TM testib: uue hooaja talverehvid
02.10.2012

Odavate ja kallite, heade ja halbade, üldse kirevalt eritüübiliste rehvide keskel jääb tavakasutaja kergesti nõutuks. Asjatundlik ja aus müüja on valiku tegemisel hea abiline, aga alati pole temalgi isiklikku kogemust kõigi pakutavate rehvidega. Parema ülevaate leiab ajakirjanduses avaldatud testidest. Mõistlik oleks enne uute talverehvide hankimist nendega tutvuda.

Rehvimõõt: 205/55 R 16
Testiauto: Ford Focus 2,0

Naastrehvid
Agi Sarek 2
Bridgestone Noranza 2 Evo
Continental ContiIceContact
Dunlop Ice Touch
Gislaved Nord Frost 5
Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
Michelin X-Ice North XIN2
Nankang NK Snow SW-7
Nokian Hakkapeliitta 7
Pirelli Winter Carving Edge
Sava Eskimo Stud
Vredestein Arctrac

Lamellrehvid
Bridgestone Blizzak WS70
Continental ContiVikingContact 5
Cordiant Winter Drive
Dunlop SP Ice Sport
Goodyear Ultra Grip Ice+
Michelin X-Ice XI3
Nokian Hakkapeliitta R
Pirelli Icecontrol Winter
Vredestein Nord-Trac 2

Nokian WR D3 – kõrgema kiirusklassi lamellrehv

Turu parimate talverehvide omadused paranevad kogu aeg. Suuremad tootjad peavad testivõitude pärast ägedat võistlust, tase on harvanähtavalt ühtlane ning arendustöö nõuab kõvasti raha, värsket mõtlemist ja katsetamist. Tuntud markide valmistajate taga seisavad kogu maailma keskmised ja väiksemad rehvitootjad, aga kui test tehtud ja auhinnad jagatud, siis tavaliselt jääb nende saagiks vaid puru, mis suurte laualt pudeneb.

Kas talverehve tasub valmistada
Põhjamaine talverehviturg on väike kild maailma rehviturust ja kui firma juhtkond on pärit maadest, kus lund ei saja, võib selle nimel pingutamine asjatu näida. Nende jaoks aga, kes talverehve vajavad, on tegemist elutähtsa tootega, mille puhul teadlikum ostjaskond oskab arvestada pikema aja jooksul kogunenud testitulemustega. Soomlaste Nokian on hea näide – seda ei hinnata ainult Soomes või Skandinaavias, vaid järjest rohkem ka Venemaal, ja sealne turg on juba arvestatava suurusega.
Teine asi, mis rehvivalmistajad pingutama paneb, on hirm maine rikkumise eest. Kuuldus testis viimaseks jäämisest kõlab kaugele ning kellelegi ei meeldi, kui teda seostatakse ilma pidamiseta rehvide pakkumisega. Aktsepteeritav ja vahel isegi tasuv on müüa odavaid keskpäraseid rehve, suisa kehvasid ei taha keegi valmistada.

Lamellrehvide turvalisus
Vaidlus naast- või lamellrehvide paremuse üle käib väga pikalt. Mõnigi vaidleja on kindlustanud end oma kaevikus ja võtab vastaspoole väiteid isikliku solvanguna. Häda on selles, et rehvide erinevaid omadusi on raske omavahel kaaluda ja võrrelda. Pole kahtlust, et naastrehvid peavad libedal pinnal paremini. Parem pidamine ja juhitavus lühendavad pidurdusteekonda ja vähendavad teelt välja sõitmist ehk siis avariisid on vähem ja nende tagajärjed on kergemad.
Aga kui palju just? Seda ei tea keegi, kuigi sel teemal on tehtud ohtralt uurimistöid. Valdavalt on lõppjäreldus siiski see, et talvel on turvalisem sõita naastrehvidega. On küll ka „sotsiaalteadlasi”, kelle väitel teeb testi võitnud rehvide kasutamine juhi hooletuks ja ta kipub kiiremini sõitma. Teisisõnu, kehvade rehvide kasutaja on teadlikult ettevaatlikum ja seega oleks liikluse summaarne turvalisus kehvema pidamisega lamellrehvidega isegi parem. Selline loogika võib kehtida üksikjuhtudel, üldistusena ei kõlba aga kuhugi. Sest nii võiks jõuda sellenigi, et suverehvid oleksid veel turvalisemad, ja mida kulunumad, seda parem. Seda, et juhid hooletuks muutuvad, kasutati omal ajal argumendina ka turvavööde puhul.

