Tippjahid Saaremaalt
18.07.2013

Kuressaare linnast vaid 6 km kaugusel, Nasva jõe läheduses asub väikelaevu ehitav Saare Paat. Seal tehtud jahid ja kaatrid on jõudnud Soome, Rootsi, Saksamaale, Ühendkuningriiki, Hispaaniasse ja Venemaale. Mis alused need siis sellised on?

Eesti meedia on täitnud meid ümbritseva ruumi virinaga, kuidas meil on ikka kõik nii kehvasti-lollisti-halvasti… TM tahab näidata, et pole need lood nii kehvad midagi. Üheks säravaks näiteks on Saaremaa paadiehitajad, kelle toodang on leidnud head vastuvõttu nii Euroopa Liidus kui mujalgi. Kõigist rääkida korraga ei jõua, aga teeme algust.
Isepäine Nasva jõgi voolab kord merest järve, kord järvest merre, täidetuna siis kas soolase või mageda veega. Puudekallistajate ja allikakummardajate jaoks oleks selline paik vist õudusunenägu: kõik energiaväljad on sassis, siin ei saa ju selgelt mõelda ega häid asju teha! Aga paistab, et saab, sest firma on kasvanud suureks ja vägevaks.
Väikelaevu ehitav AS Saare Paat asutati juba nii ammu – või vara – kui 1991. aastal, siis kui tegutsesid suhkruvatimüüjad. Algul traditsioonilisi puupaate tootnud väikefirmast on nüüdseks kasvanud kaasaegseid materjale ja tehnoloogiaid kasutav rahvusvaheliselt tuntud ettevõte. Ja tulemused peaksid meeldima igale mehepojale, sest valida saab endale nii jahte kui kaatriteid. Ning kvaliteedi suhtes ei pea ka kahtlema – kasutatakse parimaid saadaolevaid materjale ja komponente. Komposiitmaterjalide testimiseks tehakse koostööd Tallinna Tehnikaülikooli materjaliteadlastega, tööl on omaette kvaliteediinsener ja firmas on juurutatud ISO 9001 standard. Klientide kõigi erisoovidega arvestades ei valmi kunagi kaht täiesti ühesugust jahti-kaatrit.

Saare on kaubamärgiks
Firma rahvusvaheliselt kaitstud kaubamärkideks on Stormer ja Saare. Oma ja sealjuures rahvusvaheliselt kaitstud kaubamärk on edu alus, alltöövõtuga on lood alati natuke kahtlased. Stormerite mudelivalikus on praegu vaid kaater Stormer 7 WA, et pilti mitte liiga kirjuks ajada – kaatrite valmistajaid on ju hulgi. Kuna kaatritest kui sellistest on TM aeg-ajalt midagi kirjutanud, siis jätame need seekord kõrvale. Teine lugu on jahtidega, nii selle loo seisukohast kui tootja jaoks. Tootja peab ostja leidmiseks pakkuma alati suuremat valikut kui üks mudel. Aga jahtidest polegi me 15 aasta jooksul eriti midagi kirjutanud – kui jätta kõrvale Volvo Ocean Race ja American Cup regattide omad.
Saare Yachts jahid on mugavad, tugevad, luksuslikud ja samas kiired matkapurjekad, mis valmivad koostöös soomlasest disaineri Karl-Johan Stråhlmanniga. 38- ja 41-jalastele mudelitele on peagi lisandumas 34-jalane. Lisaks omatoodangule valmistati Saare Paadis kaua aega Soomes populaarse kaubamärgi Finngulf jahte – aastate jooksul kokku umbes 150 –, kuid hetkel käib töö ainult kaubamärgiga Saare toodangu kallal.
Saare 38 on tugevakereline, hästi tasakaalustatud jaht, millega on meeldiv purjetada ka tavalisest väiksema meeskonnaga üsna väljakutsuvates tingimustes. Disain vastab jahiehituse kõige uuematele suundumustele ning väikese takistusega kere pakub mugavat kulgemist nii päri- kui vastutuules. Oma kõrge vabaparda tõttu on jaht seest ruumikas, see omakorda annab meeskonnale mugavuse purjetamisel ka üpris ekstreemsetes oludes, tagades vaba juurdepääsu kõigele olulisele. Nagu ütleb jahi disaininud Karl-Johan Strålmann: „See jaht on tugev, kindel ja usaldusväärne.”
Saare 46 edasiarendus ja ehitamine on ajutiselt peatatud muude tööde rohkuse tõttu.

