kevadel), märtsikuisel Genfi autonäitusel ootab järge universaal ning uudisena aasta lõpupoole ka nn fastback ehk neljaukseline kupee. Kiirete autode fännidele pakub aga kindlasti põnevust teave, et just uue põlvkonna i30 perekond saab oma liikmeks esimese Hyundai Motori N-tootemargi all valmistatava sportversiooni, mis läheb tootmisse veel sel aastal. Siit ka Hyundai viimastel aastatel aktiviseerunud tegevus suures autospordis – suures autorallis on Hyundai WRC-tasemel kiiresti suurde mängu kerkinud ning tehasetiimis sõitvad Thierry Neuville, Dani Sordo ja Hayden Paddon on tõsised rivaalid meie oma Ott Tänakule.

Sarnased artiklid