Tänavatolm
Lamellrehvide poolt räägib tänavatolmu põhjustatav oht tervisele. Kindel märk kevade tulekust on see, kui ajakirjandus võtab jälle jutuks tolmu ja naastrehvid. Tõsi, naastrehvid kraabivad asfaldist rohkem tolmu välja kui lamellrehvid. Aga kui palju rohkem? Sedagi ei tea keegi, kuigi uurimisi on tehtud. Väga keeruline on mõõta, kui palju tolmu tekib naastrehvide toimel, mitte aga soolamisest, liivatamisest või veel millestki. Lisaks on sellinegi teooria, et lamellrehvid keerutavad tolmu rohkem üles kui naastrehvid.
Veel keerulisem on kindlaks teha, milline on tolmu – ja eriti just naastrehvide tekitatud tolmu – mõju rahva tervisele. Kui aga turvalisuse kasvu ja turvalisusriski on raske kui mitte võimatu mõõta, jääb alusetuks ettepanek naastrehvide kasutamist piirata.

Naast- ja lamellrehvid libedal pinnal
Vaieldamatult on naastrehvidel jääl eelis. Miski ei paranda rehvi pidamist nii hästi kui jäässe tungivad naelad. Üllatav küll, aga teatud oludes hakkavad paremad lamellrehvid kehvemaid naastrehve juba võitmagi, seda just külma ilma ja kareda jää puhul, kui naastudest on vähem kasu. Teisest küljest on naastrehvid kummisegu ja mustri poolest lähenenud traditsioonilistele pehmetele lamellrehvidele. Napp võit siiski naastrehvidele.
Lumel pole naastudest kasu, siin on rehvid samal tasemel. Erandiks vaid olukord, kui teel pole lahtist lund, vaid see on juba jäätaoliseks massiks pressitud – siis on naastudest pisut rohkem kasu.

Rehvid asfaldil
Võiks ju arvata, et kui rehvidel naastusid ei ole ja väljanägemine on üsna suverehvide moodi, siis need ka toimivad asfaldil suverehvide kombel. Nii see siiski ei ole. Üllataval kombel on Põhjamaade jaoks mõeldud lamellrehvid paremal juhul naastrehvidega samal tasemel, enamasti aga kehvemad. Testi tulemused tõestavad seda ja põhjus on loogiline. Lamellrehvi pidamise parandamiseks kasutatakse pehmemat kummisegu ja pind on lamelle täis. Paratamatult on selline rehv asfaldil kehvem. Valmistaja jaoks on tegemist kompromissiga: kui palju asfaldiomadusi võib parema jääpidamise nimel ohverdada. Naastrehvid on reeglina kõvemast kummisegust ja saavutavad seetõttu asfaldikatsetes paremaid tulemusi.
Lamellrehvidel on kaks plussi. Need ei tee nii palju lärmi ja nende veeretakistus on reeglina väiksem. Tegemist pole sugugi tähtsusetute asjadega. Kui eelistada mugavust ja lisaks säästa talve jooksul kütuselt paarkümmend eurot, siis on lamellrehvidest asja küll. Tõsi, tuleb meeles pidada, et talveoludes on pidamine ja juhitavus ehk pisut kehvemad. Ent kvaliteetne lamellrehv on meie oludes hea valik.

