Scam – uus mark Eesti turul
06.06.2005

Päris uusi automarke ei lisandu meie teedele-tänavatele just iga päev, nüüd on aga selline asi juhtumas – Eesti turule jõuavad Itaalia päritolu veokid nimega Scam.

Tehniliselt on Scami näol tegemist Iveco lähisugulastega – nii kabiin kui mootorivalik on Iveco päritolu. Meil tuntud-teatud autodest sobiks parimaks võrdluseks vast DaimlerChryslerile kuuluv Unimog – nii Scami kui Unimogi näol on tegu neljarattaveoliste eriotstarbeliste sõidukitega. Sarnasust kahe margi vahel rõhutab ka mitmesuguste lisaseadmete – tõstukid, buldooserid jms – külge haakimise võimalus.
Eestisse jõudis Scam läbi Leedu – koos Hispaania maastikuautoga Santana kuulub Scam sealse firma Autobrava tootevalikusse. Eestis pole Scam veel laiema avalikkuse ette jõudnud, küll aga olid leedulased nendega väljas aprilli lõpus toimunud Riia autonäitusel. Eestis on nii Santana kui Scami esindajaks BMW ja Mini sõiduautosid müüv AS United Motors.
United Motorsi turundusdirektor Toomas Pärna tunnistab, et Scami maaletoomise ja esindamise leping on neil tõepoolest juba aasta algul sõlmitud ja esimene tellitud autogi kohal. “Praegu käib vaikne eeltöö võimalike huviliste ja koostööpartnerite väljaselgitamiseks. Senise kogemuse põhjal on huvi küll päris suur, sest sarnase suurus-ja hinnaklassiga nelikveolisi eri- ja tarbesõidukeid praktiliselt keegi ei paku,” näeb ta asjal perspektiivi.
Scami kandevõime varieerub sõltuvalt modifikatsioonist 3,5 ja 5,5 tonni vahel. Lisaks kolmekohalisele tavakabiinile kuulub valikusse ka nn Double Cab, kus ruumi koguni seitsmele inimesele. Et kabiin pärineb Iveco väikebussidelt, on juhi töökoht pigem sõiduautolik. 2,8liitrine turbodiisel (võimsust 125 hj) on samuti tuttav Ivecodelt. Kuuekäiguline käigukast pärineb ZF-ilt, aeglusti on Scami enda toodang, sildadelt leiab Carraro kaubamärgi.
Hinnast kah – Scami baassõidukite hinnad mahuvad vahemikku 815 000 kuni 1 027 000 krooni (koos maksudega).

Uus maastikuauto
Scami kaasandena (tegelikult vist küll vastupidi) on United Motorsi mudelivalikus uudiseks ka Santana nime kandvad maastikuautod. Santana PS-10 meenutab väliselt vägagi vana Land Rover Defenderit, sarnaselt Scamiga on selgi kasutusel sama 2,8liitrine turbodiiselmootor.
Kuna Santana erimudelid on ehitatud NATO standardite järgi, siis need sõidukid peaksid eelkõige pakkuma huvi kaitsejõududele, piirivalvele jne. Aga Santana baasil on ehitatud ka kuulikindlaid rahaveomasinaid jm eritehnikat, lisab Toomas Pärna United Motorsist.

Sarnased artiklid