Suverehve valima!
Jukka Antila
02.04.2012

* Barum Bravuris 2
* BF Goodrich g-Grip
* Continental ContiPremiumContact 5
* Dunlop SP Sport Fastresponse
* Goodyear EfficientGrip
* Hankook Ventus Prime 2
* Jinyu YU63
* Michelin Pilot Sport 3
* Nokian Hakka Blue
* Pirelli Cinturato P7

Auto: Audi A3
Rehvimõõt: 205/55 R 16

Kas üldse tasub suverehvidele pikemalt mõelda? Pidamist ju jätkub ja mõni juhuslik üleujutatud, vesiliuga ähvardav teelõik tundub talvise lörtsi ja tuisu järel üsna väheohtlikuna. Turg on säästurehve täis ning miks peaks „nimega” rehvide eest hulga eurosid rohkem maksma? Või mida see sääst siiski maksma võib minna?

Kus tehtud?
Suurtel rehvivalmistajatel on maailma erinevates paikades hulk tehaseid ja rehvil leiduv kood näitabki kätte tehase, mitte firma peakorteri asukoha. Töökorraldus võib käia nii või naa: kes valmistab üht rehvimõõtu ühes ja teist teises tehases, kes jaotab erinevad rehvimudelid erinevate tehaste vahel, kellel tuleb igast tehasest ühesugused tooted. Ega tehase asukoht midagi ei muuda, sisseseade ja kogu tehnoloogia on ju emafirma oma ning kui rehvimark sama, siis on väga raske vahet teha näiteks Rumeenias, Saksamaal või Brasiilias valmistatud rehvidel. Testis esikohta jaganud Korea Hankook on tegelikult valmistatud Ungaris, kuulsat Prantsusmaa Michelini esindas Saksamaal toodetud rehv ja vastupidi, Saksamaa parim kvaliteetrehv Continental tuli Prantsusmaalt. Ja esmapilgul kõhklematult Soome omaks peetav Nokian võib olla valmistatud ka Venemaal.

Kelle tehtud?
Lisaks paljudele tehastele on suurtel rehvivalmistajatel ka erinevaid kaubamärke. Skaala on hoolega paika seatud, et pakkuda midagi igas hinna- ja kvaliteediklassis. Igaüks ei pruugi aga teada, kas üks või teine mark kuulub iseseisvale tootjale või on tegemist suurtootja teise- või lausa kolmandajärgulise tootega. Igal valmistajal on oma tipptoode, millesse pannakse kõige värskemad oskused ja teadmised. Teisejärguline mark saab tehnoloogia, mis oli tipptootel paari aasta eest – see pole aga veel kaugeltki vananenud – ja vastavalt odavama hinna. Harva küll, aga vahel tehakse turustamiskaalutlustel selliseidki trikke, et endine esimene jäetakse muutmata, endine teine tõstetakse aga uuendustega sellest kvaliteetsemaks, valmistaja uueks lipulaevaks.
Autoomanikul võtavad erinevad firmamärgid oma erinevate toodete ja siis veel omavaheliste seostega silmad kirjuks – kui asjas selguse loomist just eesmärgiks pole võetud. Üldjoontes võib lähtuda sellest, et kui juba säästma hakata, siis on suurtootja teine mark tõhusam kui tundmatu väiketootja tipptase. Sellel reeglil võib muidugi olla erandeid – sel korral osutus Michelinile kuuluv BF Goodrich kõige õnnetumate omadustega rehviks. Continentali ja sellele kuuluva Barumi omavaheline suhe tundus õiglasena. Formaalselt võttes on Goodyear esimene ja Dunlop teine, aga erinevus pole niivõrd kvaliteedis kui püüdes säilitada Dunlopi igipõlist sportlikku mainet.

Omaduste tasakaalustamine
Rehvide arendustöö oleks lihtne asi, kui eesmärgiks oleks vaid paari omaduse parandamine. Siis võiks ka kasutaja kindel olla, et iga järgmine aasta toob eelmisest paremad rehvid. Paraku see nii ei ole. Rehvil on kümneid omadusi, mida tuleks üheaegselt parandada, et lõpptulemus kasutajale õnnestunum tunduks.
Seejuures mõjutavad mõnedki omadused teineteist vastastikku – ja mitte paremuse suunas. Parem pidamine märjal teel toob kaasa kiirema kulumise või veeretakistuse, pehmem rehv on küll mugav, kuid ohuolukorras aeglase reaktsiooniga, kõvema rehvi veeremist saadab aga valjem müra. Ja nii edasi. Mingil hetkel tuleb ära otsustada, kuidas uudistoote puhul omadused tasakaalu seada. Ning esimeses võrdlustestis tõstetakse lärmi, et vihmaga pole pidamist ollagi. Reeglina pole asi siis selles, et insenerid poleks osanud märgpidamist lisada – küll aga otsustas juhtkond kaasa minna energiasäästu kampaaniaga ja tegi panuse väiksemale veeretakistusele.