Kõrgema kiirusklassi rehv
Järjest sagedamini võib kohata lamellrehve, mille kiirusklass on H, V või koguni W ja mis näevad kangesti suverehvi moodi välja. Need ongi mõeldud hoopis teistsuguse talve jaoks – Kesk-Euroopas tähendab talv seda, et asfalt on sagedamini märg ja väga harva võib ka lund sadada. Meil selliseid rehve ei müüda, aga neid tuleb koos võõrsilt ostetud autodega ja neid saab tellida internetist. Formaalselt võttes on need küll talverehvid, aga tõsiselt libeda ilmaga neist suuremat abi ei ole.
Ainult kiirusklass veel rehvi geograafilist sobivust paika ei pane. Nii Michelini kui Cordianti lamellrehvide kiirusklass on küll samuti H (210 km/h), aga sellegipoolest on need mõeldud põhjamaistesse oludesse.
Valisime võrdluseks Kesk-Euroopasse mõeldud, H-klassi kuuluva Nokian WR D3, mis tõsistes talveoludes omasuguste seas üks paremaid. Lumel oli pidamine pea rahuldav, asfaldil suurepärane, jääl aga hirmuäratavalt vilets. Seejuures on tegemist hea, uue ja kvaliteetse rehviga. Odavamad ja kulunumad oleksid meie talves tõsine turvarisk. Jääb vaid loota, et hoopis teistsugustesse tingimustesse projekteeritud rehvid siin laiemalt levima ei hakka ja õnnetusi ei põhjusta, veel parem oleks muidugi, kui sobimatud rehvid saaks ka ametlikult kõrvaldada.

Katsete kirjeldused
Pidurdamiskatsed tehti jääl, lumel ja asfaldil. Katsed tehti erineva temperatuuri juures ja lõpptulemus oli kõigi katsete keskmine. ABS-pidurdus toimus jääl kiiruste vahemikus 50–0 km/h, lumel ja märjal asfaldil 80–0 km/h ning kuival asfaldil 100–0 km/h
Mõõtes rehvide pikipidamist kiirendamisel, mõõtsime ka, kui palju kulub aega kiiruse kasvatamiseks jääl 5–20 km/h ja lumel 5–35 km/h.
Rehvide pidamist dünaamilises sõiduolukorras hinnati kiirusrajal ringiaegade põhjal, tulemus on igal juhul mitme juhi poolt antud keskmine.
Rehvide juhitavust jääl, lumel ja asfaldil hinnati lisaks ka subjektiivselt. Lõpptulemuseks on kõigi testijate antud hinnete keskmine.
Suunakindluse määramiseks sõideti erineva kiirusega mööda roopas teed. Hinnati seda, kui palju selline tee auto kere kõikuma pani ja kui palju oli vaja rooliga suunda täpsustada. Tulemus on jällegi kõigi juhtide antud hinnete keskmine.
Rehvimüra me ei mõõtnud, vaid hindasime nii ees- kui tagaistmel olles, lastes autol kiiruselt 100 km/h vabalt veereda kuni kiirust oli jäänud veel 40 km/h. Ühtlasi mõõdeti ka veeretakistust – selleks mõõdeti ära, kui pika maa auto kiiruse kahanedes 80–40 km/h läbis. Katset korrati erineva temperatuuri juures ja tuuleta oludes. Tulemus arvutati ümber kütusekulule.

NAASTREHVID

Continental ContiIceContact
Tüüp: naastrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: ei
Välis- ja sisekülg erinevad: jah
Valmistamisaeg: 2011 nädal 47
DOT: CP0F NVVD
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Saksamaal
Hind: 190 eurot (www.conti.ee)

CONTINENTAL on suurepärane naastrehv. Selles on õnnestunult ühendatud hea lume- ja jääpidamine ning kindel juhitavus kuival ja märjal asfaldil, seda on aga talverehvide arendustöös raske saavutada. Libedal käitub Continental rahulikult ja juhitavus säilib ka äärmuslikes olukordades. Rooplikul teel on Continental veidi rahutu ja veeretakistus on kõrge. Pidamine on aga nii märja kui kuiva ilmaga heal tasemel. Kvaliteetse naastrehvi ostjale on Continental ka sel talvel üks parematest valikutest. Ägedast konkurentsist annab tunnistust see, et mullune ülekaalukas testivõit on asendunud esikoha jagamisega.

