TomTom XXL – suur on ilus
Vello Kala
10.01.2011

Paljud arvavad, et navigatsioonitarkvara ilmumine mobiiltelefonidesse tähendab auto tuuleklaasile kinnituvate navigaatorite lõppu. Ent palju on neidki, keda telefoni paratamatult tilluke pildiaken ei rahulda – ja nende jaoks on TomTom XXL suurepärane leid.

Kui suur peab olema naviseadme displei? „Õiget” vastust siin pole, nagu televiisoritegi puhul – kellele piisab tillukesest pildikastist, kes soovib pilti näitavaks muuta kogu toaseina. Autonavigaatorite puhul on siiski kriteerium, mis vähemalt näib objektiivsena – kui pilt on nii väike, et peate selle lugemiseks kogu tähelepanu koondama, kannatab liiklusohutus. Auto liigub sekundiga mitukümmend meetrit, luksust ekraani pikalt lugeda ei saa me endale roolis lubada.
Kui navikarbid tuuleklaasidele ilmusid, oli pildiakna standardsuuruseks 3,5 tolli. Veidi hiljem sai domineerivaks 4,3 tolli. See on mõõt, mida terved silmad juba vaevata loevad. Paraku, väga paljudel meist ei ole silmad ideaalsed. Ning juba väheste „plussside” puhul jääb 4,3tolline pilt liiga väikeseks, et seda ühe pilguga haarata. TomTom XXL oma viietollise pildiaknaga on siin hea lahendus. Pilt on märksa suurem-selgem, navikarp ise aga ikka veel taskupistmist võimaldavas mõõdus. Mis ei tähenda, et XXL sobiks eeskätt prillikandjaile – ka korraliku nägemise korral on suurem displei mugavam – näiteks autosse sisseehitatud multimeediakeskuste-naviseadmete displei on reeglina seitsme-kaheksatollises mõõdus.
TomTom ei ole Eestis kaugeltki uustulnuk, seega pole põhjust kogu kasutajaliidest pikalt üle rääkida – see on analoogne kõigil TomTomi mudelitel. Selge graafika, võimalus valida, mida navi sulle pidevalt näitab, suurepärane eesti keel. TomTomi kunagisest puudusest, ereda päikese käes tuhmivõitu ekraanist on hakatud üle saama, kuigi poleks paha, kui pildi veelgi heledamaks saaks – nõustugem, et kui juhiseid ei näe, on üsna ükskõik, on need head või halvad.
Plusspoolele tuleb kindlasti kanda TomTomi suurepärase eesti keele – see ei haki ega puterda, ka ei juhtunud silma-kõrva tõlkevigu, mis mitme konkurendi puhul üsna häirivad.
Ka kaardimaterjalile pole enam põhjust etteheiteid teha. Kasutatakse Tele Atlase kaardimaterjali. Võrreldes oma ainsa konkurendiga maailmaturul, Navteqiga, kippus Tele Atlas Euroopa idaosa kaardistamisel kõvasti hilinema. Ent tänaseks on Tele Atlase kaardid sama head kui Navteqi omad. Kes soovib Eestit veelgi detailsemalt, peab vaatama Garmineid – nendega ühilduvad Eomapi ja Regio detailsed Eesti ja Baltikumi kaardid.
XXL tuuleklaasile kinnitamise iminappjalg on kindel ja kaunilt vormitud. Tõsi, see võiks veidi pikem olla – moodsatel autodel jääb klaas juhist küllaltki kaugele ja nii jääb kaugele ka navikarp.
Mida võiks TomTomilt soovida – et viietollises mõõdus ilmuks ka nende tippmudelid, näiteks TomTom Go 1005. Miks peaks suurema ekraaniga kaasnema napim lisavõimaluste valik?
Tomtom XXL maksab Eestis ca 160 eurot (2500 krooni).

Sarnased artiklid