Rehvitestide usaldusväärsus
Võrreldavaid ja usaldusväärseid ülevaateid on rehvide omaduste kohta raske saada. Ajakirjade võrdlustestid on ainsaks tõsiseltvõetavaks allikaks – kuigi võib ka interneti jututubades teiste inimeste kogemustega tutvuda. Väga tõsiselt neid siiski võtta ei saa, sest võrreldavuse saamiseks peaks katseid tegema samades tingimustes. Kui kodanik X kirjutab jututoas, et tema Fiestale sobisid Z-margi 14tollised kolme aasta eest suurepäraselt, siis pole see veel argument, et homme oma autole just Z-margi 16tollised rehvid osta.
Ajakirjatestidele heidetakse vahel ette, et me ei osta poest esimesi ettejuhtuvaid rehve, vaid tellime need valmistajalt. Eks see risk on muidugi olemas, et valmistaja annab kiusatusele järele ja saadab meile tiba paremad rehvid kui poodi. Miks me siis ikkagi poest ei osta? Sellel on kaks põhjust. Esiteks, testid tehakse aegsasti enne hooaja algust ja siis pole uuemaid mudeleid poodides veel saadavalgi. Sel korral oleksime pooltel juhtudel pidanud kasutama vanemat mudelit, mitte seda, mis suvehooajaks poodi jõuab. Sellisest testist poleks ostjatel suuremat kasu. Teiseks võib kauplusest saada juba aasta või kakski vanad rehvid. Mark ja mudel ja mustergi on samad – aga arendustöö käib pidevalt ja uue hooaja rehvid võivad olla mõne omaduse poolest paremad. Poleks aus mitte lasta valmistajal demonstreerida oma värskeimat toodangut. (Ja hiljem võib ostja ka ise poes valmistamisajale tähelepanu pöörata.)
Võrdlustesti järel me teeme tegelikult pistelist kontrolli ja ostamegi poest rehvid, mille tulemusi testis osalenute omadega võrrelda. Seda teavad ka valmistajad ja ega keegi neist ei taha „dopinguga” põruda.
Olgu lisatud, et ka testivõitjast rehv ei pruugi igaühe jaoks parim olla. Koondhinde kaalud võib oma vajaduste kohaselt ümber seada. Kindel on aga see, et kehva kvaliteedi eest ei tasu raha välja anda ning samast hinnaklassist võib leida erineva tasemega rehve.

Hankook Ventus Prime 2
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: V (240 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: ei
Sise/väliskülg erinevad: jah
DOT: 2XRP EX H
Valmistamisaeg: 2012 nädal 2
E-sertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Ungaris

HANKOOKi rehv on väliselt vähe muutunud, kuid pidamine on läinud märgatavalt paremaks. Hankooki pidamine on märjal asfaldil väga hea, pidurdusmaad on lühikesed ja juhitavuskatsel kuulas rehv täpselt käsku. Ainsaks probleemiks on liiga äkiline käitumine, kui möödumiskatset suure kiirusega teha, aga tänu heale pidamisele on ohtlikke olukordi lihtne lahendada. Vesiliule paneb Hankook kõvasti vastu, veeretakistus ja müratase on suverehvide keskmisel tasemel. Hankook üllatas oma tulemustega ja tegi ajalugu: esimest korda tuli meie rehvitestides – mis siis, et jagatud – esikohale Aasia firma toodang. Igatahes teenitult.

Hea
Käitumine vesilius
Pidurdamine märjal asfaldil

Halb
Rahutu käitumine ohuolukordades märjal teel

* * * * *
Koondhinne 9,2
Hind: 99 eurot

Nokian Hakka Blue
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: V (240 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: ei
Sise/väliskülg erinevad: jah
DOT: YLCP
Valmistamisaeg: 2011 nädal 48
E-sertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Soomes

NOKIAN uuendas oma seni testides päris hästi esinenud rehvi ja tulemuseks oligi esikoha jagamine. Suurimaks plussiks on harukordselt hea pidamine märjal teel, sellega seotud katsed paneb Nokian selgesti taskusse. Ainult kiidusõnu saab öelda ka juhitavuse kohta. Reaktsioon roolile on kiire, tundlik ja kindel, samas ka piisavalt rahulik ega üllata juhti üheski olukorras – ka siis mitte, kui on juba üle pidamise piiri satutud. Vesilius jääb Nokian keskpäraseks ning veeretakistus näitab, et projekteerimisel pandi rõhku pigem pidamisele ja juhitavusele. See eesmärk on igatahes täidetud.