Hea
Pidamine jääl ja lumel
Juhitavus kõigis oludes

Halb
Veeretakistus

Koondhinne 8,5
* * * *
Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
Tüüp: naastrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2011 nädal 51
DOT: A50F JBTR
Eurosertifikaat: E13 (Luksemburg)
Valmistatud: Poolas
Hind: 132,90 eurot (Kummimees)

GOODYEARi uudistoode peab jääl ja lumel suurepäraselt, kiirendamisel ja pidurdamisel olid tulemused alati rühma parimate seas. Rehv on lihtsasti juhitav, pakkudes head ja täpset roolitunnetust ka ohuolukordades. Asfaldil saab aru, et Goodyeari rehv on häälestatud kõige rängematele talveoludele. Rehv on pisut liiga pehme ja reageerib möödumiskatsel aeglaselt. Plussiks on Goodyeari rahulik käitumine rööplikul teel. Esikoha jagamine on uustulnukale väga hea saavutus.

Hea
Pikipidamine jääl
Suunakindlus

Halb
Juhitavus kuival asfaldil

Koondhinne 8,5
* * * *

Nokian Hakkapeliitta 7
Tüüp: naastrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2012 nädal 6
DOT/serial: YLCP
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Soomes
Hind: 189 eurot (Vianor)

NOKIAN on tublim jäistel ja lumistel teedel. Pidamine ja eriti rahulik juhitavus libedates oludes teenisid testijatelt vaid kiidusõnu. Kõige parem ongi rehvi puhul üllatusteta käitumine ka kõige raskemate möödumiste ja muude ohuolukordade puhul. Rahulikult käitub Nokian ka asfaldil, aga märjal teel ei saa pidamine parematele naastrehvidele vastu. Müra on üsna tugev, veeretakistus naastrehvide tipptasemel. Testi esikohta jagav Nokian on sobivaim rehv neile, kelle talveteel ohtrasti lund ja jääd.

Hea
Pidamine jääl ja lumel
Juhitavus jääl ja lumel

Halb
Pidamine märjal asfaldil

Koondhinne 8,5
* * * *

Dunlop Ice Touch
Tüüp: naastrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2011 nädal 51
DOT: A50F JA9R
Eurosertifikaat: E13 (Luksemburg)
Valmistatud: Poolas
Hind: 125,60 eurot (Vianor)

DUNLOP peab jääl hästi, aga reageerib liiga aeglaselt ja juhitavus on ebakindel, sest esirataste pidamine kaob kergesti, kui kurvis pidurdada või rooli liiga palju keerata. Lumel on Dunlopi käitumine tasakaalukam, kuigi pidamine enam nii hea ei ole. Märjal ja kuival asfaldil on Dunlop parem kui kokkuvõttes rohkem punkte kogunud rehvid. Pidamine on naastrehvi kohta hea ja juhitavus suhteliselt kindel, kuigi rööpad kipuvad suunda mõjutama. Pikemale teekonnale mõeldes on Dunlop meeldivalt vaikne.

Hea
Pidamine jääl
Tasakaalus omadused

Halb
Suunakindlus

Koondhinne 8,2
* * *

Michelin X-Ice North XIN2
Tüüp: naastrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2011 nädal 8
DOTl: 22WC 7W6X
Eurosertifikaat: E2 (Prantsusmaa)
Valmistatud: Venemaal
Hind: 182,30 eurot (Michelin Rehvid)

MICHELIN käitub iga ilmaga eriti rahulikult, kuigi ei küüni pidamise mõõtmisel tippudeni. Rehv on kuulekas, kuid reaktsioon jääb möödumiskatsel pisut aeglaseks, samas ei kao juhitavus ka kõige raskemates oludes. Rööpas teedel hoiab Michelin väga kindlalt suunda, samuti on tegemist vaikse rehviga. Raske isegi leida, mille kallal norida võiks. Pisut parema pidamisega võinuks loota ka testivõitu, aga ka praegust Michelini võib tasakaalustatud omaduste tõttu julgelt soovitada.

