Segwayga Kadriorus
Kaido Einama
05.07.2006

Kuigi moodsa kaherattalise liikuri Segwayga on Ameerikas sõidetud juba enam kui kolm aastat,on Eesti tänavapildissee ultramoodne sõiduvahend veel üliharv nähtus. Kuid just nüüd, Tartu maantee sulgemise aegu ja tohututes liiklusummikutes tammudes tundub Kadriorus proovitud Segway üks äärmiselt mugav variant, pakkudes lisaks jalgrattale ja autole edasikulgemise vahendit.

Proovisime kõige klassikalisemat mudelit – Human Transporter i180, mis kannab kuni 180kilogrammist raskust, arendab kiirust kuni 25 km/h ja ühe laadimisega sõidab läbi kuni 39 km (Li-Ion-patareiga). Liikurile peale astudes pole probleeme tasakaalu säilitamisega,ehkki sõitja seisab kahel kõrvuti asetseval rattal.
Segway asub tänu gürosüsteemile kohe ise automaatselt tasakaalu hoidma. Esimesel korral tuleb küll alguses veidi jõnksutada, et saada kätte õige tunnetus ja kehakalle,kuid juba mõne minuti pärast on see liikur lahutamatuks osaks inimese tasakaalusüsteemist.
Segwayga edasi liikumiseks tuleb end vaid veidi ette kallutada. Kui seda liiga järsult teha, siis kaldub inimene pärast kiirendust automaatselt tahapoole ja see saadab Segway anduritele signaali kiiruse vähendamiseks. Kõik toimub siiski väga sujuvalt ja kukkumist pole karta. Oht kukkuda on aga suurel kiirusel järsult pöörates, kuid ka see ei juhtu kergelt.
Pööramine käis vanematel Segwaydel juhtrauast hoides ja keha kallutades, kuid i180 pööramiseks on olemas juhtraual selline pööratav nupp nagu jalgrattal käiguvahetaja või mootorrattal gaasihoob.Ilmselt on nupuga opereerimine lihtsam ja täpsem.Suurematel kiirustel tundub pööramisnupu tundlikkus vähenevat – nii ei saa teha äkilisi suunamuutusi ja välditakse külili kukkumist.
Peenel killustikul sõitmisega saab Segway hästi hakkama. Ka väikesed künkad pole probleem.Küll aga võib järsk kurvivõtmine veidi harjutamist vajada – esialgu kipuvad slaalomirajal tulema kurvid kas liiga lühikesed või liiga pikad.Ilmselt enne linnaliiklusse sööstmist tuleks teha ka väike platsilharjutamine, et jalakäijaid mitte alla ajada või jalgratastele ette jääda.
Transportimiseks mahub Segway ka tavalise sõiduauto pakiruumi. Kuid tema enda parkimiseks tuleb leida talle mingi tugi, näiteks puu. Omapäi liikur siiski püsti ei seisa ja kukub kohe ninali. Nii nagu mootorratastel,on temalgi ärandamisvastane seade ja lukk.
Euroopas saab internetipoodidest i180 kätte vähem kui 100 000 krooniga. Vahetamist võivad vajada pärast pikemat kasutamisperioodi seadme akud ja rehvid, muid asju eriti ei kulu. Seadme sisemine juhtimissüsteem on dubleeritud, nii et kui elektroonika ühel trükkplaadil lakkab töötamast, tegutseb edasi teine, dubleeritud süsteem. Nii et Segway peaks hästi sobima linna liiklusummikutes kiiresti ühest kohast teise jõudmiseks – tööle jõudes pole sõitja väntamisest higine ega autoga ummikus ootamisest närviline.

Sarnased artiklid