Hea
Pidamine kuival ja märjal asfaldil
Juhitavus kõigis oludes

Halb
Veeretakistus

* * * * *
Koondhinne 9,2
Eestis ei müüda

Pirelli Cinturato P7
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: V (240 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: ei
Sise/väliskülg erinevad: jah
DOT: XB BK 4294
Valmistamisaeg: 2011 nädal 47
E-sertifikaat: E3 (Itaalia)
Valmistatud: Itaalias

PIRELLI oli rühma parim rehv – aga ainult kuiva ilmaga. Pirelli on kuulekas ja täpne, möödumiskatset on lihtne sooritada. Ka pidama saab Pirelli kuival teel kõige kiiremini. Rehv toimib hästi ka märjal teel, käitumine on siis aga liiga närviline. Suuremaid probleeme sellest tänu heale pidamisele ja täpsele juhitavusele siiski ei teki. Müratase on suverehvide keskmine, väike veeretakistus väärib aga eraldi kiitust. Pirelli on kvaliteetrehv, milles õnnestunult ühendatud pidamine, juhitavus ja ökonoomsus, tulemuseks kuulumine esikohta jaganud, ülejäänutest selgesti paremasse kolmikusse.

Hea
Pidamine ja juhitavus kuival asfaldil
Väike veeretakistus

Halb

* * * * *
Koondhinne 9,2
Hind: 119 eurot

Continental ContiPremiumContact 5
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: V (240 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: ei
Sise/väliskülg erinevad: jah
DOT: CN0F A1XF
Valmistamisaeg: 2011 nädal 43
E-sertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Prantsusmaal

CONTINENTAL uuendas oma populaarset mudelit selleks kevadeks ja tulemuseks on tasakaalustatud omadustega, suuremate vigadeta rehv. Suurimaks plussiks on selle rahulik ja täpne juhitavus igasugustes oludes. Rehv kuulab sõna ka äkilises möödumiskatses ja juhitavust on lihtne säilitada. Continentali pidamine on hea, kuid jääb võitjatele pisut alla. Pikemale teekonnale mõeldes on Continental suhteliselt vaikne ja keskmiselt kerge veeremisega. Ühtlased omadused on kvaliteedi tunnuseks, kuid testivõit jäi selgesti käeulatusest välja.

Hea
Pidamine märjal teel
Juhitavus märjal ja kuival teel

Halb

* * * *
Koondhinne 8,7
Hind: 137 eurot

Michelin Pilot Sport 3
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: V (240 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: ei
Sise/väliskülg erinevad: jah
DOT: FUWC 02KX
Valmistamisaeg: 2011 nädal 45
E-sertifikaat: E2 (Prantsusmaa)
Valmistatud: Saksamaal

MICHELIN on eriti rahuliku iseloomuga. Rehv reageerib roolile pehmelt ja ohtlikes olukordades ehk liigagi laisalt. Teisest küljest peab aga tegema ikka midagi väga imelikku, et Michelinidega varustatud auto juhitavuse kaotaks. Rehv aitab juhil vigu parandada, aga märjal asfaldil võib tee möödumiskatsel kitsaks jääda, sest rehv ei kuuletu piisavalt kiiresti. Pidamist piisab nii pidurdamisel kui kurvides, mürataseme ja veeretakistuse poolest on tulemus keskmiste seas. Michelin on kvaliteetrehv – aga oma nõrkustega.

Hea
Tasakaalustatud omadused
Rahulik juhitavus

Halb

* * * *
Koondhinne 8,7
Hind: 135 eurot

Goodyear EfficientGrip
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: V (240 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: ei
Sise/väliskülg erinevad: jah
DOT: DL0F JAWR
Valmistamisaeg: 2011 nädal 23
E-sertifikaat: E13 (Luksemburg)
Valmistatud: Prantsusmaal

GOODYEAR kuuletub roolile kiiresti ja täpselt, juhitavus ei tekita probleeme ka ootamatutes olukordades. Pidamise piiril on käitumine pisut liiga äkiline, seda eelkõige märjal, kuid ka kuival teel. Tänu heale pidamisele, tunnetusele ja täpsele juhitavusele on siiski lihtne juhitavust säilitada. Pikipidamine on hea, kuid jääb ometi tugevamatele konkurentidele alla. Vesilius on Goodyear seevastu üks parimatest ja tegemist on ka vaikse rehviga. Olulisi vigu ei ole.