Hea
Rahulik juhitavus
Tasakaalus omadused

Halb

Koondhinne 8,2
* * *

Bridgestone Noranza 2 Evo
Tüüp: naastrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2012 nädal 5
DOT: YLCP
Eurosertifikaat: E17 (Soome)
Valmistatud: Euroopas
Hind: 149,50 (Bridgestone Baltics)

BRIDGESTONE on jääl lihtsasti juhitav ja selle pikipidamine on hea. Rehv on siiski kergelt ülejuhitav, ehk siis tagarataste pidamine kaob möödumiskatsel kergesti. Lumel juhtub see veelgi kergemini ning libisemise taltsutamisel pole kasu sellestki, et rehv kuulab rooli suhteliselt täpselt. Asfaldil reageerib Bridgestone talverehvile omase aegluse ja pehmusega, samas ei üllata rehv pidamise järsu kadumisega. Eraldi mainimist väärib väikseim veeretakistus naastrehvide seas.

Hea
Pidamine jääl ja lumel
Veeretakistus

Halb
Juhitavus lumel ja märjal asfaldil

Koondhinne 8,1
* * *

Pirelli Winter Carving Edge
Tüüp: naastrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2011 nädal 43
DOT: XT BK J536
Eurosertifikaat: E3 (Itaalia)
Valmistatud: Saksamaal
Hind: 213 eurot (Vianor)

PIRELLI reageerib roolile täpselt ja vähemalt alguses on mõnus kiiret sõitu harrastada. Pidamine kaob küll äkiliselt, aga lumel on pidamine nii hea, et aitab autot jälle juhitavaks saada. Jääl lähevad liud pikaks ja neid on raske taltsutada. Kuival teel on Pirelli roolile kuulekas, aga märjal asfaldil jääb pidamine puudulikuks ja möödumiskatsel läheb pära kergesti alt. Müra on märgatav ja veeretakistus suur, aga suunakindlus on Pirellil hea.

Hea
Pidamine lumel

Halb
Juhitavus märjal asfaldil
Müratase

Koondhinne 8,0
* * *

Gislaved Nord Frost 5
Tüüp: naastrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2011 nädal 34
DOT: CP0F NV4K
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Saksamaal
Hind: 180 eurot (Oru Äri)

GISLAVED on talvepidamiselt konkurentidest paar sammu maas, seda on tunda nii pidurdamisel kui kiirendamisel. Juhitavus on jääl siiski tasakaalukas, isegi kui pidamine puudub. Rehv on täpne ja kuulekas ka kiirel möödumiskatsel, kui pidamise piirist just liiga kaugele üle ei minda. Märjal asfaldil on Gislaved talverehvi kohta kindel ja täpne, ka pidurdamine edeneb hästi, probleemiks on aga tagarataste pidamise kadumine. Rööpas teel hoiab rehv üsna hästi suunda, aga veeretakistus on suur.

Hea
Juhitavus jääl
Juhitavus märjal asfaldil

Halb
Veeretakistus

Koondhinne 7,8
* * *

Sava Eskimo Stud
Tüüp: naastrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2011 nädal 50
DOT: A50F PB1R
Eurosertifikaat: E13 (Luksemburg)
Valmistatud: Poolas
Hind: 92,90 eurot (Rehvid24)

SAVA ei saanud libedal teel hästi hakkama. Pikipidamine on kehv nii pidurdamisel kui kiirendamisel. Külgpidamine on seevastu tasemel. Suurimaks probleemiks on ebaloogiline käitumine. Jääl ja lumel on pidamise piir väga õhuke, rehv ei hoiata enne, kui pidamine juba kadunud. Tagarattad üllatavad sagedamini. Asfaldil reageerib Sava ohuolukordades aeglaselt ja laisalt, aga vähemalt ei üllata.

