Saab 9-5
Tõnu Ojala
10.07.2010

Rootsi autotööstuse uhkust Saabi ähvardas pikka aega sulgemine - kuni firma senine omanik GM lõpuks Saabi siiski Hollandi sportautode tootjale Spyker maha müüs. Uue 9-5 saatus oli seega noateral, kuid nüüdseks on see auto siiski tootmises.

Vaata ka videot Saab 9-5 esmaesitlusest märtsikuisel Genfi autonäitusel.

Senine Saab 9-5 oli automaailmas tõeline fossiil, pärinedes juba 1997. aastast, kusjuures isegi 2005. aastal ette võetud facelift asja enam oluliselt ei parandanud.
Uue Saab 9-5 osas oli seis pikka aega üsna segane (nagu ka Saabi endaga – veel mõned kuud tagasi käis Trollhättanis tehase likvideerimine...). Vahepeal näiski juba kindel olevat, et Saab kaob maailma automaastikult ning siis hakkas siin-seal liikuma kuuldusi, et mitmetel autonäitustel ohtralt tähelepanu pälvinud uus 9-5 võiks sobituda Saabi „pärandusena” mõne muu General Motorsi margi mudelivalikusse. Nii siiski ei läinud ja 9-5 sündis lõpuks siiski Saabina, mitte Buicki, Chevrolet’või ei tea veel kellena. Tõtt-öelda olnuks ka raske seda autot mõne muu logo all ette kujutada – Saab kui ajalooliselt lennukitehas armastab ajalugu oma autodes rõhutada ning kas või näidikuplokki kuvatav altimeetrit imiteeriv kiirusnäit oleks igas muus autos ilmne ülepakkumine.
Loodetavasti on segadused Saabi tuleviku osas nüüd siiski minevik – igatahes Saabi uueks omanikuks saanud Hollandi sportautode tootja Spyker on tuleviku osas optimistlik. Uus Saab 9-5 on nüüdseks reaalsus ja õnneks on uustulnuk Saab mis Saab – oma meeldivate kiiksude ja äratuntava identiteediga.
Ehkki süütevõti on ajalooks saanud ning asendunud nupuga, on ometi samaks jäänud selle asukoht keskkonsoolis. Saab on juba 30 aastat toetunud turbomootoritele ning erandiks ei ole ka uus 9-5. Esialgu koosneb mootorivalik kolmest jõuallikast – neljasilindrilistest 2liitristest bensiini- ja diiselmootoritest (vastavalt 220 ja 160 hj) ning 300 hj 2,8liitrisest V6-bensiinimootorist. Järjekorras ootavad veel 1,6liitrine 180 hj bensiinimootor ja Saabile omaselt 2liitrine BioPower (E85). Kuigi Saab enam General Motorsiga omandisuhetes ei ole, jääb seos kahe firma vahele veel aastateks, sest nii mootorivalik, platvorm kui palju muud on pärit siiski GMi aegadest.
Sarnaselt Volvoga pakub ka Saab nelikveo võimalust – seda siis kombineeritult 2- ja 2,8liitriste bensiinimootorite ja BioPower jõuallikatega – ning aktiivvedrustussüsteemi. Varustusnimekirjadest leiab veel ohtralt kõiksugust mugavus- ja ohutusvarustust, mis annab põhjust rääkida uuest 9-5st kui läbi aegade kõige täiuslikumast Saabi mudelist üldse. Aga ega Saabil poleks ka muud võimalust rivaalidele konkurentsi pakkuda – „saabikad” ise ei tee saladust, et kõige otsesema konkurendina on neil silme ees olnud Audi A6.
Esimesed 9-5 peaks Eestis olema juba juuli lõpuks. Tänaseks on teada ka hinnatase – see algab 484 000 kroonist.

Sarnased artiklid