Saare 41 AC ja Saare 41 CC
Karl-Johani öeldu kehtib täiel määral ka jutuks tulevate jahtide kohta. Kõige üldisem vahe tähistuste AC ja CC vahel on selles, et aluse AC juhtimine on toodud otse ahtrisse, CC-l jääb aga roolimehe käsutuses oleva kokpiti taha veel ahtritekk. Muus osas on jahid väga sarnased (vt tabel), hetkel on ostjate poolt suurem nõudlus 41 AC järele.
Kui Saare Paat soovis hakata valmistama oma firmajahte, sündisid need põhiliselt kolme mehe koostööst. Esimese 41 CC tellijaks-ostjaks sai Stig Nordblad, Finngulfi endine omanik (!), kes aitas oma soovidega paika panna jahi põhimõtted. Ta soovis purjekat, mis oleks ruumikas ja tugev, kuid seejuures võimalikult heade purjetamisomaduste ning manööverdusvõimega. Jahi merekõlblikkus pidi olema niisugusel tasemel, et ei oleks millegi üle piriseda. Alusel pidi olema ruumi vähemalt kahele paarile ja neile loodud kõik mugavused.
Karl-Johan Stråhlmann, Finngulf-jahtide disainer, pidi siis uue jahi sellisena valmis mõtlema. Ja Saare Paadi juhataja Peeter Sääsk hoidis silma peal, et kõik oleks ka teostatav.
Soome, Rootsi, Saksamaa, Venemaa jt purjetamisele pühendatud ajakirjade asjatundjad on käinud jahte testimas ja kirjutavad neist ainult head. Nad võrdlesid neid muidugi neile juba tuttavate jahitüüpidega Hallberg-Rassy, Najad, Sunbeam jt ning leidsid Saare 41 parema olevat. Ega muidu poleks tulnud ka 41 CC Euroopa aasta jahi auhinnale nomineerimist. Ühtmoodi leidsid nad, et need jahid on sellised, nagu üks jaht olema peab. Ei paista silma millegi ekstravagantsega, kuid mõjuvad just traditsioonilise põhjamaise purjekana. Hoolika viimistlusega väärispuit, roostevaba teras ja komposiitmaterjalid üheskoos loovad meeldiva atmosfääri avarates valgusküllastes kajutites. Ja nagu firma ise ütleb: pole tähtis, milline on ilm, selle jahiga võite ette võtta reisi igas kompassi poolt näidatud suunas.
Meie tuntud võistluspurjetaja, jahikapten Kalev Vapper hindas Saare Paadi jahte nii: „Saare paadid, ma mõtlen siinkohal 34-, 38- ja 41-jalaseid mudeleid, on kõik luksusklassi avamerejahid, mis ei jäta omanikku hätta ka kõige tormisemal merel ja pakuvad silmarõõmu ja mugavust nii omanikule kui tema külalistele. Erinevalt paljudest jahiehitajatest, võtab Saare Paat alati arvesse omaniku erisoove ja seetõttu on iga nende jaht unikaalne meistriteos.”

