Tallinna lennutulevik
08.07.2012

20.–22. maini toimus Tallinnas Briti ettevõtte UBM Aviation korraldatud foorum Routes Europe, mis oli arvult seitsmes. Tuleb nõustuda lennujaama juhi Erik Sakkoviga, et tegemist on märkimisväärse sündmusega Eesti lennunduses. Tallinna lennujaam on senistest korraldajatest väikseima reisijatemahuga, ainuüksi seepärast on ürituse toimumiskoha siia võitmine tubli saavutus.

Näidata on siin mõndagi – reisijasõbralik terminal, kõigi reisilennukite (vaid ühe erandiga) jaoks sobiv lennurada, ummikutevaba õhuruum, peaaegu jalutamiskauguses olev kesklinn. Kui veel trammiliin sinna ulatuks!
Ligi saja lennukompanii esindajad kohtusid eelnevalt kokkulepitud ajal kiirnõupidamistel lennujaamade omadega. Läbirääkimiste tulemused võivad selguda alles mõne aasta pärast avaldatavates lennuplaanides. Seepärast on sobiv aeg vaadata, millega lennatakse Tallinna nüüd ja lähitulevikus ning kõrvutada seda nimekirja olukorraga paari aasta pärast.

Boeing
Isegi kui Estonian Air loobub oma viimasest Boeingust, astub suur osa lennureisijatest Tallinnas jätkuvalt Ryanairi Boeing 737 pardale. Eelmisel aastal tõusis Ryanairi teenindatud reisijate osakaal 20 protsendini. Edasine sõltub Ryanairi juhatuse otsustest, liinide avamine ja sulgemine toimub seal operatiivselt. 189kohaline 737-800 on suurim regulaarliinidel lendav reisilennuk Tallinnas, Oslost tuleb sama versiooniga Tallinna lisaks Ryanairile veel ka Norwegian. Põlvkond vanemate Boeing 737-tega lendavad siia Lufthansa, Czech Airlines ja airBaltic, kuid nad kasutavad ka muid lennukeid. Teisi Boeingu mudeleid me vaevalt siinsetel lennuliinidel niipea näeme. See aeg on möödas, kui airBaltic lendas vahel Riiast Tallinna Boeing 757-ga.

Airbus
A320-seeria lennukeid võib Tallinnas kohata üha rohkem, sest nii Saksa kui Tšehhi lennukompaniid vahetavad Boeing 737-d umbes samasuurte Airbuside vastu välja, easyJet ainult Airbusidega lendabki. Suurem mudel A330 tegi eelmisel aastal mõned tšarterreisid Tallinna, pardal Hispaania kruiisituristid, ja kavatseb teha seda ka sel aastal. Regulaarselt võib A330 Tallinna lendama hakata siis, kui hiinlased nii otsustavad.

Embraer
Estonian Airi juhatuse eelistus Embraeride kasuks tähendab seda, et üha enam lennureisijaid saab lennata Brasiilias toodetud reisilennukitega. Neli Embraer 170 lennukit on aasta algusest kohal, kaheksa tulekul. Neist neli on suuremad mudelid 190. Millised nad välja näevad, teavad Lufthansaga Tallinnast Münchenisse lennanud reisijad. Embraeride arvukust suurendab Poola lennukompanii LOT, mis lendab siia samuti 170-ga. Varem lendas LOT väiksema, 50kohalise ERJ145-ga, kuid neid enam LOTi lennukipargis pole. Veelgi väiksemat ERJ135-t kasutas City Airlines Göteborgi liinil, kuid nüüd on see lennukompanii pankrotis ja seega ERJ-seeria lennukeid Tallinnas liinilendudel enam ei kohta.

Bombardier
Kolm Estonian Airi CRJ900 lennukit vahetatakse kunagi tõenäoliselt Embraeride vastu välja, kuid mitte sel aastal. Kui SAS peaks otsustama ühel päeval taas Tallinna lendama hakkama, siis oleks sama tüüpi lennuki kasutamine kõige tõenäolisem. Pigem siiski Bombardieri reaktiivlennukeid varsti Tallinnas enam ei näe, küll aga turbo-propmootoritega mudelit Q400, mis jääb tulevikus üheks kahest airBalticu kasutatavaks lennukimargiks.

ATR
Helsingi–Tallinna liinil on vahetunud põhioperaator viiel korral, kuid lennukiks on ikka ATR 72. Flybe Nordicu suuromanik Suurbritannias kasutab aga lennukeid Embraer ja Q400. Kui otsustatakse lennukiparki ühtlustada, kajastub see ka Tallinnas. Kuid isegi siis jätkavad ATR-id lende Tallinna, sest Moskvast lendab UTAir siia ATR 72-ga või veidi väiksema CRJ200-ga.

Üks konkreetsem uudis tuli Routes Europe 2012 kohtumiselt aga küll. Turkish Airlines on otsustanud avada kauaräägitud lennuliini Istanbulist – nii et Tallinna on lisandumas uus Boeing 737-800 ja A320-seeria operaator.

Sarnased artiklid