Tagasi 1999. aastas
Tõnu Ojala
14.02.2010

Nagu mitmel varasemal aastal, nii säilitas ka lõppenud 2009. aastal Eesti populaarseima automargi tiitli Toyota.

Lõppenud aasta esmaregistreerimiste tulemustesse tuleb paraku suhtuda teatavate reservatsioonidega. Eriti teisel poolaastal andis mitmele automüüjale olulist lisa sõidukite müük Eestist välja. Osaliselt (ehkki mitte täies mahus) on sellega põhjendatav ka aastataguselt 12. kohalt koguni teiseks kerkinud Renault’ ülihea tulemus. Re-eksporti on tehtud muidugi varemgi, kuid enam kui 3000 autoni ulatuva kuumüügi juures pole kuigi oluline, kas kogusummas on 100 autot siia- või sinnapoole läinud. Kui aga kuu esmaregistreerimiste arv jääb 600–700 auto kanti ja automüüjaid ühendava AMTELi igakuised müüginumbrid ei küüni isegi 500 autoni, on selge, et sellise statistikaga pole palju peale hakata.
Ehkki täpseid numbreid pole meil kuskilt võtta ja mingil määral sisaldab „õhku” nii ARKi kui AMTELi statistika, on selge, et midagi rõõmustavat 2009. aasta autokaubandusele ei toonud. Kui isegi liita need enam kui 500 Renault’d, mis neljandas kvartalis arvele võeti, ei küüni Eesti mullune automüük kuidagi 9000ni. See on aga samas suurusjärgus 1999. aasta näitajaga!
Seega vajus automüük sarnaselt muu majandusega mullu kolinal allapoole. Aasta tagasi võisime tõdeda, et oleme omadega kukkunud 2005. aastasse. Tõsi, tolleaegsed kuumüüginumbrid olid juba siis võrreldavad 2002. aasta omadega, aga sedavõrd suurt langust söandasid siis vähesed ennustada.
Tegelikult müüdi lõppenud aastal paar tuhat sõiduautot ka piiri taha. See ei mõjuta küll Eesti enda automüügistatistikat, kuid aitas vähemalt siinsetel esindustel veepeal püsida.
Pilk ARKi arvepidamisele rõõmustab natuke enam. Esmaselt võeti arvele 9948 uut sõiduautot, mis moodustab aastatagusest 40,5% (siis oli vastav arv üle 24 500 auto). Samas möödus ju 2008. aastagi juba languse tähe all – kõigi aegade rekord pärineb 2007. aastast, mil lugesime kokku umbes 31 000 uut sõiduautot. Sel ajal läks ühes kuus kaubaks julgelt üle 3000 uue sõiduauto, ehk siis mullune kogutulem tehti tol ajal ära vaid kolme kuuga!
Uue aasta osas erilist optimismi paraku ei paista kellelgi olevat. Väheusutav, et aasta kokkuvõttes saaks nii müügi- kui registreerimisnumbrid veel 60% võrra kukkuda, kuid esimesed siin-seal ilmunud prognoosid selleks aastaks tõusu (veel) ei ennusta. Isegi kui rahakraanid mullusega võrreldes uuesti avanema hakkavad, ei ole hüppelist kasvu oodata juba seepärast, et 2009. aastal pakkusid pea kõik automüüjaid ohtralt soodushindu – saaks vaid heal ajal täis ostetud müügiplatsid tühjaks ja mingigi raha kätte. Tänavu sellist odavaautode laviini enam oodata ei ole.

Uute sõiduautode esmaregistreerimine 2009. ja 2008. aastal (sulgudes koht 2008. a)
Automark 2009. a 2008. a vrdl 2008. a vrdl 2008. a, %
1.(1.) Toyota 1288 3105 -1817 42
2.(12.) Renault 1255 709 546 177
3.(3.) Volkswagen 716 1746 -1030 41
4.(9.) Hyundai 676 1053 -377 64
5.(6.) Škoda 666 1578 -912 42
6.(2.) Honda 665 2356 -1691 28
7.(4.) Mazda 533 1689 -1156 32
8.(19.) Peugeot 515 538 -23 96
9.(5.) Citroën 490 1649 -1159 30
10.(8.) Ford 385 1121 -736 34
11.(7.) Nissan 289 1190 -901 24
12.(13.) Subaru 271 589 -318 46
13.(16.) Mercedes-Benz 215 549 -334 39
14.(11.) Opel 207 792 -585 26
15.(15.) Audi 204 582 -378 35
16.(10.) Kia 192 905 -713 21
17.(20.) Mitsubishi 185 417 -232 44
18.(22.) Seat 170 353 -183 48
19.(21.) Volvo 159 377 -218 42
20.(14.) BMW 147 583 -436 25
21.(17-18.) Suzuki 105 545 -440 19
22.(25.) Lexus 87 239 -152 36
23-24.(23.) Chevrolet 79 323 -244 25
23-24.(24.) Dacia 79 285 -206 28
25.(37.) Jaguar 52 16 36 325
26.(29.) Land Rover 49 72 -23 68
27.(26.) Chrysler 42 134 -92 31
28-29.(30.) Dodge 41 68 -27 60
28-29.(27.) Jeep 41 126 -85 33
30.(17-18.) Fiat 35 545 -510 6
31.(28.) Saab 19 76 -57 25
32.(32.) Cadillac 14 34 -20 41
33-34.(33.) Alfa Romeo 9 26 -17 35
33-34.(40.) Zhonghua 9 9 0 100
35-36.(34.) Porsche 8 25 -17 32
35-36.(31.) Mini 8 56 -48 14
37.(41-43.) Lincoln 7 4 3 175
38.(38.) Lada 5 14 -9 36
39-40.(39.) Infiniti 4 11 -7 36
39-40.(36.) Ssangyong 4 19 -15 21
41.(48-51.) omavalmistatud 3 1 2 300
42.(44-47.) Lotus 3 3 0 100
43-45.(35.) AMG Hummer 2 20 -18 10
43-45.(41-43.) Shuanghuan 2 4 -2 50
43-45.(-) Lamborghini 2 0 2 -
46-48.(-) Koenigsegg 1 0 1 -
46-48.(-) Aston Martin 1 0 1 -
46-48.(44-47.) GMC 1 3 -2 33
matkaautod 8 37 -29 22
Kokku 9948 24 589 -14 641 41

Sarnased artiklid