Hea
Käitumine vesilius
Juhitavus märjal ja kuival teel

Halb

* * * *
Koondhinne 8,6
Hind: 86 eurot

Dunlop SP Sport Fastresponse
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: V (240 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: ei
Sise/väliskülg erinevad: jah
DOT: N507 JB8R
Valmistamisaeg: 2011 nädal 23
E-sertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Saksamaal

DUNLOP saab vesiliuga hästi hakkama ja pidamine on heal tasemel ka seekordsete võitjatega võrreldes. Paraku käitub rehv just märjal teel liiga närviliselt ja kogenematu juht võib seetõttu ootamatutes olukordades hätta jääda. Kuival teel kuulab rehv kiiresti rooli, aga käitumine on äkiline ja suuremal kiirusel võib möödumiskatse probleeme tekitada. Dunlopi veeretakistus on suur, kuid vastukaaluks on veeremine vaikne. Veidi rahulikum käitumine oleks toonud kõrgema koha, kuid head punktid kogus Dunlop ju nüüdki.

Hea
Käitumine vesilius
Vaikne

Halb
Juhitavus märjal teel

* * * *
Koondhinne 8,5
Hind: 115 eurot

Barum Bravuris 2
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: V (240 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: ei
Sise/väliskülg erinevad: jah
DOT: CP0F A142
Valmistamisaeg: 2011 nädal 46
E-sertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Saksamaal

BARUM oli madalama liiga võitja, aga väga auväärseks ei saa seda tulemust pidada. Pidamine on kvaliteetrehvidega võrreldes kehv ja juhitavuse poolelt pole samuti midagi kiita. Barum on lõtv, tuim ja kiiret reaktsiooni nõudvates olukordades liiga aeglane. Rehviga kannatab sõita küll, aga ohtusid tuleks ennetada, sest ohuolukordades on juhitavusega raskusi. Keskpärane veeretakistus on Barumi parim saavutus. Kõiges muus jääb rehv saba lõppu ja rehvimüra poolest lausa viimaseks.

Hea
Rahuldav veeretakistus

Halb
Juhitavus märjal ja kuival teel
Rehvimüra

*
Koondhinne 7,2
Hind: 103 eurot

Jinyu YU63
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: V (240 km/h)
Koormusklass: 94
Kindel pöörlemissuund: ei
Sise/väliskülg erinevad: jah
DOT: KEB0 BTJ
Valmistamisaeg: 2011 nädal 48
E-sertifikaat: E4 (Holland)
Valmistatud: Hiinas

JINYU on näide sellest, et Hiina suverehvid pole veel kõigi omaduste poolest rahuldaval tasemel. Arengusuund on küll õige ning Jinyu edestas mõnel alal suuri ja kuulsaid Euroopa marke. Pidamist jääb siiski väheks, seda eriti märja ilmaga. Juhitavus pole lihtsate killast – alguses reageerib rehv hästi ja tundlikult, pidamine kaob aga ootamatult. Kuiva teega on tunnetus parem ja kindlam, aga ootamatu libisemine pole välistatud. Jinyu on keskmiselt vaikne, üllataval kombel oli selle veeretakistus aga kõige väiksem – olgu see meeldetuletuseks end „ökorehvide” valmistajana reklaamivatele Euroopa suurtootjatele.

Hea
Rahuldav käitumine vesilius
Väike veeretakistus

Halb
Juhitavus

*
Koondhinne 6,8
Hinnaklass: 55-60 eurot

BF Goodrich g-Grip
Rehvimõõt: 205/55 R 16
Kiirusklass: V (240 km/h)
Koormusklass: 91
Kindel pöörlemissuund: jah
Sise/väliskülg erinevad: ei
DOT: B5 WC 00NX
Valmistamisaeg: 2011 nädal 48
E-sertifikaat: E2 (Prantsusmaa)
Valmistatud: Poolas

BF GOODRICH oli testi suurim pettumus. Selle parim omadus oli väike veeretakistus. Kõik muu ei kannata kriitikat. Pidamine on rühma kõige viletsam, vesiliug tekib kergesti ja kõige krooniks on kõlbmatu juhitavus. Märjal teel libiseb BF Goodrich kogu aeg, möödumiskatsel libiseb auto pära ootamatul hetkel minema, olgu tee siis märg või kuiv. Suurelt valmistajalt võiks siiski mingit taset eeldada, paraku see puudus. Ilma ühegi tärnita jäämine on tavaliselt jäänud eksootilistest maadest pärit rehvide osaks.

Hea
Veeretakistus

Halb
Juhitavus
Pidamine märjal ja kuival teel


Koondhinne 6,2
Hind: 82 eurot

Mõõtmistulemuste tabelid leiad aprillikuisest Tehnikamaailmast.

Sarnased artiklid