Toyota Land Cruiser
10.06.2012

Toyota Land Cruiseril on Eesti autoajaloos oluline roll. Ehkki ebaratsionaalsemat bestsellerit automüügi edetabelite tipus on raske ette kujutada, valitses just see monstrum eestlaste ostumeeli peaaegu terve läinud kümnendi jooksul.

Toyota Land Cruiser on vana auto. Vana just nime poolest. Ametlikult sai Land Cruiseri lugu alguse juba eelmise sajandi 50ndatel aastatel, mil Toyota otsustas tuua tsiviiltarbeks turule sõiduki tõeliselt raskete tingimuste jaoks. Eeskujudeks võeti sõjaaegne Jeep ning I seeria Land Rover. Tänapäevast Land Cruiserit seob algupärase mudeliga vaid usaldusväärsus mis tahes teede või teedeta olude tarvis.
Land Cruiser indeksiga 120 (väljaspool Euroopat lisanimega Prado) veeres tehaseliinilt esmakordselt maha 2002. aastal. Edukaks kujunenud sõiduki tootmine vältas peaaegu muutmatult 2009. aastani välja. 120ga paralleelselt toodetud suuremat ning tehniliselt oluliselt erinevat venda kutsuti esmalt nimega Land Cruiser 100, hilisemat mudelit aga nimedega 200 või V8. Land Cruiser 120 Ameerika versioon kannab nime Lexus GX470, samuti on seda litsentsi alusel (või ka ilma selleta) võetud tootmisse mitme Hiina tootja poolt.

Eelkäijast (Land Cruiser 90) erineb Toyota Prantsusmaa disainistuudios kujundatud 120 peamiselt edevuse poolest. Kui varasemat mudelit võidi veel ette kujutada mudas möllava tööloomana, siis uue koht jäi vähemalt eelarvamuste kohaselt selgelt linnatulede särasse. Uue auto kõrge soetamishinna tõttu on tõsi see, et peaaegu kõik tänased Land Cruiserid paiknevadki linnades ning maastikule või muidu kehvadesse oludesse tööd tegema neist enamikul reeglina asja pole. Suuremat osa Land Cruiseri omanikest muidugi jahmataks, milleks nende sõiduk tegelikult võimeline on…
Kaheksa aasta vältel toodeti Land Cruiserit kahes kerevariandis, millest vähemlevinud kolmeukseline kandis nimetust 125. Suuri mudeliuuendusi vahepeal praktiliselt läbi ei viidud, olulisemad neist tehti 2005. ja 2007. aastal.

Suur ja mugav kasutada

Land Cruiser 120 on suur ning mahukas auto, millesse sisenemiseks peavad lühemat kasvu inimesed astmelaudu kasutama. Lisaks abistavad piilarite küljes olevad käepidemed ning väga pika kaarega avanevad uksed. 120 sees tunneb iga Napoleoni-mõõtu mehike end lausa maailma kuningana ning vaat et isegi asja eest – seal istudes tekib mulje nagu suudaks selle masinaga ronida kuhu tahes maailma otsa.
Teisalt on tegemist käepärase ning Avensisest kasutusmugavuselt mitte oluliselt erineva sõiduriistaga, kus tõsisest maasturist annavad aimu vaid tohutult pikk käigukang ning selle kõrval asetsev veoskeemide lülitamise hoob. Istmed on mugavad, kallimapoolse polsterdusega ning mitut viisi seatavad. Ühtlasi on nende materjal Toyotale omaselt väga kulumiskindel. Sõitjateruumi puitdekoratsioonid mõjuvad võrreldes 90ndatel nähtuga soliidselt või ehk isegi väärikalt, üldmuljet segavad pisut mõned odavamapoolsed plastdetailid. Sees ei nagise miski isegi kõige vanemate autode puhul.

Toyotale omaselt jagab 120 teiste kontsernikaaslastega üpris palju nuppe, lüliteid ning näidukeid, seega margifännidel võõristust tekkida ei tohiks. Elektroonika vastupidavusega probleeme pole.
Land Cruiser 120 on kombineeritav viie- või kuni kaheksakohalisena. Seejuures on kolmanda rea istmed lühikese sõidu jaoks isegi sobilikud, kuid istutatakse sisuliselt põlved kõrvade vahel. Kui istmeid tarvis pole, saab need lakke riputada või autost välja tõsta. Meie suuna liiklusega ei sobi aga kõige paremini liikluse poole avanev tagaluuk.
Varustatud on kõik 120d ootuspäraselt hästi. Teistest oluliselt erinevad sisemuselt Lexuse nime kandvad sõidukid, kuna nad on dekoreeritud kallihinnalise puidu ja nahaga.. Üsna tavapärane on ka odavamalt Toyotalt leida tagurduskaameraid, elektriliselt seatavaid istmeid jne. Kehvalt varustatud autot ei ole ja meelepärase leidmine probleeme ei valmista.

Sõit sujub raske ja väliselt kohmaka maasturiga üsna mure- ning müravabalt. Auto ei õõtsu ega kaldu üleliia, tunne roolis on üsna kindel ja turvaline. Mingi sportauto see muidugi ei ole, kuid mingil juhul ei peaks teda ka pelgama. Järskudele roolikeeramistele reageerib masin viivitusega, kuid mitte liiga laisalt. Turvalisele sõidule aitavad kaasa mitmed juhiabid, milleta tänapäeval üht korralikku autot ei toodetagi, Land Cruiser on loomulikult nende kõigiga juba standardis varustatud.

