Robot-ostukärud – tulevik või tänapäev?
Mart Tamre
05.11.2006

Kindlasti on igaüks olnud hädas täis ostukäruga manööverdamisel Selveri riiulite vahel, otsinud seda õiget riiulivahet, kus ihaldatud kaup end peidab, püüdnud meenutada ununema kippuvaid ostmata asju ja kirunud ostukäru raskust ning rattaid, mis ei taha õigesse suunda pöörata.

Ostukäru leiutati 1936. a. Sylvan Goldmani poolt USAs Oklahomas. Nende seeriatootmist alustati 1947. aastal. Praeguseks on esialgne lahendus veidi muutunud. On lisatud mitmesuguseid reklaamihoidjaid ja lasteistmeid ning ka elektrooniline pidur, mis ei lase sõita käruga kauplusest liiga kaugele. Võib prognoosida, et ostukärudel seisab ees põhjalik uuenduskuur.
Juba praegugi võib klient mõningates USA ja Jaapani kauplustes saata oma ostusoovid e-meiliga poe aadressile ning hiljem ID-kaardi sisestamisel käru arvutisse (või poetöötaja abil) näha nimekirja käru monitoril. Loomulikult eemaldatakse ostunimekirjast RFID-tehnoloogia (raadiosageduslik markeerimine, toimib mitme meetri raadiuses, asendab ehk lähitulevikus praegust triipkoodi) abil juba kärusse asetatud kaubad. Selliseid ostukärusid testitakse juba näiteks Wal-Marti kauplustes USAs.
Üks täiuslikemaid on firma Fujitsu U-Scan ostukäru, mille hind jääb küll esialgu 1200 dollari lähedusse. Käru võib lisaks ostunimekirjale kuvada oma ekraanile erinevaid soodus- ja personaalpakkumisi, ostja eelmist ostunimekirja või ka infot kärusse paigutatud kaupade kohta, näiteks toiduainete kalorsuse kohta. RFID-tehnoloogia teeks võimalikuks ka automaatse kaupade eest maksmise poest väljudes. Kaoksid maksejärjekorrad!
Nüüd, kus ostukäru on muutumas arukaks, on paratamatult tõusnud päevakorrale ka inimeste füüsiliste pingutuste vähendamine ostukäru lükkamisel. Kõige lihtsam lahendus on inimest koera kombel jälitav robot-käru, mis täidab inimese korraldusi, väldib takistusi ning hoiab ostjaga kindlat vahemaad. Kuna arukad ostukärud on juba varustatud arvutitega, on nendele mootorite ja sensorite lisamine järgmine loomulik arengusamm.
Seni veel laboritingimustes testitavad robot-ostukärud saavad ilmselt lähitulevikus võime ka kaupluses ise orienteeruda, sest käru arvuti mällu on siis sisestatud kaupluse kaart koos kaupade asukohtadega ja käru on varustatud ruumis orienteerumiseks vajalike sensoritega.
Ostukäru, mis on võimeline registreerima kõik inimese ostuharjumused kaupluses ja lisaks üritab suunata inimest kaupluses liikuma teatud viisil, võib samas muutuda väga tülikaks ehk pealetükkivaks kaaslaseks; ja nii on nende rakenduste realiseerimine paaril viimasel aastal pidurdunud rohkem inimsõbralike ja privaatsust tagavate rakendusstrateegiate väljatöötamise taha, mis loodetavasti varsti lahenduse leiavad.
Ostukärude jõukatsumine Eestis
Sel suvel korraldas 5.–18. augustini tudengiorganisatsioon BEST(Board of European Students of Technology)-Estonia koostöös TTÜ mehhatroonikainstituudiga suveülikooli, kus 24 välistudengit 18 erinevast Euroopa riigist, moodustades neli meeskonda, ehitasid tavalise poekäru baasil robotkäru, mis oleks suuteline iseseisvalt inimese järel liikuma ning takistustest hoiduma. Lisaks pidid osavõtjad koostama oma tootele lühikese reklaamklipi ning tutvustama paremaid ostuvõimalusi tulevikus. Osavõtjaid hinnati 17. augustil Ülemiste keskuses toimunud lõppvõistlusel. Anti välja diplomid parima üldlahenduse, parima disaini ning parima tooteesituse eest.
Neljast meeskonnast kolm said oma kärud liikuma, kusjuures ¸hel liikus see väga hästi. Võistlusest võttis osa ka Eesti mehhatroonikatudengitest koosnev meeskond, kes laborites välismaalasi abistas ning kelle käru jäi seetõttu ajapuudusel võitjate omale alla. Kogu üritus tõestas siiski, et ka piiratud aja ja vahenditega on tudengid võimelised ehitama nii mõndagi muljetavaldavat. Tulevaste inseneridena siis seda enam.

Sarnased artiklid