Jahist endast
Jahi korpus on kahekihiline, nn sandwich-tüüpi, kõige parematest komposiitmaterjalidest, veealune osa on vastupidav jahte ähvardavale osmoostõvele. Kajuti ja teki osas on sise- ja väliskihi vahel 19 mm paksune balsapuidust täidis, mis lisab tugevust ja on heaks müra- ning soojusisolatsiooniks. Kajutite ja tekkide viimistluseks on kasutatud kõige väärikamaid puiduliike, aja jooksul parimateks osutunud tiikpuud või mahagoni. Et jahid sünnivad käsitsitööna, tuleb eraldi märkida teostuse kvaliteeti: ka raskesti ligipääsetavates ja ühenduskohtades ei ole mingeid pragusid või muid vajakajäämisi – ega küll luksusjahi puhul teisiti poleks ka mõeldav. Kummaski poordis on viis illuminaatorit/akent, lisaks kajutilael olevad, soovi korral avatavad kuus akent, kokku teeb see ruumid valgusküllaseks. Pimedaks ajaks on jahil LED-valgustid, et energiat kokku hoida. Jahi keskel kajuti lael on veepritsmete ja vihma eest kaitsvad Dorade-ventilaatorid, mis tagavad hea õhuvahetuse.
Kippari-roolimehe elu on tehtud võimalikult mugavaks: purjede haldamiseks vajalikud soodid on kinnitatavad-järele antavad kokpitist, purjed on heisatavad elektri abil. Suur 1200 mm läbimõõduga, libisemisvastase hirvenahast kattega rool teeb roolimise kergeks. Kokpitis on ka nihutatav-kokkulapitav laud ja koht plotteri jaoks, loomulikult on seal ka navigeerimiseks vajalikud ning mootori tööd puudutavad näidikud. Tundlikum aparatuur (navigatsiooniseadmed, VHF-raadio, ilmajaam, elektrikilp jne) on sees vahekäigu kõrval ilma eest peidus, kippari töölaud ja iste lubavad seal tööd teha ka kõige kurjema ilmaga.
12,5 m pikkuses ja ligi 4 m laias jahis on ruumi küllaga. Suurema osa ruumide kõrgus on 1,9 m, seega peaks sobima enamikule kahejalgseist. Vöörikajutis on suur voodi, 2,15 x 1,8 m (kui suur teil kodus on?), tool ja hulgaliselt panipaiku kappide ning sahtlite näol. Kesksalongis on ümber kokku-lahtikäiva laua (mille all jahekapp hea-parema jaoks) 2,15 m pikkune L-kujuline ja selle vastas 2 m pikkune sirge sohva, nii et seal saavad probleemideta istet võtta 6–8 inimest. Sohvade all, kõrval ja seljatugede taga on hulgaliselt panipaiku, sh 310 l suurune veepaak ja sama suur kütusemahuti. Et nad on jahi keskel ja teine teises pardas, annavad nemadki oma osa jahi tasakaalustamisele-stabiilsusele. Ja lisaks on veel ahtrikajut ning selleski mugav ja suur voodi. Jahi ruume soojendab vajadusel 5 kW õhusoojendi.
Pesemisvõimalused on head, on nii dušikabiin kui pesemisruum. Toidab neid kuuma veega 30liitrine boiler, seda omakorda kas jahi mootor või sadamas kai pealt võetav vool. Loomulikult on ka WC omaette jäätmekogujaga, mille saab sadamas tühjaks pumbata. On omaette kööginurk kahekohalise gaasipliidiga (balloon omaette, ventileeritavas ruumis), ühtlase veejoa kindlustab ka kreenis jahil kaheliitrine survepaak. Toiduainete säilitamiseks on 92liitrine külmik, mis töötab vesijahutusega kompressoriga ja vajab väga vähe voolu.
Vooluga varustavad jahti neli akukomplekti: kaks 160 Ah akut on elu-oluks, 70 Ah aku on mootori käivitamiseks ning 130 Ah jahi seadmete toiteks. Akusid laetakse kas mootoriga või kailt. Tuulevaikuses, sadamas manööverdamisel või lihtsalt soovi korral viib jahti edasi Volvo Penta D2-55/130S neljasilindriline 55 hj diiselmootor. Sõuvindi labad on purjetamise ajaks takistuse vähendamiseks kokkulapatavad.

Mida öelda kokkuvõtteks? Eesti pikaajaline kogemus ning tuntud Soome disain annavad maailma tippklassi kuuluva jahi ning peaksid kindlustama meeldiva ning muredeta purjetamise.

Sarnased artiklid