Kuid mis olulisim: 205 mm kliirensiga Land Cruiser ei pea üleliia kartma lumevaalusid ega pisemaid jõekoolmeid. Läbitavus on sel autol oskusliku juhi käes väga tubli – seda tänu eelkäija omast jäigemale raamile ning elektrooniliselt juhitavale piiratud libisemisega keskdiferentsiaalile. Kasuliku abimehena on saadaval ka mägipidur.
Veermik on Land Cruiseril seadistatud nii, et tagatud oleks mugav maanteesõit ning hea läbitavus kehvades oludes. Seetõttu on see pisut pehme, kuid võrreldes eelkäijatega oluliselt sõiduautolikum. Ees on kasutusel topelt õõtshoovad, taga mitmikhoobsüsteem. Veermik on üldiselt pommikindel, meie oludes tuleb mõne aasta järel üle käia stabilisaatorvarda puksid. Töö ei ole üleliia kulukas. Veermiku vastupidavusele aitavad kaasa kõrge profiiliga maasturirehvid, mis suure osa vedrutamise tööst enda peale võtavad. Rehvikomplekti hind on aga omaette kodune ülesanne sellest autost huvitatule…

Rooste Land Cruiserit kummitada ei tohiks, värvi kobrutamine võib viidata avariile või rohketele maastikukülastustele. Samuti tasub autot kontrollida altpoolt, kuna tõenäoliselt on sellega vabade parkimiskohtade puudumisel üritatud üles ronida ka kõige kõrgematest parklasaartest. Murelikuks peaks tegema suuremad vigastused veovõllidel või diferentsiaalide korpustel. Nende iseenesest töökindlate sõlmede vahetus või remont võib hõlpsasti üle pea kasvada.
Veenduda tasub külgede kaitseplastide seisukorras, sest tihtipeale on need saanud hoope naaberautodelt. Toyotale omaselt on ka need detailid üsna kallid.
Pidurisüsteem on tõhus ning probleeme esineb harva. Kui, siis ikka peamiselt nende vähesest kasutamisest tingitud kinnijäämise tõttu. Tootmise algusaegadel on siiski korraldatud tagasikutsumiskampaaniat seoses lekkeohuga.

Valikus kaks mootorit

Eesti regioonis pakuti Land Cruisele sisuliselt kaht jõuallikat: R4-konfiguratsiooniga 3liitrist diisel- (võimsusega 163, 166 või 173 hj) või V6-asetusega 4liitrist bensiinimootorit (249 hj). Ameerika turu Lexus varustati aga 4,7liitrise V8-ga.
Bensiinimootoreid kohtab harva, kuid suure kubatuuri ja kütusekulu kiuste saadakse sellest välja vähemalt üpris kenake hääletämber. Koguka auto tarvis sobib kõige paremini diisel, mille pöördemoment jääb sõltuvalt võimsusnäitajast vahemikku 343-410 Nm. Suurema momendi huvides tasukski eelistada just 166 ja 173 hj mootoritega masinaid.

Kütusekulu on diislitel suurusjärgus keskmiselt 9 l/100 km, bensiinimootoril tuleb arvestada vähemalt 3-4 liitrit rohkem. Esineda võib diislitele omaseid muresid EGR-süsteemi tahmumisega, kuid see on kinni pigem senises auto kasutamises. Üldjuhul piisab puhastamisest. Ka on vahetatud kõrgsurvepumpasid, kuid tüüpveaks seda lugeda ei saa.
Käigukastidest olid 120-l saadaval 5- (163 hj) ja 6käiguline manuaal- või automaatkast, millest sobivat tuleks kaaluda lähtuvalt auto kasutusotstarbest. Land Cruiser võib sõltuvat konkreetsest ülekandest vedada kuni 2500 kg haagist, mistõttu on 120 hinnatud paadiomanike seas.
Hooldusintervall on tootja poolt ettenähtud igal aastal või 15 000 km tagant, hammasrihm vahetatakse 150 000 km järel. Tavahoolduse maksumus jääb maksimaalselt paarisaja euro piiridesse, suuremad hooldused maksavad aga juba 400-600 eurot.

Võimekas auto ka tulevikus

Naljapärast Land Cruiserit osta ei tasu, kuna lisaks tema kallile hinnale ületavad jooksvad kulud, nt kindlustusele või kütusele, kindlasti mis tahes väiksema sõiduriista omi. Teisalt on aga tegemist viimse lihvini töökindla sõidukiga, mille puhul korralikku hooldusajalugu omades ettearvamatuid kulutusi tekkida ei tohiks. Ostul tasuks kindlasti uurida auto päritolu, kuna tegu on ühe autovaraste lemmikmudeliga läbi aegade ning seetõttu eksisteerib oht sattuda keerulise skeemi kannatajapooleks.
On vähe autosid, mille kohta julgeks arvata, et need ka järgneva 10 aasta pärast eluvõimelised on. Land Cruiser 120 on aga kindlasti üks nendest.

Sarnased artiklid