Tiiger pilvede alla?
Tõnu Ojala
10.04.2011

Eestiski tuntud-teatud Norra odavlennufirma Norwegian tegi hiljuti ajalugu, võimaldades esimese lennukompaniina Euroopa-sisestel lendudel wifi-ühendust. Reisijad võivad oma laptopid, tahvelarvutid või nutitelefonid sisse lülitada, kui lennuk on jõudnud 3 km kõrgusele.

Tugijaamade paigaldamine lennukitesse ei käi siiski päeva-paariga ja ei tasu pahandada, kui mõnesse Norwegiani lennukisse sattudes selgub, et konkreetsel lennul netti siiski ei pääse – aasta lõpuks lubatakse tagada sidevõimalus 21 lennukis.

Kahjuks tegid selle asja ära norrakad, mitte eestlased. Aastate eest oli Estonian Airil meeldiv komme reisijatele enne starti klaasike vahuveini pakkuda – et lennumasinateks olid tol ajal vanad TU-134 ja JAK-40, said irvhambad lõõpida, et see on hirmu peletamiseks. Oli kuidas oli, kuid ühel hetkel kadusid nii Tupolevid, Jakovlevid kui pokaalid. Ometi eristus nooruke „Eesti Õhk” seeläbi teistest meie kandis tegutsenud konkurentidest – ja seda positiivses mõttes. Reisija sai Estonian Airist midagi sellist, mida ei pakkunud ei SAS, Finnair, Lufthansa ega Aeroflot, rääkimata Air Balticust või tänaseks ammu aegade unustusse kadunud Lietuvos Aviolinijosest.
Lennundus täna pole kaugeltki see mis ligi kaks aastakümmet tagasi. Nn tasuta teenuseid (tegelikult polnud ka omaaegne veiniklaas tasuta, see maksti kinni ülikallite piletitega) enam sama hästi kui ei ole ning lennureis ise pole ka sugugi selline erakordne ettevõtmine kui omal ajal.

Estonian Air on Eesti lennunduse lipulaev tänaseni, paraku satub meie suitsupääsuke meediasse enamasti rohkem seoses kõikvõimalike äpardustega – küll lõhkeb salongis mõni veetoru, kord seiskub mootor (või ei lähe käima) jne. Olgem ausad – selliseid asju juhtub teistelgi (ka endal on õnnestunud mõned aastad tagasi SASiga hädamaandumine üle elada, kui kööginurgas kohvikeetja lühisesse läks!), aga väike firma jääb selliste apsudega kergemini „vahele”. Suurel lennufirmal on ju kohe asenduslennuk võtta ja selliseid asju sageli ei panda tähelegi.
Kauaoodatud Bombardieride tulek on hiljuti taas riigi omandusse läinud Estonian Airilt üle pika aja tõeliselt positiivne uudis. Loodetavasti on uhiuued lennukid töökindlamad ning tagavad firmale nii kindlama seljataguse kui ka positiivsema uudistevoo.

Aga nüüd oleks Estonian Airil hea võimalus konkurentidele veel üks ninanips teha. Uute lennukitega ei üllata lähikonnas kedagi – nii Air Baltic, Finnair kui SAS on viimasel ajal uusi lennukeid kasutusele võtnud ja midagi ainulaadset Bombardieride tulekus ei ole. Küll aga oleks lennukis pakutav internetiühendus täna veel positiivses mõttes uudisekünnist ületav samm (mis siis, et esikoha on norrakad juba napsanud) – miks ei võiks siin innovatsioonilise Eesti lennufirma teerajajaks olla ja tiigrihüppe ka pilvede kohale teha?

Sarnased artiklid