Hea
Külgpidamine jääl ja lumel

Halb
Pikipidamine jääl ja lumel
Raskesti juhitav kõigis oludes

Koondhinne 7,7
* *

Vredestein Arctrac
Tüüp: naastrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2012 nädal 6
DOT/serial: DVIC
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Hollandis
Eestis hetkel maaletooja puudub

VREDESTEIN on asfaldil suurepärane naastrehv. Harvanähtavalt kindel ja juhitavuselt keerulisteski olukordades peaaegu suverehvi tasemel. Pidurdamine on naastrehvide parimate seas. Jäistel ja eriti just lumistel teedel Vredestein tugevamatele konkurentidele aga vastu ei saa. Pidamist jääb väheks, täpne juhitavus muutub libedaga äkiliseks. Vredestein on suunakindel, kuid veeretakistus on suur.

Hea
Juhitavsu ja pidamine asfaldil

Halb
Juhitavus lumel
Veeretakistus

Koondhinne 7,7
* *

Agi Sarek 2
Tüüp: taastatud naastrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: Q (160 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2011 nädal 6
Eurosertifikaat: E5 (Hispaania)
Valmistatud: Rootsis

AGI lihtsalt ei toimi talveteedel. Pidurdusmaad venivad jääl ja lumel pikaks ja mäest üles nendega ei pääse. Agi on ka rahutu loomuga ja ebakindel juhtida. Rooli taga ei tea kunagi, kummad rattad enne pidamise kaotavad – või lähevad mõlemad korraga alt. Paljal asfaldil on lugu hoopis teine. Rehv on tugev ja kuulab möödumiskatsel kindlalt rooli, märjal asfaldil pidurdamisel on Agi kogu testirühma parim. Samas on veeretakistus rühma suurim.

Hea
Pidurdamine märjal asfaldil

Halb
Kõik lume ja jääga seotud omadused
Veeretakistus

Koondhinne 7,0
*

Nankang NK Snow SW-7
Tüüp: naastrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2011 nädal 25
DOT: 108K A05
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Hiinas
Hind: 99 eurot (Balti Autoosad)

NANKANG pidas tihedat võistlust viimase koha nimel ja sai selle viimaks ka kätte, eelkõige õnnetu juhitavuse tõttu. Lumel ja jääl on pidamine väga kehv ja kui see üllatavatel hetkedel kaob, siis äkiliselt ja kauaks. Asfaldil pidurdab Nankang hästi, aga ebaloogiline juhitavus jätkub nii märjal kui kuival teel ja möödumiskatsel kaotavad tagarattad järsult pidamise. Nankangi on raske soovitada, ehkki ühe tähe ta selles võrdluses siiski teenis.

Hea
Pidurdamine märjal ja kuival asfaldil

Halb
Talveomadused
Juhitavus iga ilmaga

Koondhinne 6,9
*
LAMELLREHVID

Nokian Hakkapeliitta R
Tüüp: lamellrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: R (170 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2012 nädal 3
DOT: YLCP
Eurosertifikaat: E17 (Soome)
Valmistatud: Soomes
Hind: 182 eurot (Vianor)

NOKIAN on jääl ja lumel suurepärane lamellrehv ning paremgi kui kehvemad naastrehvid. Parimaks omaduseks on aga lihtne juhitavus. Rehv kuulab jääl rooli ka kerge libisemise ajal, see on lamellrehvi puhul harvanähtav. Märjal asfaldil venib pidurdusmaa pikaks ja reaktsioon jääb laisaks, aga õnneks on rehvi loomus rahulik ja äkilisi pidamise kadumisi ei teki. Nokian on eriti vaikne ja selle veeretakistus on lausa erandlikult väike.

Hea
Pidamine ja juhitavus talvetingimustes
Veeretakistus

Halb
Pidurdamine märjal asfaldil

Koondhinne 7,5
* *

Continental ContiVikingContact 5
Tüüp: lamellrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: ei
Välis- ja sisekülg erinevad: jah
Valmistamisaeg: 2012 nädal 4
DOT: CPOF NVXI
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Saksamaal
Hind: 180 eurot (www.conti.ee)

CONTINENTAL on projekteeritud jääle ja lumele ning seal on see kindlalt parimate lamellrehvide seas. Sõiduomadused on head, rehv on lihtsalt juhitav ka jäisel teel ja eriti lumel. Asfaldil on Continental liiga laisk ega saa märjal asfaldil korralikult pidama. Reisikaaslaseks sobib vaikne, suunakindel ja kergesti veerev Continental aga suureäraselt.

