Uus autoaasta algas USAst
25.02.2006

Seni aastavahetusega kaasnenud kaks USA suurt autonäitust – Los Angelese ja Detroidi oma – teevad nüüd läbi lahutusprotsessi. Et LA-auto_õu kipub paratamatult Detroidi kui suurema varju jääma, ei hakanud California mehed tühjast tüli tegema ning tänavune jaanuar oli viimane, mil need kaks näitust praktiliselt samal ajal toimusid. Edaspidi leiame LA-autonäituse hoopis novembrist.

Ehkki USA autonäitused toimuvad nagu ikka ja uudistest seal puudust pole, ei ela ookeanitagune autotööstus tervikuna oma paremaid aegu. Nii GM kui Ford on teatanud mitmete tehaste sulgemisest ja tuhandete tööliste tööta jätmisest. Vaid Chrysler sai eelmise aasta tulemuste põhjal rääkida tootmise kasvust, aga Chrysler on suuresti ka hoopis Euroopa firma, kus üha enam otsuseid tehakse Detroidi asemel Mercedes-Benzi peakorteris Stuttgardis.
Detroidi autonäitus NAIAS on vastuolulisemaid autonäitusi maailmas. Ühest küljest on ta ajastus võimalikest halvimaid – vahetult aastavahetuse järel, mil suur osa maailma alles pühadeväsimust puhkab, peavad autofirmade töötajad hoopis näitust üles panema. Samuti on jaanuari alguse ilm Detroidis kehvavõitu – umbes samasugune “kehv suusailm” nagu meil siin Läänemere kaldal. Samas on NAIAS autoaasta avalöök, väärides kohta reas Genfi, Frankfurdi, Pariisi ja Tokyoga. See asjaolu sunnib ebamugavusi unustama ning igal aastal otse uusaastapidustustelt USA autopealinna suunas teele asuma.
Seni toimus USAs aasta alul isegi kaks suurt autonäitust. Pea samaaegselt Detroidiga toimuv autonäitus on viimastel aastatel tõhusalt jõudu kogunud ning, vältimaks paratamatut NAIASe varju jäämist, nihkub LA näitus nüüd jaanuarist sügisesse. Seega toimub siis sel aastal koguni kaks Los Angelese autonäitust.
USA automaailmas valitseb hetkel vähemalt kolm erinevat suundumust. Esimeseks märksõnaks on retro – seda esindavad seekordsetest uudistest nt Dodge Challenger (paljude arvates seekordse NAIASe vast põnevaim uudis!), Chevrolet Camaro ja Ford Shelby Cobra GT500. Teine märksõna on ökonoomsus – ehkki kütusehinnad on teisel pool Atlandi ookeani siitpoolt vaadates endiselt naeruväärselt madalad, on nad USAski siiski tõusnud ja see tähendab uute ökonoomsete väikeautode tulekut sealsele turule – seekord siis Toyota Yaris, Chevrolet Aveo, Honda Fit (meil tuntud kui Jazz) ning Nissan Versa. Ja loomulikult jätkavad oma võidukäiku kõikvõimalikud hübriidid – seda nii jõuallikate mõistes kui ka erinevaid autoklasse omavahe “segades”.
Ehkki nii Detroidis kui LAs esitletav on suuresti USA-keskne, on aasta-aastalt üha enam uudiseid ka muud päritolu. Ühelt poolt on mitmetel Euroopa ja Aasia autofirmadel USAs nii oma tehased kui disainistuudio, teisalt aga kaovad praeguses globaliseeruvas maailmas piirid ka autonduses ning üha enam näeb USA firmasid Euroopa, Jaapani ning Korea näitustel ja vastavalt siis ka vastupidi. Kui Dodge Challenger ja Chrysler Imperial on tulevikuski põhiliselt USA siseasjad, siis näiteks Volvo C30, Mercedes-Benz GL, Lexus LS ja Hyundai Santa Fe on – kes varem, kes hiljem – meie teedel-tänavatelgi.

Puna-Hiina tuleb!
Omaette teema on USAski seotud hiinlastega, kes mullusügisesel Frankfurdi messil esmakordselt maailmamastaapi autonäitusel “käe valgeks” said. Nüüd on punkt kirjas ka Ameerika mandril – esimese Hiina autotootjana tõi Detroidis oma väljapaneku välja Frankfurdiski käinud Geely. Seega tuleb jänkidelgi lisaks eurooplastele, jaapanlastele ja korealastele üha enam hiinlastegagi arvestama hakata. Tõsi, USA turule sobivaid autosid Geelyl esialgu veel eriti pole ja nii alustataksegi 2008. aastal mitte “päris” USAst vaid Puerto Ricost. Seega jõuab esimese Hiina autotootjana ookeanitagusele turule ilmselt hoopis Chery, kelle esimesed autod peaks sealmail saada olema juba 2007. aasta kevadel.
Nii et USA muutub ning esmakordselt pärast 1981. aastat lõi USAs sõiduautode müük pikapite, maasturite ja mahtuniversaalide kogumüüki. Kas jänkide autoeelistused hakkavad sealgi ülespoole minevate kütusehindade taustal tõesti tasapisi muutuma?
USA automargi nr 1 tiitlile pidasid mullu tigeda lahingu Chevrolet ja Ford. Lõpuks jäi peale siiski General Motorsi suurim bränd, kuid Ford sai revansi mudelite osas – F-seeria Fordi pikap on endiselt tipus nii USAs kui Kanadas.

Sarnased artiklid