Teerajaja
Velimatti Honkanen
17.02.2016

Täheühend TNGA, mida Toyota uue Priuse kontekstis pruugib, tuleb sõnadest Toyota New Global Architecture, mis lahtiseletatult tähistab ülemaailmselt kasutusele võetavat uut veermikku. Sellelsamal TNGA-l hakkab edaspidi põhinema suurem osa Toyota uudismudelitest ning otsa teevad lahti C-segmendi autod, mis Toyota mudelirivis tähendavad just Corolla ja Priuse mõõtu sõidukeid.

Priuse järel peaks järgmisena selle täheühendiga seostatav olema peagi esitletav uus linnamaastur, mis autonäitustel tiirelnud ideeautona mudelinime C-HR varjus.
Tänu TNGA-le on Toyota inseneridel õnnestunud suurendada auto mahutavust ning parandada on ka nähtavust. Priuse tuuleklaasi ülaserv on tervelt 17 cm eespool ning mootorikate ulatub 6 sentimeetrit kaugemale. Auto kogupikkus on kasvanud samuti 6 cm, telgede vahe on jäänud endiseks.
Armatuurlaua üldilme on sarnaselt seniste mudelipõlvkondadega futuristlik ning see tahab mõningast harjumist. Mugava sõiduasendi leidmine pole keeruline, ehkki rool võiks siiski juhile mõni sentimeeter lähemal olla.
Taga on ruumi kenasti – nii et Priusel on šansse ka taksona läbi lüüa. Vaatamata langevale katusejoonele ja istme kõrgusele pole ka 180 cm pikkustel reisijatel põhjust kurtmiseks – neile jätkub nii pea- kui jalaruumi.
Pakiruum on kasvanud 56 liitri võrra, ulatudes nüüd tehase andmetel 502 liitrini.
Hübriidsüsteemi põhikonstruktsioon on jäänud endiseks nagu ka mitmed numbrilised näitajad – kuid tehnika on täiesti uus. Kõik selle komponendid on senisest väiksemad ja kergemad ja nii on näiteks elektrimootor senisest viiendiku võrra „kokku tõmbunud“.
Bensiinimootoriks on endiselt Atkinsoni-tsükli bensiinimootor, millel töömahtuks 1,8 liitrit, kuid siingi on mitmed osad üle käidud. Mootori kasuteguriks lubatakse 40%, ehk siis näit on diiselmootorite klassist. Süsteemi koguvõimsuseks on 90 kW.
Hübriidsüsteemi akuplokk on senisest väiksem ja see on peidetud tagaistmete alla. Euroopas müüdavatel mudelitel kasutatakse nikkelmetallhüdriidakusid, mujal aga liitiumioonakusid. Selle põhjuseks on erinevad toodangumahud. Endiselt saab vaid elektri toel läbida kuni paar kilomeetrit.
Ehkki eelkäija müüginumbrid jäid tagasihoidlikeks, on väljatöötamise järgus ka pistikhübriidversioon ning järeltulija saab ka 7kohaline Prius+.
Jaapanis saab Priust isegi neljarattaveolisena – sel juhul on tagasillal täiendav elektrimootor ning kardaani tarvis ei lähe.
EU-normide kohaselt lubatakse Priuse keskmiseks kütusekuluks 3,0 l/100 km ehk 0,9 l võrra eelkäijast vähem. CO2 näit peaks tulema 70 g/km kanti – seni oli see 89 g/km.
Esmatutvus uue Priusega toimus Fuji ringrajal kahe ringi jooksul – nii et vedrustuse mugavust või mürataset kommenteerida pole mõtet. Esmamulje sõiduomadustest oli siiski positiivne. Rool on kindel, naaseb kindlalt keskasendisse (mida ei saa eelmiste Priuste kohta öelda). Ka dünaamika oli igati piisav.

Uus Prius püsib oma stiililt eelkäijaga samas võtmes, kuid tehnilised muudatused on välistest suuremad. Uue pere esimene „elus“ esindaja on igati õnnestunud ning kohe-kohe peaksid esimesed uued Priused meilgi müüki jõudma.

Sarnased artiklid