Hea
Juhitavus jääl ja lumel
Pidamine lumel

Halb
Pidamine märjal asfaldil

Koondhinne 7,4
* *

Goodyear Ultra Grip Ice+
Tüüp: lamellrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2012 nädal 4
DOT: H3OF ME1R
Eurosertifikaat: E13 (Luksemburg)
Valmistatud: Sloveenias
Hind: 124,90 eurot (Kummimees)

GOODYEAR on üks parematest lamellrehvidest, mida võib leida, seda kinnitab juba jagatud teine koht mulluse kolmanda kõrvale. Eriti just lumel on pidamine suurepärane ja sõita on rahulik, jääl on pidamise piir aga õhuke ja libisemised algavad äkiliselt. Rehvi rahulik loomus aitab sellega küll hakkama saada. Märjal asfaldil on Goodyeari pidamine põhjamaise lamellrehvi kohta hea ja ohuolukordadega on suhteliselt lihtne hakkama saada, kuigi rehvi reaktsioon on pisut aeglane.

Hea
Pidamine lumel
Omadused märjal asfaldil

Halb

Koondhinne 7,4
* *

Dunlop SP Ice Sport
Tüüp: Lamellrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2012 nädal 7
DOT: DM0F NH1R
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Saksamaal
Hind: 125,60 eurot (Vianor)

DUNLOP annab juhile täpse tunnetuse ja reageerib möödumiskatsel kiiresti, aga samas kipub sõit liiga rahutuks muutuma. Jääl ja lumel tehtud möödumiskatsetel saab Dunlopi pidamine äkitselt otsa, aga tänu heale tunnetusele on seda suhteliselt lihtne taltsutada. Asfaldil on Dunlop testi parim lamellrehv. Pidurdamine õnnestub hästi nii märjal kui kuival teel, möödumisel on rehv täpne ja kindel. Dunlop on ka eriti vaikne rehv, kuid laseb end tee ebatasasustest liiga kergesti mõjutada.

Hea
Pidurdamine märjal asfaldil
Juhitavus asfaldil

Halb
Pidurdamine jääl

Koondhinne 7,4
* *

Vredestein Nord-Trac 2
Tüüp: lamellrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2012 nädal 33
DOT: DVK8
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Hollandis
Eestis hetkel maaletooja puudub

VREDESTEIN on üsna hästi tasakaalustatud omadustega, suuremate nõrkusteta rehv. Pidamine on hea nii jääl kui lumel, aga käitumine on liiga äkiline. Ootamatus olukorras võib pidamine lihtsalt ja hoiatamata kaduda. Kuna aga pidamine on üldiselt korralik, saab auto jälle taltsutatud. Asfaldil käitub Vredestein ootuspäraselt ning kuulab möödumisel ja muudes ohuolukordades täpselt rooli. Teesse sõidetud rööpad mõjutavad suunda, aga pikemal reisil on rehv meeldivalt vaikne.

Hea
Pidamine jääl ja lumel
Vaikne

Halb
Äkiline käitumine jääl ja lumel

Koondhinne 7,3
* *

Michelin X-Ice XI3
Tüüp: lamellrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: H (210 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2011 nädal 43
DOT: H1WC 033X
Eurosertifikaat: E2 (Prantsusmaa)
Valmistatud: Hispaanias
Hind: 184,80 eurot (Michelin Rehvid)

MICHELIN on hõlpsasti juhitav igasugustel teepindadel ning jääl ja lumel on pikipidamine lamellrehvide tipptasemel. Rehv reageerib aeglaselt, kuid loogiliselt ja sõit on kindel ka ootamatutes olukordades. Kui libisemine kord juba pikemaks veninud, siis võtab selle taltsutamine aega, kuid nii on see jäisel pinnal kõigi lamellrehvidega. Asfaldil ei saa Michelin aga mõistliku ajaga pidama. Reaktsioon on aeglane ka asfaldil, aga rehv käitub igal juhul rahulikult. Michelin on eriti vaikne ja väikese veeretakistusega, sobides seega hästi pikkade reiside puhul.

