Škoda Rapid
03.09.2012

Ehkki tšehhid räägivad Rapidist, kui Škoda mõistes nn uuest autoklassist, on tegelikkus veidi teistsugune. Et Octavia on mudeliuuenduste käigus pidevalt kasvanud (ja kasvab järgmise mudeliuuenduse käigus veel), on nüüdseks Fabia ning Octavia vahe juba täpselt nii suur, et nende vahele mahub veel üks mudel – ja just sinna Rapid paigutubki.

Mõõtmetelt (pikkus ligi 4,5 m) on Rapid igati võrreldav 1996. aasta Octaviaga. Ruumikuses on erinevus siiski oluline – Škoda on jätkanud juba Superbiga alustatud liini ning üllatab taas äärmiselt avara jalaruumiga. Vahepealsed aastad tähendavad autotööstuses muidki suuri arenguid ja nii on Rapid kunagisest Octaviast enam-vähem analoogsete mõõtmete ning parema varustatuse juures oma 150 kg kergem.
Pea 4,5 m pikkune Rapid on igati asjalik pereauto ning kui lisada saavutatud ruumiime, siis võib-olla hakkame tulevikus neidsõidukeid ka taksovärvides nägema – tagaistmel on ruumi peaaegu sama palju kui Superbis ja pakiruum on koguni 550liitrine. Tõsi, tagapingil on mugav siiski vaid kahel, sest ehkki jalaruumi on piisavalt, on auto üsna kitsas.
Keretüübi osas jätkab Rapid sama liini Superbiga. Kuigi see on välimuselt justkui sedaan, avaneb pakiruumi lahti tehes hoopis suur tagaluuk, nii et pigem on tegu siiski luukpäraga. Nimi nimeks, ilmselt jäävadki paljud vaidlema, millega tegu on, aga antud kontekstis pole see sõnademäng tegelikult üldse oluline. Autoostjat huvitab hoopis, mis ta oma raha eest saada võiks ning seda, mida Rapidil pakkuda, on omajagu.
Tõsi, Škodale omaselt mingeid ekstravagantsusi autolt oodata ei tasu, ehkki just Rapid olla Škoda uue disainikeele esimene esindaja ning just Rapidil võeti nüüd kasutusele Škoda uuendatud ühevärviline logo.
Näib, et Škoda tahab saada Euroopa Toyotaks, olles pretensioonitu, kuid kindel ja kvaliteetne. Väikseid kiikse siiski on ja kui mõne aasta eest Superbi esitledes kiideldi ukse sisse peidetud vihmavarjuga, siis nüüd on samasuguseks pisividinaks spetsiaalne bensiinipaagi luugi sisse (huvitav, miks just sinna?) peidetud jääkraabits ning juhiistme alla lisatud turvavesti hoiukoht.
Auto ise on kokku pandud VW-kontsernile omaselt erinevate mudelite tükkidest – lisaks Škodale tähendab see siis ka ohtralt ühisjooni nii Volkswageni kui Seatiga. Viimasega veel eriti, sest ega uus Toledo muud ei olegi, kui Seatiks ümber nimetud Rapid (ka Toledo tootmine jäävat tšehhide ülesandeks). Sama loogikat näikse VW-kontsern üha julgemalt kasutavat – pole ju ka Seat Mii ja Škoda Citigo midagi muud, kui teiste logode ja pisikeste disainivariatsioonidega VW Up’id. Selline kombineerimine lubab Škodal Rapidi vajadusel hõlpsasti premiumi poole venitada – nt Audilt või Volkswagenitelt tuttavate näidikute või stereosüsteemi abil.
Ka mootorivalik on kombineeritud VW-kontserni mõõtmatute varude baasil – alates 1,2- ja 1,4liitristest bensiinimootoritest, lõpetades 1,6liitriste diislitega. Sama käib ka käigukastide kohta, olgu tegu siis 5- või 6käiguliste käsikastide või tuntud 7käigulise DSG-automaadiga. Nii et üllatusi siin ei ole, nagu pole neid ka sõiduomadustes – kes teiste sama masti VW-grupi autodega kokku puutunud, tunnevad end ka Rapidis kohe koduselt.
Lihtsamate versioonide viis käiku kipub maanteeoludes siiski väheks jääma (väikeste mootorite pöörded kipuvad ebameeldivalt kõrgeks), kuid siin peab arvestama, et väga suur osa Škoda toodangust läheb nn hinnatundlikele turgudele, kus iga lisaeuro hinnasildil ülisuurt kaalu omab. Seda enam, et Rapid peaks kujunema Škoda mudelivalikus Octavia järel müügimahtudelt mudeliks nr 2.
Materjalivalik on sõitjateruumis üsna tagasihoidlik, seda nii armatuurlauda kui istmeid silmas pidades. Koostekvaliteedile ei ole aga midagi ette heita – nii et odavama otsa pereautode turule on oodata järjekordset tõsist tegijat. Siin tuleb Rapidile sobiva konkurendina märkida esimesena pähe tulevat Chevrolet Cruze ning kindlasti ei saa unustada ka Hyundaid ja Kiat ning prantslasi (kuigi nendega ei ole seos vast nii otsene).
Kuigi välismeedias on spekuleeritud ka universaal-Rapidi teemadel, lükkasid tšehhid vähemalt esialgu selle võimaluse tagasi, märkides aga, et tulla võib veel teinegi kereversioon, aga see ei saa kindlasti olema universaal… Elame-näeme – „ootel“ on ju kevadisel Genfi autonäitusel esitletud luukpära Vision D…

Sarnased artiklid