Seat Ibiza ST
Tõnu Ojala
15.06.2010

Seat Ibiza mudelirida kasvas kolmeliikmeliseks – viie- ja kolmeukseliste mudelitega liitus universaal ST (Sports Tourer).

Ehkki Ibiza on Seati mudelirivis juba enam kui veerand sajandit olnud, on selle mudelinime taga seni peitunud kolme- või viieukselised luukpärad (omal ajal oli ka sedaan ja universaal, kuid seda Cordoba nime all – sisuliselt oli siis tegu lihtsalt ümbernimetatud VW Polodega). Nüüd on tava-Ibiza ja kolmeukselise Ibiza SC kõrval valikus ka universaal, mis Seati mudelitähistussüsteemi kohaselt kannab lisanime ST.
Väikseid universaale on Euroopa autoturul üsna mitmeid – kuigi vahepeal kippusid väikesed mahtuniversaalid seda turusegmenti üsna tõsiselt ohustama. Konkurentidena meenuvad eelkõige universaalkerega Renault Clio (TM 2/2008), Peugeot 207SW ja Euroopa väikeste universaalide turul aastaid valitsenud Škoda Fabia Combi ( TM 4/2008). Uuematest tulijatest mahub nimekirja ka Mini Clubman (TM 12/2007), kuigi see auto liigub oma hinnatasemelt juba veidi teises maailmas.
Seat ise rõhutab oma autode juures sportlikkust ja nooruslikkust ja nii ei ole Ibiza ST oma välimuselt päris klassikaline universaal, meenutades pigem pikendatud luukpära. See kajastub paraku ka auto mahutavuses, sest ehkki tava-Ibizadest suurem, jääb ST mahutavuselt siiski oma klassi rivaalidele alla.
Seat loeb ST esmadebüüdiks tänavust Genfi autonäitust, aga meie nägime sama autot tegelikult juba mullusügisesel Frankfurdi automessil – siis küll veel ideeautona Concept IBZ.
Et Seat kuulub Volkswageni kontserni, pole ime, et tehniliselt on tegu VW Polo sõsarmudeliga. Tuttavad on nii mootorid kui käigukastid. Mootorivalik koosneb kokku kuuest jõuallikast, neist pooled tarbivad bensiini, pooled diislit. VW kontsernile omaselt tehakse siingi panuseid väikestele turbomootoritele ja nii oodataksegi palju just 1,2liitristelt bensiini- ja diiselmootoritelt. Muide – 1,2liitriseid „mikromootoreid” on Ibiza mootorivalikus tervelt kolm – neist kaks on kolme ja üks nelja silindriga.
Väike 1,2liitrine kolmesilindriline bensiinimootor jääb maanteekiirendustel oodatult pisut jänni, kuid osavalt käike vahetades õnnestub temagagi „pildil” püsida. Seda jõuallikat ei tohi kindlasti segi ajada neljasilindrilise sama töömahuga TSI-mootoriga, mis arendab 105 hj ja millele uudisena pakutakse lisavarustusena ka seitsmekäigulist DSG-automaatkasti.
Ka 105 hj 1,6liitrine diisel on hoopis teisest puust – selle mootori 250 Nm saavad pisut enam kui 1200 kg kaaluva autoga hästi hakkama ja vahepeal kipub vajadus käiguvahetuse järele suisa ära ununema.
Võrreldes luukpära-Ibizaga on universaal 18 cm pikem (4,23 m). Oma kontserni konkurendile, universaalkerega Golfile, ta siiski otseselt kannale ei astu, sest Golf Variant on ikkagi 30 cm pikem (rääkimata enam kui 43 cm pikemast Seat Exeo ST-st). Ka jääb Ibiza ST endiselt väiksemaks Seat Leonist – pikkuse vahe on enam kui 8 cm.
Universaalidel on oluliseks näitajaks pakiruumi maht – 430 liitrit – ehk 138 liitrit enam kui luukpära-Ibizal. Rivaalidega võrreldes on seda siiski tunduvalt vähem. Kuna Seat rõhutab Ibiza sportlikkust ja nooruslikkust, siis võib öelda, et stiil nõuab oma. Seetõttu jääbki Ibiza siin alla nii universaal-Cliole (439 l) kui -Fabiale (480 l), edestades samas siiski Peugeot 207SW-d. Tõsi, istmete kokkupanekul venivad vahed oluliselt suuremaks – Renault Clio Sport Toureri pakiruum suureneb istmete kokkupaneku teel 1277 liitrini, Fabial on vastav näit 1460 l ning Seat Ibiza ST-l vaid 1164 liitrit.
Eestis peaks esimesed universaal-Ibizad kohal olema juulis.

Sarnased artiklid