Uue olemisega 3008
Tõnu Ojala
06.11.2016

Kaks suurt prantsuse autotootjat – Peugeot ja Renault – lähenevad mahtuniversaalide-linnamaasturite „küsimusele“ erinevalt. Omal ajal väikeste „mullide“ buumile aluse pannud Renault jätkab vaatamata mahtuniversaalide menu kahanemisele endist suunda – ehk siis „kõik või mitte midagi“ (vt uue Scenicu tutvustust eelmistel lehekülgedel). Peugeot seevastu üritab moega kaasas käia ning pidas targemaks senise „mullikujulise“ 3008 mudelivahetuse käigus hoopis linnamaasturiks muuta.

Kui tavaliselt saab uut autot vanaga võrreldes rääkida lisandunud sentimeetritest ja kilovattidest ning vähemaks jäänud kilogrammidest, siis jah – kõik see kehtib ka Peugeot 3008 juures. See pole aga kaugeltki kõige tähtsam, sest ajal, mis möödunud vana ja uue 3008 esitluste vahel, on eurooplaste autoeelistused muutunud ja nii tegid prantslased julge sammu ning asendasid senise mahtuniversaaliliku 3008 hoopis linnamaasturist 3008-ga. Ette rutates – täpselt samasuguse metamorfoosi tegi äsjasel Pariisi autonäitusel läbi teinegi Peugeot´ mahtuniversaal, 7kohaline 5008 ning kuuldavasti plaanivat lähitulevikus oma Zafirade ja Merivatega sama sammu ka Opel. Peugeot 3008 oli ka Rooli Võimu kuu auto novembris 2016.

3008 on ehitatud Peugeot´ uuele EMP2-platvormile (mis seletab mitmeid ühisjooni meilgi hästi tuntud-teatud Peugeot 308-ga), millelt peaks lähiaastatel veel mitmeid uudiseid tulema ja mis senise mudeliga võrreldes olulise kaaluvõidu (ca 100 kg) annab. Mootorivalikus on 1,2- ja 1,6liitrised bensiinimootorid (vastavalt 131 ja 165 hj) ning 1,6- (120 hj) ja 2,0liitrised diiselmootorid (150 ja 180 hj). Kuuekäigulise automaatkäigukasti käiguvahetused on erinevalt kaasaegsetest topeltsiduriga lahendustest küll tunda, ent käigud lülituvad kiiresti ja sujuvalt. 165 hj bensiinimootoriga versiooni ainult automaadiga saabki, ülejäänutel bensiinimootoritega versioonidel on valikus ka kuuekäiguline käsikast. Pikkust on lisandunud 80 mm, sellest telgede vahe arvel 62 mm, laius ja kõrgus on endised. Uuele sihtotstarbele viitab peale muutunud välimuse ka kliirens, mis kasvanud koguni 220 mm-ni (võrdluseks – igati korralike maastikuomadustega Dacia Dusteril on see näit vaid 205 mm). „Päris“ maasturiks 3008 nimetada siiski ei saa, sest nelikvedu valikus ei ole. Kui aga maastikusõit mingil põhjusel siiski oluline peaks olema, siis saab lisavarustuse lehelt valida Advanced Grip Control-veojõusüsteemi, mis laseb kombineerida viie erineva sõidurežiimi vahel, mille seas ka maastikule sobivad (tavaline, lumi, muda, liiv, ESP väljas). Leiab ka sport-nupu, mille suurimaks väärtuseks on vast pisut jäigemaks muutuv rool – samaaegselt allapoole vahetuva käigu järgi otsene vajadus tegelikult puudub, sest 165 hj versioonis on 3008 gaasipedaal niigi äärmiselt tundlik. Nagu see Peugeot´dele viimasel ajal omane, on ka 3008 varustatud uudse nn i-Cockpitiga (siin on aga tegu selle II põlvkonnaga), mille standardvarustusse kuulub 12,3'' kõrgresolutsiooniga ja futuristliku graafikaga digitaalne näidikuteplokk. Et tegu sisuliselt arvutiekraaniga, saab sellele autoomaniku maitse kohaselt nii erinevaid näite kuvada kui värve vahetada – alates lakoonilisest vaid kiirust näitavast tumedast ekraanist kuni infoga üleküllastatud sigrimigrini välja. Tervik on muljetavaldav, vaid paar aastat tagasi sai enam-vähem analoogse lahenduse ja teostusega uhkeldada vaid Audi. Oodatult on äärmiselt rikkalik kõikvõimaliku turvavarustuse nimekiri, alates liiklusmärkide tuvastamise funktsioonist, lõpetades automaatselt ümberlülituvate lähi/kaugtulede või pimenurga jälgimisvõimekusega. Suur osa kõikvõimalikest funktsioonidest on koondatud puutetundliku ekraani menüürägastikku, kuid kui vahepeal kippusidki prantslased ainult sellele lootmagi, siis nüüd on sagedamini tarvis minevate asjade tarbeks nupud tagasi toodud. Ja need on 3008-s stiilsed! Siiski peab arvestama, et kõigi menüüsügavustesse peidetud võimaluste selgeks saamiseks jääb ühest nädalavahetusest selgelt napiks ja nii mõnelgi korral kerkis pähe küsimus „miks see asi nii keeruliselt lahendatud peab olema!“. Aga on ka päris selge, et kui kellelgi 3008 juba igapäevasõidukiks, saavad needki asjad peagi selgeks – meenutagem kasvõi üleminekut nuputelefonilt nutitelefonile! Prantsuse autotootjaid saab kiita eestikeelse kasutajakeskkonna eest – ka kõik 3008 funktsioonid saab ekraanil kenasti maakeeli lahti seletatud. Eelpool toodud võrdlus nutitelefoniga on siin omal kohal, sest autot telefoniga „paaritades“ saab endale kasvõi saabunud e-kirjade sisu ette lugeda lasta. Tõsi, siinkohal jääb autol eesti keele oskust selgelt napiks – häälduskoolitust pole 3008 igatahes läbinud! Uue 3008 hinnad algavad 19 700 eurost ning lõpevad 35 500 eurot maksva luksuslikult varustatud tippversiooniga GT (180 hj BlueHDi diiselmootor koos 6käigulise automaatkastiga). Lisavarustuse leht lubab seda numbrit veel omajagu kasvatada, mistõttu võrdlus Audiga (antud juhul Q5-ga) muutub aktuaalseks mitte ainult eelpool mainitud näidikuplokki asendavat suurt kõrgresolutsiooniga digiekraani vaid ka autode hinnaklasse võrreldes.

Sarnased artiklid