Hea
Rahulik juhitavus
Vaikne ja kerge veeremisega

Halb
Pidurdamine märjal ja kuival asfaldil

Koondhinne 7,3
* *

Pirelli Icecontrol Winter
Tüüp: lamellrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: Q (160 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2012 nädal 7
DOT: 51BK K853
Eurosertifikaat: E3 (Itaalia)
Valmistatud: Hiinas
Hind: 167 eurot (Vianor)

PIRELLI pidamine on jääl ja lumel keskpärane. Roolitunnetus on aga täpne ja käitumine tasakaalukas, seetõttu näitab kiirusrajal kergesti häid ringiaegu. Just lumel on rehv rasketes olukordades kuulekalt juhitav. Asfaldil on Pirelli käitumine laisk ja pidamine napp, möödumiskatse tegemine jääb vaevaliseks. Maanteel on Pirelli üks rühma vaiksematest.

Hea
Juhitavus jääl ja lumel
Vaikne

Halb
Käitumine märjal asfaldil

Koondhinne 7,1
*

Nokian WR D3
Tüüp: lamellrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: H (210 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2012 nädal 4
DOT: YLCP
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Soomes
Hind: 135 eurot (Vianor)

NOKIAN WR D3 kui kõrgema kiirusklassi lamellrehv erineb põhjamaisesse talve projekteeritutest nii heas kui halvas. Jäisel teel on pidamine olematu ja sõit lausa ohtlik, kui juht rehvi puudustega arvestada ei oska. Lumel on olukord parem ja pidamine paremal juhul samal tasemel keskpäraste „õigete” talverehvidega. Asfaldil on Kesk-Euroopa talve jaoks tehtud rehv kindel ja märjal asfaldil on selle pidamine teistest talverehvidest suurusjärgu võrra parem. Selle rehviga saab meie talves hakkama eeldusel, et juhil on piisavalt arukust ja libedaga sõidu kogemused olemas.

Hea
Omadused asfaldil
Veeretakistus

Halb
Omadused jääl

Koondhinne: 7,0
*

Bridgestone Blizzak WS70
Tüüp: lamellrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: T (190 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2011 nädal 35
DOT: EP 8K
Eurosertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Jaapanis
Hind: 179,40 eurot (Bridgestone Baltics)

BRIDGESTONE pidamine on jääl hea ja käitumine eriti rahulik. Rehv käitub kuulekalt ka ootamatutes olukordades ega üllata juhti. Ka lumel saab Bridgestone teistega võrdväärselt hakkama, aga komistuskiviks saavad selle omadused asfaldil. Rehv on harvanähtavalt aeglane reageerima ja kipub viimaseks jääma kõigis asfaldikatsetes. Bridgestone on vaikne ja keskmise veeretakistusega.

Hea
Pidamine jääl
Juhitavus jääl ja lumel

Halb
Asfaldiomadused

Koondhinne 6,9
*

Cordiant Winter Drive
Tüüp: lamellrehv
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: H (210 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: jah
Välis- ja sisekülg erinevad: ei
Valmistamisaeg: 2012 nädal 4
DOT: pole teada
Eurosertifikaat: E27 (Slovakkia)
Valmistatud: Venemaal
Eestis maaletooja puudub

CORDIANTi probleemiks ei saanud kehv pidamine jääl või lumel. Rehv on loomult siiski rahulik ega üllata äkiliste libisemistega. Kehvaks jäid Cordianti tulemused aga asfaldil. Märjal teel õnnestub pidurdamine veel enam-vähem, aga kuival asfaldil on see rühma kõige viletsam. Lisaks on sõit asfaldil rahutu, rehv kaotab ebatasasustel suuna ja on suure veeretakistusega.

Hea
Rahulik juhitavus jääl

Halb
Pidamine jääl ja lumel
Asfaldiomadused

Koondhinne 6,4

Mõõtmistulemused leiad oktoobrikuisest Tehnikamaailmast!

Sarnased artiklid