Tervitused Brasiiliast
Velimatti Honkanen
01.02.2015

Ford sekkub väikeste linnamaasturite konkurentsi autoga EcoSport, mille juured viivad küll Lõuna-Ameerikasse, kuid millest Ford ise uut maailmaautot loodab.

Tagauksele asetatud varuratas tundub selles autoklassis ilmse liialdusena. Asi on selles, et algselt on EcoSport plaanitud maadesse, kus varuratta olemasolu ja selle kiire kättesaadavus on esmane vajadus. EcoSporti juured on nimelt Brasiilias ning seal tema esimest mudelipõlvkonda 2003. aastal esitletigi. 2012. aastal toodi Indias New Dehli autonäitusel välja EcoSporti uus põlvkond, mille eesmärgiks oli One Ford strateegia põhiselt levida üle maailma ehk enam kui 100 riiki. Selle strateegia kohaselt jäävad EcoSporti levialast välja vaid Põhja-Ameerika ja Põhja-Aafrika.

Arusaadavalt on fookuses nn arenevad turud ehk eelkõige Hiina, India ja Brasiilia omad. Siis nägi aga Ford selles autos soodsat võimalust öelda sõna sekka ka Euroopa kasvaval kompaktmaasturite turul, täiendamaks mudelivalikut Kugast allpool. Samal ajal plaanitakse Fordi Euroopa mudelivalikut kasvatada ka teises suunas – seda USA taustaga Edge’i abil. EcoSporti platvorm on aga hoopis Saksa päritolu – sama, mida kasutatakse näiteks Fiesta ja B-Maxi põhjana. Muudatusi on siin tulnud siiski ohtralt teha, arvestades kas või seda, et EcoSport on Fiestast 200 kg raskem ja tema raskuskese asub hoopis kõrgemal. Tootearendus ise on tehtud Brasiilias. Autosid pannakse kokku neljas tehases: lisaks Brasiiliale veel Hiinas, Tais ja Indias Chennais. Viimane ongi kohaks, kus tehakse valmis Euroopasse tarnitavad mudelid. Alahindamine Ehkki EcoSporti projekteerimisel peeti silmas kogu maailma, tunnistab Ford, et töid alustades Euroopa turgu alahinnati.

Arvati, et Euroopas on esmane väike kütusekulu ning vajadust võimsamate mootorite ja neljarattaveo järele siin ei ole. Vahepeal on aga Euroopaski see segment kasvanud ja koos sellega ka nõudmised. Ka on EcoSport turule jõudes pidanud taluma kriitikat, et ta omadused ja viimistlus ei vasta Euroopa tasemele. Ford on kriitikat tõsiselt võtnud ning alanud aastal teeb EcoSport läbi olulised uuendused. Tulekul on uued istmed, armatuurlaud saab tänu uutele materjalidele uue ilme jne. Ka varuratta asemele võib edaspidi saada rehviparanduskomplekti. Uuenduste tegemine on siiski viibinud, põhjuseks Chennai tehase tootmisvõimekus. Laiuse poolest on EcoSport sama mõõtu Opel Mokkaga, kuid pikkust on tal koguni 27 cm vähem (varuratast arvestamata). Telgede vahes on erinevus vaid 3 cm.

Rivaalide sekka kuulub ka Nissan Juke, mis on küll 12 cm pikem, kuid mille telgede vahe erineb EcoSporti omast vaid sentimeetri võrra. Siseruumis auto väikesed mõõtmed eriti ei avaldu ja nii ees kui taga saab istuda rühikalt ja mugavalt. Isegi tagaistme keskel kannatab istuda, ehkki jah – küljesuunas kipub siis kitsaks minema. Juhil pole mugava sõiduasendi leidmisega probleeme, kuigi reietuge auto väikesed istmed siiski eriti ei paku. Mitmes kohas sõitjateruumis jääb silma odav kõva plast ja küsitav viimistlustase, aga jah – nagu eespool öeldud, just nendes küsimustes lubatakse mudeliuuenduse käigus parandusi.

 

Sõit Ecosportiga erilisi elamusi ei paku, aga see ei ole iseenesest miinus. Paigaltvõtt on loomulik ja lihtne. Vedrustus tundub hüplik, kuid seda masti autos see eriti ei häiri. Muidu on juhitavus hea, auto hoiab hästi suunda ja rool on Fordile omaselt täpne. Mootorivalikus on tähtsaim juba paljudelt Fordidelt tuttav kolmesilindriline 1liitrine Ecoboost ja 1,5liitrine diisel. Pakutakse ka sama töömahuga vabalthingavat bensiinimootorit, mis on ka ainus, millega kombineeritakse automaatset käiguvahetust. Dünaamikalt jääb see 1liitrisele siiski märgatavalt alla.

 

Ecoboost ja EcoSport on igati toimiv kooslus. Auto on sama mootoriga varustatud Focusest 70 kg raskem, nii et dünaamika osas on tulemused enam-vähem samad. Ka diisel saab oma tööga igati hakkama, ehkki eriliste emotsioonideta. Alanud aastaks lubatakse siiagi arenguid, kui senise jõuallika vahetab välja uus 1,5liitrine diisel (seesama, mis vahetab jooksvalt välja seni Fordidel kasutatud 1,6liitrise).

Meile saabumisega läheb EcoSportil veel aega, kuid optimistlikumate hinnangute kohaselt võiks see auto alanud aasta esimeses pooles Eestisse siiski jõuda. Seega ei ole esialgu veel midagi rääkida ka hindadest, täpsest mudelivalikust ja jõuallikatestki. Ecosporti saabudes on konkurente tänasest enam, sest selleks ajaks on turul lisaks praegustele ka Fiat 500X ja Jeep Renegade. Tänane EcoSport ähvardab neile küll alla jääda, aga plaanitavad uuendused lubavad tal uuesti konkurentsi tõusta.

Sarnased artiklid