Tavalise näoga elektriauto
Martti Merilinna

Elektrimootoriga Volkswagen Golfi on tavalisest bensiini- või diiselmootoriga Golfist esmapilgul pea võimatu eristada – täiesti tavaline massiauto. Äkki on just siin võti selleks, kuidas elektriautode levikut laiendada?

Elektri-Golfist saab Golfi mudeliseeria täieõiguslik liige, mis esmapilgul tavamudelitest sama hästi kui ei eristugi. Täpsemal uurimisel üht-teist erinevat siiski leiab. Kõige hõlpsamini saab aimu, millega tegu, mustast iluvõrest ja LEDidel põhinevatest esituledest. Lisaks moodustavad esipõrkerauda paigutatud päevatuledest efektsed C-kujulised kaared. Hoolikas vaatleja märkab kindlasti ka summuti puudumist – igati loogiline, sest elektrimootorist heitgaase ei eraldu! Lisaks veel katuse jätkuks olev pisike spoiler ja tavalistest kinnisemad veljed.

Mõõtmete osas olulisi erinevusi ei ole, vaid pakiruumist on tulnud loovutada 40 liitrit. Varustus (nagu ka viimistlus) on tipptasemel, sisaldades muu hulgas navigaatorit, automaatset kliimaseadet, soojendusega esiklaasi jpm. Tähtsaimad elektriseadmed ehk liitiumioonakud (323 V/24,2 kWh) ning elektrimootor (85 kW/270 Nm) on Volkswageni enda toodang, mis on kindlasti hõlbustanud nende sobitamist juba olemasolevasse autosse.  

Eriline sõidukogemus

Elektriautoga sõit erineb automaatkastiga tavaauto sõidust üsna vähe ning auto isegi käivitatakse (OK, tegelikult ei käivitu siis veel midagi) tavalisest võtmest. Selle tulemusel süttib armatuurlaual vaid väike roheline tuluke kirjaga „READY”. Ja ongi kõik! Sõidu alustamiseks ei ole tarvis teha muud, kui liigutada käiguvalits asendisse „D” ning vajutada „gaasipedaalile”. Kes elektri- ja hübriidautodega varem kokku puutunud, neid hääletu kohaltvõtt ei üllata, kuid neil, kelle jaoks tegu esmakogemusega, on põnevust küllaga.

Kohaltvõtt on sõna otseses mõttes pidu! Sõidukiirus saavutatakse hetkega ja seda kummituslikult vaikselt – nagu elektriautodel ikka. Elektrimootori arendatav maksimaalne moment on saadaval hetkega ning algkiirendus on seega muljetavaldav. Tõsi, auto ongi igati reibas – 100 km/h saavutamiseks kulub 10,4 sekundit, auto lõppkiirus on piirarud 140 km/h.

Kurvilistel teedel oskab e-Golf üllatada – auto läbib need kindlalt, olles igati tasakaalus. Ehkki kilogramme on omajagu (tühimass on 1585 kg), ei tunne neid sõites mingilgi moel. Asjalik vedrustus ja hea juhitavus baseeruvad ühtlasel kaalujaotusel ning madalal raskuskeskmel, sest 318 kg kaaluv akude plokk on paigaldatud auto põhjale esi- ja tagasilla vahele.  

Mõistlikud piirangud

Tehaseandmete põhjal on e-Golfi sõiduulatus ühe laadimisega 130–190 km. Tegelik läbisõit oleneb paljudest teguritest – millise sõidurežiimi kolmest võimalikust juht valib, millised on teeolud, sõidustiil, kuidas auto on koormatud, milline on temperatuur jne. Tehnoandmetes välja toodud kiirusnäitajad on saavutatud tavarežiimi kasutades. Üleminek Eco-režiimi muudab dünaamika viletsamaks ning piirab ka kliimaseadme tööd, säästes nii elektrienergiat. Veelgi enam säästab Eco+, kuid sel juhul lülitub kliimaseade üldse välja ning kiirendus muutub sisuliselt olematuks. Ka auto lõppkiirus langeb sel juhul 90 km/h peale.

Sõitjateruumi soojendamiseks-jahutamiseks pakutakse lisavarustusena ka soojuspumpa, mis kasutab ära nii auto enda seadmete töötamisel tekkivat kui ka väljast saadavat soojust. Talvistes oludes säästab soojuspump oluliselt energiat ning pikendab seeläbi sõiduulatust.

Kõigist neist lisavõimalustest hoolimata on e-Golfil sama häda mis kõigil teistelgi elektriautodel – ta ei sobi pikemateks sõitudeks. Samas on ta omas elemendis, kui jutt on näiteks linnas tööl käimisest ning laadimisvõimalusi on piisavalt. Tavaliselt seinakontaktist laadides kulub akude täitmiseks 13 tundi. Kui kasutada lisavarustuses olevat statsionaarset laadijat, väheneb see aeg 8 tunnile ning kiirlaadija abil saab 80% akudest täis poole tunniga.

Mis siis e-Golfiga sõitmine maksab? Tehase enda andmete põhjal peaks keskmine energiakulu olema 12,7 kWh/100 km, mis ilmselt on siiski pigem optimistlik hinnang. Aga nii või teisiti on elektriautoga läbitud kilomeetri hind napp viiendik bensiini või diisli omaga võrreldes.

Paljud peavad elektriautosid koledateks ja ebapraktilisteks. Nad on kallid, neile ei ole piisavalt lisavarustust, neid ei saa eriti tuunida jne. Nüüd on põhjust need seisukohad üle vaadata, sest VW e-Golf toob seeriaauto eelised elektriautode maailma. Selge see, et see ei tähenda veel elektriautode odavaks muutumist, kuid samm õiges suunas on see nii või teisiti.

Eestisse jõuab e-Golf ilmselt paraku alles järgmisel aastal. Millised on siis tingimused elektriautode ostmiseks, on täna raske ennustada, sest täna elektriautode ostmiseks antavad toetused saavad selleks ajaks tõenäoliselt otsa. Saksamaal meelitatakse inimesi e-Golfi ostma tasuta asendusautoga, juhuks kui tarvis pikemaid sõite ette võtta – esimesel kolmel aastal kehtib see võimalus igal aastal kuni 30 päeva.

Sarnased artiklid