Uued kosmoselaevad
Tormi Soorsk
01.06.2015

Selle aasta veebruaris lõpetasid rahvusvahelist kosmosejaama ISS teenindanud automaatsed veolaevad oma lühikeseks jäänud teenistuskäigu. Mis saab nüüd jaama varustamisest?

Kas peaks muretsema? Või mitte? ISSi teenindamises ja töös hoidmises on siiani väga suur roll olnud Vene transportlaevadel Progress ning astronaute-kosmonaute jaama ja tagasi toovatel Sojuzidel. Kuid Venemaa on otsustanud sellest programmist lahkuda ja luua oma kosmosejaama OPSEK – küllap siis jäävad need laevad vaid tulevast jaama teenindama.
Tegelikult on asi tõsine, sest juulis 2014 ütles Venemaa-poolne ISSi programmi juht Aleksei Krasnov, et Ukraina kriis on põhjuseks, miks venelaste Roskosmos ei saanud valitsuse heakskiitu jätkata pärast 2020. aastat koostööd kosmosejaama ISS osas. Seesama kriis on ju juba näidanud, et Venemaa võib käituda täiesti ettearvamatult. Eesti vanasõna ütleks situatsiooni kohta, et sügisest ilma ja tite taguotsa ei tasu uskuda...

Õnneks on vähemalt Progressidele asendusvariandid juba olemas ja neid peaks lähiaastail lisanduma veelgi. Ka inimeste veoks kõlblike kosmoselaevadega ei tohiks enam kaua minna, proovilende on mudelitega juba edukalt tehtud. TMi aprillinumbris, kus oli juttu automaatsetest veolaevadest, sai öeldud, et seni on ISSi juures neli korda käinud Elon Muski firmas SpaceX ehitatud Dragon, kaks korda OSC Cygnus ja neli korda Jaapani HTV. Neist ja teistest samalaadsetest juuni Tehnikamaailmas juttu tulebki.

Sarnased artiklid